لرستان برای پیشرفت و تغییر بنیادی نیاز به تحولی انقلابی دارد/لزوم سرمایه گذاری شرکتهای مادر در این استان

استان لرستان در چهل و یک سال دوران نظام مقدس اسلامی با فراز و نشیب های فراوانی روبه رو بوده و همیشه این فراز و نشیب ها را به طرق های مختلفی گذرانده است این در حالی است که در کل کشور و جهان هر روز درگیر با چالشها و اتفاقات نادری از جمله ”

کد خبر : 5507
تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۵۷

استان لرستان در چهل و یک سال دوران نظام مقدس اسلامی با فراز و نشیب های فراوانی روبه رو بوده و همیشه این فراز و نشیب ها را به طرق های مختلفی گذرانده است این در حالی است که در کل کشور و جهان هر روز درگیر با چالشها و اتفاقات نادری از جمله ” زلزله، سیل ، آتش سوزی ، جنگ و ….و جدیدا شیوع بیماری های ویروسی و بیولو ژیکی” می باشد.

در عرصه سیاسی، از سویی استبداد و دیکتاتوری، یکه‌تازی، بی‌قانونی و روابط سیاسی  ناخوشایند برخی دولتهای به ظاهر قدرتمند نیز چالشهای بزرگی را برای کشور به وجود آورده اند که بر تمامی فرایندهای این کشور تاثیر بسزایی داشته است .

در زمینه فرهنگی نیز ایران اسلامی در طول این دوره هایی که ذکر شد دچار تحولاتی گردید که بر ساختار و شاخصه های فرهنگی مردم تغییراتی را تحمیل کرده است .

بی‌شک، متغیرهای فراوانی در این برهه از تاریخ در نامتعادل بودن جامعه ایران و به تبع آن  استان لرستان نقش داشته است. پرداختن به تمامی این متغیرها خود می‌تواند موضوع پژوهشی مجزا باشد که اکنون در این بحث نمی گنجد.

وقتی صحبت از پیشرفت و توسعه در کشور یا استانی بیان می شود سلسله فرایندهایی وجود دارد که از مدیرین کلان کشور آغاز و به پایین دست سیر می کنندکه اگر بر اساس منطقی و عادلانه از بالا به پایان این فرایند انجام شود می تواند در تغییر ساختار استانی نقش عمده ای را ایفا کند .

اگر بخواهیم پتانسیلها و شاخصهای مثبت استان لرستان را که چندین سال است همه قلم بدستان و مدیران رده های مختلف و ….خلاصه بیان کنیم این پتانسیلها شامل خط راه آهن تهران – جنوب، فرودگاه ، هشت هزار کیلومتر جاده که لرستان را در قلب ترددهای شمال به بنادر در جنوب کشور متصل می کند ،همچنین همجواری با استان‌های همدان، مرکزی، اصفهان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و ایلام ،داشتن نیروی انسانی جوان و توانمند در کنار منابع آبی و زمین‌های حاصلخیز ،در بخش معدن علاوه بر ۵۸۸ میلیون تن برآورد ذخایر معدنی، سنگ‌های ساختمانی معادن با کیفیت در سطح جهانی و همچنین استان لرستان دارای مواد معدنی مختلف و متنوعی است که از مجموع ۶۵ ماده معدنی کشور ۲۲ مورد در استان شناسایی شده و بیش از یک میلیون تن سنگ تزئینی سالانه از آن استخراج می‌شود که این میزان معادل هفت درصد استخراج کشور است. تولید فراوان ماهیان سردآبی در بین استان‌های غیر ساحلی، وجود ۸۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و رتبه‌های برتر تولید حبوبات، انجیر، انار و سیب و ضریب ۹۰ درصدی بهره مندی کامل روستاها از شبکه‌های ارتباطی، داشتن ۱۱ درصد روان آب‌های کشور همه و همه بخشهایی مختصری است که اکثرا می دانند و بارها و بارها مدیران ، مسئولین و کارشناسان و ….آنها را گفته و نوشته و اعلام کرده اند .

پس این زیرساخت‌های اصلی وتوسعه ای که ممکن است اندکی از استانها در آنها کم و یا در حد متوسط وجود دارد ،  از جمله راه دسترسی زمینی، ریلی و هوایی، آب، خاک حاصلخیز و منابع کشاورزی، گردشگری و صنایع دستی ، نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده، ظرفیت‌های بالقوه معدن و امکانات ارتباطی و اینترنتی ، در لرستان به وفور یافت می گردد.

با همه این تفاسیر و بیان دارم های زیادی که بارها آن را گفته ایم و گفته اند و می نویسند می بینیم که این استان سال‌های سال است که هنوز در مسیر درست توسعه و پیشرفت قرار نگرفته است . و متاسفانه استان لرستان اکثرا در رتبه بندی ها و اعلام انواع نرخهای توسعه ای ، اقتصادی و اشتغال در ته جداول قرار میگیرد .

اما چرا استان لرستان در این مدت و ایامی که پشت سر گذاردیم در این وضعیت قرار دارد و با کش و قوصهای زیادی سرکارداد .

ابتدا باید سیاست کلان مدیریتی و کشوری در خصوص استان تصمیمات مهم و حیاتی می گیرند باید صگفت که چرا با این همه داشته های خدادای ،  برنامه ریزی مدونی و پیشرفته با زمانبندی خاصی برای لرستان تعریف نمی شود .اتخاد برنامه ریزی درست با اهداف بلند مدت و توسعه ای که در پایان منجر به توسعه و پیشرفت در همه ابعاد مختلف اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی گردد.

مسئولین و مدیران ارشد کشور می بایست لرستان را جزء استانهای ویژه و خاص تعیین کنند و ابر پروژه هایی با هدف توسعه ای با حمایت های دولت ایجاد و راه اندازی کنند.

همچنین کسانی بر مسنتد قدرت و حاکمیتی استان قرار بگیرند که کاربلد ، توانمند و در بدنه دولت دارای نفوذ و تصمیم گیر بلا مناضع باشند . افرادی که بتوانند در معادلات و ترمیم زیرساختهای استان از توانمندی های مدیریتی خاص برخوردار باشند .نا اینکه بر اساس قومی و طایفه ای تصمیم بگیرند چه کسی حاکمیت و به تبع آن ساختار مدیریتی دستگاههای اجرایی را بر عهده بگیرند .

متاسفانه سالهاست که استان لرستان جایگاه مدیران و مسئولینی شده که بر اساس آزمون و خطا جایگاهی میگیرند و پس از مدتی بدون هیچ برنامه و عملکردی که نشان از یک درصد پیشرفت و توسعه باشد به امان خدا رها می شوند می روند .

برای رسیدن به وضعی مطلوب تر و رسیدن به جایگاه صنعتی و پیشرفته  باید اصلاح سیاست های مالی و پولی و بانكی محقق شود باید مدیریت شایسته سالاری و نخبگان صورت گیرد باید اعتماد عمومی را جلب كرد و میزان مشاركت های مردمی در همه ساختارهای توسعه ای افزایش داد تا زمینه ای برای جلب توجه جوانان و کارآفرینان ایجاد شود .

ایجاد کمسیون های ویژه اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و به خصوص کمسیون ویژه اشتغال در استان با مدیریت وزیران با برنامه ریزی درست و هماهنگ و برنامه های توسعه ای کوتاه مدت و ضربتی و برنامه های بلند مدت ساختاری در لرستان مورد نیاز است بلکه بتوان با زمان کم جهش قابل توجه ای در ساختار اصلی استان ایجاد کرد.

همچنین بایستی به این مقوله بسیار مهم و حیاتی اشاره نمود که باید ساختار کلان مدیریتی کشور آموزشهای مهارتی ، کارآفرینی و فرهنگی ، استعداد یابی را از آغاز زمان تحصیل دانش آموزان و ورود به مهد کودکها شروع نماید و نکته مهمتر آنکه ارتباط بین صنعت و دانشگاه را بیشتر شده، مقوله مهارت آموزی فارغ التحصیلان در صدر توجه قرار گیرد چرا که زمانیكه دانش آموختگان دانشگاهها در كنار مدرك به مهارت در كار و حرفه برسند دیگر تصورشان از كار صرفا پشت میز نشینی و استخدام دولتی نیست و خود به پشتوانه مهارتی كه كسب كرده اند دنبال كارآفرینی و اشتغال و تولید خواهند رفت.

پس لازم است که مدیریت انقلابی در راس کار استان حاکم شود تا بتواند با همکاری مسئولین انقلابی و مردمی که همه وجودشان و هدفشان خدمت به مردم است کسانی که زمان دفاع مقدس خاصانه و صادقانه ایثار کردند بدون هیچ چشم داشتی …

باید مدیران و مسئولین یا تمام وجود برای تسهیل امور مردم صادقانه و با شفافیت تمام کار کنند و در این کار خسته نشوند ……….

مهدی آل کثیر کارشناس ارشد مدیریت و برنامه ریزی

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار