ف گلپایگانی

۸۵ درصد خانواده های قمی تحت پوشش مراکز بهداشتی هستند

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قم گفت: ۸۵ درصد از خانواده ها در این استان تحت پوشش مراکز بهداشتی هستند و خدمات بهداشتی و فرزندآوری را فرا می گیرند.
کد خبر : 8616
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۷
۸۵ درصد خانواده های قمی تحت پوشش مراکز بهداشتی هستند

زینب عبداللهی با اشاره به ارائه خدمات بهداشتی و مباحث مربوط به افزایش جمعیت و فرزندآوری در مراکز بهداشت در استان قم، بیان کرد: حدود ۲۵ هزار زوج جوان قمی در پنج سال نخست زندگی خود هستند که به منظور ترغیب آنان به فرزندآوری برنامه ریزی هایی انجام شده است که در مراکز بهداشت تحت آموزش های لازم قرار می گیرند.

وی از امضای تفاهم نامه همکاری اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری قم و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان خبر داد و افزود: در این تفاهم نامه آموزش و تبلیغ فرزندآوری برای زوج های جوان توسط پزشکان و ماماها از جایگاه ویژه ای برخوردار است که دارای اثرگذاری بالایی است.

عبداللهی بیان کرد: این افراد در ۹۰ پایگاه بهداشت تحت آموزش های فرزندآوری قرار می گیرند.

وی اضافه کرد: طبق این تفاهم نامه دانشگاه علوم پزشکی باید اطلاعات مربوط به تعداد فرزندآوری در محلات مختلف استان را در اختیار اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری قم قرار دهد تا مورد تجزیه و تحلیل و در نهایت آسیب شناسی قرار گیرد.

عبداللهی ادامه داد: در راستای پیشبرد بهتر قانون جوانی و ترویج فرهنگ فرزندآوری ستاد جمعیت نیز در استان تشکیل شد.

وی در ادامه با بیان اینکه تشکیل هفت کارگروه با استفاده از ظرفیت هیات اندیشه ورز و نخبگان در دستور کار قرار دارد گفت: تشکیل کارگروه حقوق و مسئولیت های بانوان، کسب و کار پایدار، زیست عفیفانه، نشاط اجتماعی، گفتمان سازی الگوی سوم، جوانی جمعیت و تحکیم بنیان خانواده در فرمانداری ها و دستگاه های اجرایی استان پیش بینی شده است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قم، جوانی جمعیت را یکی از مهمترین تاکیدات مقام معظم رهبری و لزوم تحقق آن را رفع موانع، ایجاد انگیزه و فرهنگ سازی میان خانواده ها دانست و ادامه داد: هم اکنون نرخ رشد جمعیت وضعیت جالبی ندارد و تلاش برای حل مشکلات جمعیت یک تکلیف همگانی است.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: اجرای برنامه‌های تشویقی ازدواج به منظور اجرای قانون جوانی جمعیت باید در اولویت‌ حوزه فرهنگی و اجتماعی دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه رشد جمعیت به پایداری خانواده و جامعه کمک می‌کند اظهار داشت: زنان به عنوان راهبران و محورهای اساسی خانواده باید مشکلات و آسیب های عدم ازدواج و فرزندآوری را در خانواده‌ها بیان و نقش مبلغ را در این زمینه ایفا کنند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قم تصریح کرد: بحران جمعیت یک مساله کلان برای کشور است و باید یک اهتمام فراگیر برای حل آن شکل گیرد و مشاوران امور بانوان فعال در تمامی دستگاه ها به اجرای قانون جوانی جمعیت نظارت داشته باشند و آن را پیگیری کنند.

عبداللهی با تاکید بر اینکه مشکل اصلی فرزندآوری تنها مباحث اقتصادی نیست افزود: در برخی از خانواده‌ها که از نظر اقتصادی برخوردار به شمار می‌روند نرخ فرزند آوری پایین‌ است.

وی خاطرنشان کرد: امروز هرچه سطح رفاه و سواد در جامعه ما بالا می‌رود به همان میزان تمایل به داشتن فرزند نیز کاهش پیدا کرده است و به نظر می‌رسد باید در این راستا کارهای مطالعاتی جدی‌تری انجام شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار