ف گلپایگانی

۴۸ شرکت دانش‌بنیان کشور در حوزه صنایع خلاق فرهنگی فعال است

مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری گفت: در مجموع ۹ هزار شرکت دانش‌بنیانی که در کشور فعال هستند، حدود ۴۸ شرکت در حوزه صنایع خلاق علوم انسانی کار می‌کنند، که آمار خیلی پایین است.
کد خبر : 6019
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۸
۴۸ شرکت دانش‌بنیان کشور در حوزه صنایع خلاق فرهنگی فعال است

محمدصادق خیاطیان یزدی روز پنجشنبه در آیین آغازین رویداد تبادل فن‌آوری اطلاعات در عرصه علوم و فرهنگ اسلامی در سالن اجتماعات مجتمع دارالولایه قم همچنین اظهار داشت: در حال حاضر ۴۵۰ نیاز فن‌آورانه شناسایی شده که می‌تواند در حوزه علوم انسانی اسلامی مورد استفاده قرار گیرد، همرسانی بین حوزه نیاز و حوزه عرضه فن‌آوری یک اتفاق مبارک و جریال قابل قبول و توجهی است.

وی با بیان اینکه در دنیای امروز استفاده از فناوری در حوزه علوم انسانی و اجتماعی، به عنوان صنایع خلاق فرهنگی می‌باشد گفت: در کشور نیز مدتی است که به این موضوع پرداخته شده، آمار و ارقامی که در حوزه اقتصاد صنایع خلاق مطرح می‌شود، تکان دهنده است.

خیاطیان یزدی یادآور شد: صنایع خلاق فرهنگی مطابق پیش‌بینی‌ها در سال ۲۰۳۰، بالغ بر ۱۰ درصد تولید ناخالص را به خود اختصاص می دهد.

وی افزود: در سال ۲۰۲۳، درآمد حاصل از صنایع خلاق فرهنگی، ۱۰ هزار میلیارد دلار است، این رقم نشان می‌دهد اقتصاد بزرگی در این حوزه در حال شکل‌گیری است، اگر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری نکنیم، عقب ماندگی‌هایی خواهیم داشت.

وی گفت: اقتصاد محتوی بخشی از اقتصاد فرهنگی است، توسعه اقتصاد محتوی مستلزم پنج رکن است.

رئیس صندوق نوآوری همچنین محتوی غنی را نخستین رکن ذکر کرد و افزود: در حوزه علوم اسلامی، انسانی و اجتماعی کشور محتوی غنی داریم.

وی دومین رکن اقتصاد محتوی را نیروی انسانی خلاق دانست و گفت: در کشور جوانان نخبه و خلاق فراوانی وجود دارد، که در این حوزه‌ها امکان نقش‌آفرینی دارند.

خیاطیان همچنین فن‌آوری را سومین رکن برشمرد و گفت: در حوزه فناوری وضعیت خوبی نداریم، ولی خیلی هم عقب نیستیم، ظرفیت‌های فن‌آورانه کشور که عموما در حوزه فن‌آوری اطلاعات است، بسیار خوب است، زمینه بسیاری زیادی هم برای توسعه دارد.

وی موضوع سیاستگذاری و خط مشی گذاری همچنین سرمایه را در این حوزه بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: باید سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در این حوزه صورت گیرد، در کسب و کارهای فرهنگی و خلاق، در داخل کشور و کشورهای اسلامی و فارسی زبان که علاقه مند به همکاری با جمهوری اسلامی هستند، و نیاز به محتوی علوم اسلامی انسانی دارند بازار بزرگی در اختیارمان است.

خیاطیان گفت: در قم حدود ۱۳۲ پاسپورت ثبت شده، که نسل دوم آنها در زیست بوم نوآوری فرهنگی این استان فعالیت می‌کنند.

وی تاکید کرد: این ظرفیت جهانی خوبی برای کشور ایجاد می‌کند که محصول‌های دانش‌بنیان، فن‌آورانه و محتواهایی که تولید می‌کنیم، را به سهولت صادر کنیم.

خیاطیان با تاکید بر اینکه زیست بوم صنایع خلاق فرهنگی کشور همچنان زیست بوم بالغی نیست گفت: نیازمند گسترده‌تر کردن این زیست بوم هستیم.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در مجموع ۹ هزار شرکت دانش‌بنیانی که در کشور فعال هستند، حدود ۴۸ شرکت در حوزه صنایع خلاق فرهنگی و علوم انسانی کار می‌کنند، با این ظرفیت موجود، این آمار خیلی پایین است.

رئیس صندوق نوآوری گفت: دست‌اندرکاران این حوزه رویکرد عمیق‌تر و بعضا اقتصادی‌تری به موضوع داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه بهترین پارک‌ علم و فن‌آوری کشور در قم است گفت: مراکز نوآوری، شتاب دهنده‌ها و نهادهای تخصصی تامین مالی که در این حوزه فعالیت می‌کنند نیز خاستگاه و منشا اغلب آنها قم است، این استان می‌تواند به عنوان قطب تولید محتوی علوم اسلامی باشد، کمپینی برای توسعه محتوی ایجاد شود.

خیاطیان با ذکر این نکته که باید در حوزه تولید محتوی به طور جدی برنامه ریزی کنیم گفت: اگر در حوزه هوش مصنوعی صرفا مصرف کننده باشیم، موجب انحراف اندیشه‌ها ‌می‌شود.

وی همچنین گفت: ما به دنبال ایجاد یک بسیج عمومی در تامین سرمایه برای هوش مصنوعی هستیم، موضوع تازه‌ای است و به نگاه جدیدی هم نیاز دارد، خوشبختانه این نگاه در مدیریت حوزه‌های علمیه است.

وی در بخش دیگری از سخنان بیان کرد: علما و مراجع عظام تقلید بخشی از منابعی که در اختیارشان است را برای سرمایه‌گذاری در حوزه فن‌آوری اطلاعات اختصاص دهند.

در آستانه عید سعید غدیر خم، طی آیینی با حضور معاون علمی، فن‌آوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و مدیر حوزه‌های علمیه کشور و به همت ستاد راهبری فناوری‌ هوشمند حوزه‌های علمیه و خانه خلاق و نوآوری اشراق، رویداد تبادل فن‌آوری اطلاعات در حوزه علوم و فرهنگ اسلامی با محورهای مختلفی چون بررسی فقهی، حقوقی، فلسفی و اخلاقی هوش مصنوعی، مطالعات و پیامدهای فرهنگی هوش مصنوعی، مطالعات سایبرنتیکی هوش مصنوعی، آینده پژوهی هوش مصنوعی، تبدیل فرصت‌ها به تهدیدها، حکمرانی و سیاستگذاری هوش مصنوعی، هوش مصنوعی علوم اسلامی و انسانی دیجیتال، ظرفیت‌ شناسی هوش مصنوعی در کارکردها، فرآیندها و علوم اسلامی و زیرساخت‌ها و محصول‌های هوش مصنوعی برای علوم اسلامی آغاز شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار