ف گلپایگانی

انتقاد آیت الله اراکی از تداوم انبوه سازی و عدم تخصیص زمین به خانه‌های ویلایی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از تداوم انبوه‌سازی به‌صورت تراکم بالا و توسعه عمودی شهر، گفت: اینکه برخی به بهانه کمبود زمین جلوی احداث خانه‌های یک طبقه حیات دار را می‌گیرند، دروغ می‌گویند.
کد خبر : 5336
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۳
انتقاد آیت الله اراکی از تداوم انبوه سازی و عدم تخصیص زمین به خانه‌های ویلایی

آیت‌الله محسن اراکی روز پنجشنبه در نشست تبیینی سبک معماری و شهرسازی اسلامی-ایرانی، عنوان کرد: کشور ما به خاطر شرایط اقلیمی و جغرافیایی با مشکل کمبود زمین مواجه نیست، بلکه این مافیای مسکن است که اجازه نمی‌دهد سبک زندگی سالم و منطبق با فطرت انسان، در شهرها شکل بگیرد.

وی اضافه کرد: رییس جمهوری نیز در صحبت‌های خود بارها تاکید داشته مشکلی ازنظر تأمین زمین برای ساخت مسکن وجود ندارد بااین‌حال معلوم نیست چرا برخی افراد رویه‌ای دیگری را دنبال می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن اشاره به نیاز مردم به مسکن گفت: نباید بر سر نیاز مردم لجاجت شود و با توجه به وسعت جغرافیایی ایران بحث کمبود زمین و امکانات برای ساخت خانه‌های یک طبقه حیات دار نیست و به نظر می رسد مهمترین چالش بحث بر سر سود و منفعت سرمایه‌دارهاست می باشد و تراکم سازی فقط به سود سرمایه‌گذاران است و سودی برای مردم عادی ندارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید دوباره بر ضرورت بازنگری در سیاست‌های کلی نظام شهرسازی و معماری، گفت: ملت ما باید بداند که مافیای مسکن؛ همان‌ها که به دنبال عمودی سازی و افزایش تراکم هستند دلشان به حال شما نمی‌سوزد، این‌ها به فکر جیب خود و طرح‌های جدید سرمایه‌گذاری‌شان هستند.

وی با اشاره به برخی از آسیب‌های سبک زندگی غربی و نظام شهرسازی غیر اسلامی و ایرانی، بیان داشت: این حجم از بیماری، آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی، اتلاف منابع و چالش‌ها به خاطر این است که روح دینی و عبادی در نظام شهرسازی و معماری ما حاکم نیست.

آیت‌الله اراکی بابیان اینکه شهر یک موجود زنده است و باید در این معماری و شهرسازی‌ها خشوع و خضوع در برابر پروردگار عالم نمایان باشد، گفت: در سبک کنونی معماری ما اثری از روح عبادی نیست، با چهارتا تابلوی مذهبی که شهر به شهرسازی اسلامی تبدیل نمی‌شود، در شهرهایی زندگی می‌کنیم که افراد در حسرت دیدن طلوع و غروب خورشید و تلالو ستارگان به سر می‌برند و درکی از عظمت و نشانه‌های آفرینش ندارند.

وی عنوان کرد: اگر شهرهای ما به سبک اسلامی ساخته شود بسیاری از نیازهای مردم در محله خود تأمین می‌شود و نیازی نیست برای انجام همه کارهای روزمره، از خودرو استفاده کنند و یا اینکه مانند امروز اطلاعی از حال همسایگان نداشته باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: طبق آمار و ارقام رسمی تعداد افراد بیمار از نظر جسمی و روحی در کلان‌شهرها بسیار قابل‌تأمل است، این حجم از آسیب به‌ وضوح نشان می‌دهد که سبک معماری غربی سرشار از ایراد و برخلاف روح عبادی انسان‌ها ساخته می‌شوند.

وی بابیان اینکه اگر بگویم در بحث شهرسازی قم جنایت رخ داد مبالغه نکرده‌ام، یادآور شد: همین جنایت در بلوار حرم تا حرم نیز رخ داد زمانی که عده ای، بافت بومی و اصیل حرم مطهر را تغییر دادند.

وی عنوان کرد: در طرح کنونی نهضت ملی مسکن که به‌ ظاهر برای افراد مستضعف و کارگر ساخته می‌شود، آورده اولیه و اقساط بعدی بنحوی تنظیم شده که خارج از توان یک کارگر است.

آیت‌الله اراکی در پایان گفت : از مسئولین می خواهم که زمین را مستقیما به مردم بدهند و اجازه دهند که مردم خودشان خانه بسازند و همچنین تلاش شود که مصالح ساختمانی ارزان شود و دولت نیز زیرساخت های لازم جهت سکونت مردم را فراهم آورد .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار