ف گلپایگانی

درمان ناباروری در ایران ارزان‌تر از اروپا و خاورمیانه/هزینه حداکثر ۷۰۰ دلار

مدیر مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا با تاکید بر اینکه، درمان ناباروری در ایران ارزان است، هزینه هر سیکل درمان در کشورهای توسعه یافته را بین ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار و در کشورهای خاورمیانه ۵ تا ۶ هزار دلار عنوان کرد و گفت: در ایران هزینه این درمان برای ایرانی‌ها زیر هزار دلار و بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار است.
کد خبر : 4508
تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰
درمان ناباروری در ایران ارزان‌تر از اروپا و خاورمیانه/هزینه حداکثر ۷۰۰ دلار

دکتر علی صادقی‌تبار امروز شنبه در نشست خبری پویش حمایت از زوج‌های نابارور در مرکز فوق‌تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا در سخنانی با اشاره به گران بودن هزینه خدمات درمان ناباروری در دنیا، افزود: این هزینه در ایران به دلایل مختلف ارزان است. البته شاید تصور شود که برای یک ایرانی با منبع درآمد پایین، این هزینه گران باشد اما واقعیت این است که در مقیاس بین‌المللی این هزینه پایین است.

وی با اشاره به هزینه های درمان ناباروری در سایر کشورها با بیان اینکه، درمان ناباروری در همه جای دنیا با ابزارها، امکانات و مواد مشابه انجام می‌شود، افزود: همین ابزارها و امکانات گران‌قیمتی که در مراکز ما وجود دارد، در سایر مناطق دنیا از جمله اروپا، آفریقا، هندوستان و آمریکا نیز وجود دارد. به عنوان نمونه دستگاه انکوباتوری که بعد از تشکیل جنین باید شرایط رحم مادر را فراهم کند، با همین برند و همین ویژگی‌ها در سایر کشورها نیز استفاده می شود.

مدیر مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر پژوهشگاه ابن سینا، با اشاره به آمار جمعیت نابارور در کشورمان تصریح کرد: در ایران برآورد می شود حدود سه و نیم میلیون زوج نابارور یا هفت میلیون نفر نابارور داشته باشیم.

صادقی تبار همچنین تعداد سیکل‌های سالانه درمان ناباروری را جدای از تعداد فرزندانی که از طریق روش‌های کمک باروری به دنیا می‌آیند، بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار سیکل عنوان کرد و افزود: این مقدار فاصله بین سه و نیم میلیون زوج و سیکل‌هایی که انجام می‌شود، نشان‌دهنده این است که چقدر جای کار در این زمینه وجود دارد.

مدیر مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر پژوهشگاه ابن سینا در این نشست مشکل مربوط به بیمه درمان ناباروری را یکی از مشکلات اساسی این حوزه عنوان کرد و گفت: این نمی شود که ما میلیاردها تومان برای بیمار هزینه کنیم و بعد چشم به بیمه داشته باشیم که چه زمانی هزینه را پرداخت می کند. تا فرهنگ بیمه تغییر نکند، مشکل جوانی جمعیت و درمان ناباروری نیز سرجای خود خواهد بود.

صادقی تبار تاکید کرد: صنعت بیمه در حوزه ناباروری نیازمند یک تحول و نوآوری اساسی است و بهترین راهکار این است که هنگامی پزشک متخصص برای یک بیمار تشخیص ناباروری داد، باید به محض اینکه بیمار وارد مرکز شد، هزینه درمان را به آن مرکز بدهند تا این خدمات و هزینه‌هایی که دولت برای این بخش در نظر گرفته است، به دست مردم برسد.

وی افزود: اگر این تحول در بیمه اتفاق بیفتد، جمعیت قابل توجهی از این سه و نیم میلیون زوج نابارور، درمان‌های خود را انجام می‌دهند و ما دغدغه‌ای که در جامعه در مورد نرخ منفی جمعیت داریم، تا حد زیادی برطرف خواهد شد و از سویی تراز منفی جمعیت نیز کنترل می شود.

 

درمان ناباروری در ایران ارزان‌تر از اروپا و خاورمیانه/هزینه حداکثر ۷۰۰ دلار

 

هزینه مهدکودک در حال حاضر با یک حقوق کارمند برابری می‌کند

مدیر مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر پژوهشگاه ابن سینا چالش نگهداری از فرزند به دنیا آمده پیش از سن ۶ سالگی را یکی از مشکلات مادران جامعه به خصوص مادران شاغل عنوان کرد و افزود: در حال حاضر مادری که بچه دار می شود یا باید بنشیند بچه خود را نگهداری کند یا تمام درآمد خود را به مهدکودک بدهد.

صادقی تبار گفت: دولت کافی است تنها به مقوله مهدکودک بپردازد؛ به طوری که در همه مناطق کشور مهدهای کودک استاندارد با افراد آموزش دیده راه اندازی شود و مادران پس از سن دو سالگی بچه که مرخصی آنها و پاس شیر تمام می شود تا شش سالگی بتوانند با خیال آسوده از این مهدهای کودک بهره مند شوند.

وی ادامه داد: به طور حتم همین یک قلم کار در عملیاتی سازی بهینه سیاست جوانی جمعیت بسیار موثر خواهد بود و بسیاری از پدر و مادران که از این عارضه در رنج هستند و بسیاری از ترس اینکه مبادا شغل خود را با بچه دار شدن از دست دهند، با خیال آسوده بچه دار خواهند شد.

صادقی تبار در ادامه ریشه اصلی کاهش ازدواج، افزایش سن ازدواج و البته تمایل کمتر به فرزندآوری را مسائل اقتصادی و عدم اطمینان جوانان نسبت به تامین هزینه های خانواده عنوان کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار