ف گلپایگانی

شهید آوینی سردمدار مبارزه با طاغوت بود

مسئول دفتر مطالعات شهید آوینی با اشاره به اینکه این شهید یکی از شخصیت‌های متفکر انقلاب اسلامی به شمار می‌آید گفت: شهید آوینی به لحاظ نظری به طاغوت کفر داشت و سردمدار مبارزه با آن بود.
کد خبر : 3469
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۰:۴۰
شهید آوینی سردمدار مبارزه با طاغوت بود

حجت‌الاسلام عباس محسنی عصر یکشنبه در آیین گرامیداشت سالگرد شهید آوینی در تالار مفید مجتمع هدایت قم، این شهید اهل قلم را یکی از بی‌تعارفترین آدم‌های عالم توصیف کرد و افزود: این شهید نه با خودش و نه با دیگران به هیچ وجه تعارف نداشت، و چیزی را که به عنوان حق تشخیص می‌داد، بی‌محابا بیان می‌کرد.

مسئول نشر آثار شهید آوینی همچنین با ذکر اینکه جنس شهید آوینی از تفکر و تامل بود گفت: آثار این شهید آثار یک معلمی است، که به جای دادن اطلاعات به مخاطب، او را به فکر وا می‌دارد، و سوال‌مندش می‌کند.

حجت‌الاسلام محسنی با اشاره به کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب اثر شهید آوینی بیان داشت: این اثر از ژورنالیستی‌ترین مقاله‌های شهید آوینی است، که محصول سال‌های ۶۴ تا ۶۶ و بحبوحه جنگ تحمیلی است.

وی در ادامه بی‌تعارف بودن و تفکر را برخی وجوه شخصیتی شهید آوینی که از او یک آدم موثر ساخته، دانست و گفت: ۳۰ سال از آخرین مقاله‌ای که شهید آوینی نوشته، گذشته ولی همچنان رساله آخرین دوران رنج او را به راحتی نمی‌شود خواند و فهمید، چرا که مساله انقلاب اسلامی است.

مسئول مطالعات شهید آوینی همچنین خاطرنشان کرد: خیلی‌ها حرف هنر و علم متحول، بومی و انقلابی را مطرح می‌کنند، و پژوهشکده‌، پژوهشگاه‌، پژوهشگر و محقق‌های زیادی نیز داریم، ولی تاکنون نتوانستیم مسائل انقلاب را در جهت تولید علم بومی و هنر دینی از لحاظ نظری و عملی حل کنیم.

وی یادآور شد: هنوز کتاب آینه جادو و نظریه تحولی شهید آوینی در مورد سینما که قابل تعمیم به کل علوم انسانی نیز است، بدیل ندارد.

محسنی شهید آوینی را از لحاظ نظری سردمدار کفر به طاغوت دانست و گفت: کفر به طاغوت صورت نمی‌گیرد، مگر اینکه از لحاظ نظری این موضوع جاافتاده باشد، و از لحاظ عملی در میدان باشیم.

وی همچنین اظهار کرد: کسانی که در مسیر انقلاب اسلامی دچار سقوط می‌شوند به کفر به طاغوت توجهی ندارند، هر چند ممکن است به ایمان به خدا خیلی توجه داشته باشند.

حجت الاسلام محسنی خاطرنشان کرد: نه تنها یک بال از ۲ بال تمسک به ریسمان الهی، کفر به طاغوت است، بلکه کفر به طاغوت مقدم بر ایمان به خدا است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه لیبرال دموکراسی غربی هم اکنون تنها مانع گسترش حق و عدالت در جهان است تصریح کرد: لیبرال دموکراسی حتی از طاغوت پنهان در لباس دین هم حمایت می‌کند، کافی است این تفکر از مردم رای بگیرد و در جمهوری اسلامی به حاکمیت برسد، برای تحقق این هدف همه سرمایه‌گذاری‌ها را هم انجام می‌دهد.

وی گفت: شهید آوینی نه با آدم‌ها بلکه با یک تفکر لیبرال دموکراسی مواجه بود که از یک سابقه ۴۰۰ ساله از دوران رنسانس به بعد برخوردار است، و مدام نیز پشتیبانی می‌شود.

مسئول مطالعات شهید آوینی در بخشی از سخنان گفت: اگر ۸۵ میلیون ایرانی جلوی آمریکا دستان خود را بالاببریم و روزی هزار مرتبه بگوییم غلط کردم، به غیر از محو نقشه ایران چیزی دیگری در ذهن آمریکا و استکبار نیست، از این رو هویت و موجودیت ما با انقلاب اسلامی گره خورده است.

وی گفت: ایران راه به سوی معنویت را در جهانی که آمریکا قصد تک قطبی کردن آن را دارد، باب کرده، مردم یمن، با درسی که از مردم ما گرفتند، هفت سال زیر بمباران دوام آورده‌اند.

حجت الاسلام محسنی گفت: راه انقلاب اسلامی برای همه آزادیخواهان باز شده، حتی ما نیز اگر از آن عقب‌نشینی کنیم، برغم ضربه شدیدی که می‌خورد، بسته نخواهد شد.

وی افزود: شهید آوینی در مقاله وفاق اجتماعی می‌گوید، جمهوری اسلامی تا وقتی برقرار است که روحانیت زی طلبگی را رها نکند، چون اگر دنبال دنیا برود، افول خواهد کرد، و وفاق اجتماعی بر مبنای دین در این مملکت از بین خواهد رفت‌.

حجت‌الاسلام محسنی با تاکید بر اینکه مطابق نظر شهید آوینی انقلاب اسلامی از بین نمی‌رود گفت: انقلاب اسلامی تقدیر تاریخی بشر است، کما اینکه رنسانس نیز چنین بود.

وی گفت: انقلاب اسلامی، تمدن غربی که متبلور در سیستم لیبرال دموکراسی با سردمداری آمریکا است را از لحاظ نظری و عملی به چالش کشیده است.

مسئول نشر آثار شهید آوینی با اشاره به تولید ۱۰۰ فیلم مستند توسط این شهید بیان کرد: شهید آوینی با خلق این آثار، تاثیر انقلاب اسلامی در تکنولوژی سینما را به تصویر کشید، و اقشار گوناگون جامعه به‌ویژه هنرمندان نیز باید از این میراث استفاده کنند.

آیین گرامیداشت سی‌ام سالگرد شهادت مرتضی آوینی با نام میراث مرتضی از سوی حوزه هنری قم برگزار شد.

در این آیین، مستند انحصار ورثه حاوی ناگفته‌هایی از زندگی شهید آوینی به نمایش گذاشته شد.

سیدمرتضی آوینی، بیستم فروردین سال ۱۳۷۲ در فکه و در حال ساخت مجموعه مستند و تلویزیونی روایت فتح، بر اثر برخورد با مین‌های باقیمانده از زمان جنگ به شهادت رسید و پیکرش در قطعه ۲۹ بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد.

 

برچسب ها : ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار