کارشناس مرکز بهداشت قم:

خواب کافی در مسافرت از وقوع حوادث ناگوار رانندگی جلوگیری می‌کند

مسوول واحد آموزش و ارتقاء سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به فرارسیدن نوروز و افزایش مسافرت ها گفت: رانندگی با حالت خواب آلودگی موجب کاهش سطح هوشیاری و عملکرد شناختی رانندگان و افزایش تصادف می‌شود؛ خواب کافی در مسافرت از وقوع حوادث ناگوار رانندگی جلوگیری می‌کند.

کد خبر : 3075
تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
خواب کافی در مسافرت از وقوع حوادث ناگوار رانندگی جلوگیری می‌کند

سید عباس حسینعلی‌پور در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به این که حدود یک سوم زندگی انسان در حالت خواب و استراحت قرار دارد، افزود: خواب یکی از نیازهای اساسی انسان است که تاثیر گسترده ای بر سلامت، بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و بازسازی سیستم اعصاب و سیستم عضلانی – اسکلتی دارد.

وی اضافه کرد: بسیاری از فعالیت های انسان اعم از رانندگی، کار و مطالعه کردن تا حدود زیادی تحت تاثیر کیفیت خواب است و اختلالات خواب به طور غیرمستقیم تهدیدکننده زندگی نیز محسوب می‌شوند؛ زیرا بخش قابل توجهی از سوانح رانندگی به علت اختلالات ناشی از خـواب اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: اختلالات خواب مانند بی‌خوابی تاثیر منفی بر ابعـاد مختلف عملکـرد در طول روز، از جمله عملکرد شغلی دارد و حوادث شغلی در بیــن افراد دارای اختلالات خواب، رایج‌تر است؛ همچنین اختلالات خواب بـا طیف گسـترده‌ای از بیماری ها، ماننـد بیماری قلبـی و دیابـت نیز مرتبط اسـت.

حسینعلی‌پور با بیان این که خوابیدن سبب تجدید قوای جسمی و روانی می‌شود، گفت: میزان نیاز به خواب، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ این میزان در نـوزادان حدود ۱۸ ساعت، در کودکان ۹ الی ۱۱ ساعت و در بزرگسالان ۶ الی ۸ ساعت در شبانه روز عنوان شده است.

وی تصریح کرد: الگوی مطلوب خواب، الگویی است که به موجب آن، فرد در زمان مناسبی از شب بخوابد، خواب خوب و آرامی داشته باشد و در ساعت مناسبی صبح از خواب برخیزد؛ داشتن خواب کافی با سرحال بودن و داشتن انرژی در طول روز ارتباط مستقیم دارد.

وی تاکید کرد: ساعت خوابیدن و بیدار شدن خود را منظم کنید؛ به عبارتی هر شب در زمان معینی به رختخواب بروید و هـر روز، حتی در تعطیلات در زمان معینی از خواب بیدار شوید.

کارشناس مرکز بهداشت قم افزود: فقط اوقات خواب را در بستر بگذرانید؛ سپری کردن زمان طولانی در بستر، خواب را منقطع می‌کند؛ از مصرف نوشیدنی‌های محرک، سیگار، قلیان و مواد مخدر قبل از خواب پرهیز شود؛ چرت زدن روزانه باید نیم ساعت یا کمتر باشد.

به گفته وی، نیم ساعت قبل از خواب، یک دوش ۵ الی۱۰ دقیقه‌ای به خواب راحت کمک می‌کند؛ اتاق خواب باید آرام و تاریک و دمای آن متعادل باشد. پیش از خواب به نمایشگر رایانه، تبلت و موبایل نیز خیره نشوید؛ مطالعه کتاب و روزنامه توصیه می‌شود.

وی افزود: اگر تا نیم ساعت در رختخواب، خوابتان نبرد، از جای خود بلند شوید و یک کار آرامش بخش انجام دهید مانند مطالعه کردن، حمام کردن، استفاده از نوشیدنی گرم و بدون کافئین و به محض احساس خواب آلودگی به رختخواب برگردید.

حسینعلی‌پور ادامه داد: روزانه به شکل منظم ورزش کنید؛ قبل از ایـن که به بستر بروید، ورزش نکنید، چون خوابیدن را دشوار می‌کنند؛ از خوردن وعده های سنگین غذایی یا نوشیدن مقدار زیادی از مایعات قبل از خواب خودداری کنید؛ اگر گرسنه بودید، یک خوراکی سبک و سالم، میل کنید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار