ف گلپایگانی

بحران بانکی آمریکا و تلاش وزیر خزانه‌داری دولت بایدن برای آرام جلوه دادن اوضاع

جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا با وجود ورشکستگی بانک های سیلیکون ولی و سیگنچر در روزهای اخیر، در کمیته مالی سنا در تلاش برای ارام جلوه دادن اوضاع بانکی این کشور ادعا کرد سپرده های بانکی و پس‌انداز آمریکایی ها امن است.
کد خبر : 2713
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۵
بحران بانکی آمریکا و تلاش وزیر خزانه‌داری دولت بایدن برای آرام جلوه دادن اوضاع

یلن روز پنجشنبه به وقت محلی در کمیته مالی سنا گفت که دولت آمریکا متعهد به حفاظت از سپرده ها و جلوگیری از بروز مشکل در سیستم بانکی آمریکا است.

یلن به سناتورهای آمریکایی گفت: می‌توانم به اعضای این کمیته اطمینان دهم که سیستم بانکی ما سالم است و آمریکایی‌ها می‌توانند اطمینان داشته باشند که سپرده‌هایشان هر زمانی که به آنها نیاز داشته باشند، در دسترس خواهند بود. اقدامات این هفته نشان دهنده تعهد قاطع ما برای اطمینان از امنیت پس انداز سپرده گذاران است.

یلن گفت که اقدامات دولت آمریکا برای اطمینان از دسترسی مشتریان به پول خود، پرداخت هزینه ها و پرداخت حقوق کارگران خود، طراحی شده است.

او در عین حال گفت که بدهکاران و سهامداران از ضررهای مرتبط با ورشکستگی بانک در امان نیستند و افزود که بانک مرکزی همچنین وام گرفتن بانک ها را در مواقع اضطراری احتمالی تسهیل کرده است.

وزیر خزانه داری آمریکا ادعا کرد: “این اقدامات از پول مالیات دهندگان استفاده نمی کند یا آنها در معرض خطر قرار نمی دهد.”

از سال گذشته میلادی که بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) برای کاهش نرخ تورم، نرخ بهره را افزایش داد، سهام شرکت های حوزه آی تی که سهم عمده ای از سرمایه گذاری «اس وی بی» را به خود اختصاص داده بودند، با افت ارزش رو به رو شدند.

با بحرانی شدن فشارهای مالی ناشی از سیاست های بانک مرکزی، این بانک هفته پیش اعلام کرد که بخشی از اوراق بهادار در اختیار خود را با ضرر فروخته و به دنبال فروش ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار سهام است تا بتواند زیان های وارده را جبران کند. این بیانیه موجب شد تا علاوه بر مشتریان عادی، سرمایه گذران مطرح نیز دست به فروش سهام این بانک و خروج سرمایه های خود زنند.

اندکی پس از تعطیلی اس وی بی، مقام های فدرال بانک زیانده سیگنچر (Signature Bank) (فعال در حوزه رمز ارز) را نیز تعطیل و مصادره کردند. این بانک مستقر در نیویورک تا پایان سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار دارایی و ۸۸ میلیارد دلار سپرده را ثبت کرده و در روزهای اخیر همانند «اس وی بی» با افزایش خروج سپرده ها رو به رو شده بود.

بر اساس نتایج نظرسنجی مشترک ایپسوس – رویترز، اکثریت قاطع آمریکایی‌ها با کمک مالی به بانک های بحران زده از جیب مالیات دهندگان مخالف هستند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، بر اساس یافته های این نظرسنجی، ۸۴ درصد از مردم آمریکا از جمله اکثریت چشمگیری از هواداران هر دو حزب اصلی این کشور، متفق القول بر این باور هستند که مالیات دهندگان نباید بار جبران مشکلات ناشی از سوء مدیریت بانک ها را بر دوش کشند.

به نوشته رویترز، نتایج این افکارسنجی نشان می دهد که در صورت تزلزل در صنعت بانکداری آمریکا و نیاز به مداخله بیشتر دولت دموکرات «جو بایدن»، احتمال دارد واشنگتن با مشکلات سیاسی رو به رو شود.

در ادامه گزارش رویترز آمده که ۴۹ درصد از پاسخ دهندگان (۴۰ درصد از جمهوری خواهان و ۵۵ درصد از دموکرات ها) با کمک مالی دولت به موسسات مالی موافق هستند.

در نظرسنجی سال ۲۰۱۲ ایپسوس – رویترز، فقط ۲۰ درصد از جمهوری خواهان و ۵۳ درصد از دموکرات ها با کمک های دولتی به بانک ها موافق بودند که این تفاوت نشان دهنده افزایش رغبت جمهوری خواهان به چنین راه کاری است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار