ف گلپایگانی

آیا امارات در سایه اختلاف با عربستان از اوپک خارج می شود؟

ابوظبی با عمیق تر شدن شکاف و اختلاف بین امارات و عربستان بر سر سرمایه گذاری خارجی، نفت و جنگ یمن، در حال بررسی گزینه خروج از اوپک است.
کد خبر : 2427
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰:۰۳
آیا امارات در سایه اختلاف با عربستان از اوپک خارج می شود؟

غیبت «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در نشست سران کشورهای خاورمیانه به میزبانی ابوظبی، نشانه بارزی از شکاف بین امارات و عربستان است، هرچند که دو کشور در ظاهر هنوز رسما هم پیمان هستند.

به نوشته این روزنامه نوشت، ریاض و ابوظبی در چندین موضوع از جمله سرمایه‌گذاری خارجی و رقابت در بازارهای جهانی نفت و نیز در رابطه با جنگ یمن با هم اختلاف نظر دارند، این اختلافات تاکنون پشت درهای بسته مطرح می شد، اما اکنون روز به روز علنی تر می شود و ائتلاف رسمی دو کشور را به مخاطره می اندازد.

بر اساس همین گزارش، «طحنون بن زاید آل نهیان» مشاور امنیت ملی امارات با هدف کاهش تنش بین دو کشور، برای دیدار با ولیعهد عربستان به ریاض سفر کرد، اما توفیقی بدست نیاورد. این عدم توفیق برای دیدار با بن سلمان در پی نشست ابوظبی ،نشانه بارزی از این اختلاف است .

وال استریت ژورنال افزود: امارات با سایر اعضای ائتلاف به ویژه عربستان، در خصوص افزایش عرضه نفت خام به بازارهای جهانی نیز اختلاف نظر دارد، زیرا توافق «اوپک پلاس» مانع چنین رویکردی است، همین امر موجب تشدید اختلافات بین دوکشور در اکتبر گذشته شد؛ زمانی که «اوپک پلاس» تصمیم گرفت برای حفظ تعادل در بازار، تولید نفت خود را کاهش دهد.

این رسانه آمریکایی به نقل از مقامات اماراتی نوشت: ابوظبی در محافل داخلی در حال بررسی خروج از اوپک است؛ تصمیمی که علاوه بر متزلزل کردن ائتلاف با عربستان، می تواند بر بازارهای جهانی نفت نیز تأثیر منفی بگذارد.

این روزنامه افزود: امارات در ظاهر، از کاهش تولید نفت حمایت می کند، اما در خفا برغم خواست و تمایل عربستان، به مقامات آمریکایی چراغ سبز افزایش عرضه نفت به بازارهای جهانی داده است.

پس از انتشار گزارش وال استریت ژورنال، برخی مقامات مسئول که نخواستند نامشان فاش شود، به بلومبرگ گفتند: امارات «هیچ برنامه ای برای خروج از اوپک» ندارد.

یک منبع آگاه از مواضع امارات نیز گفت که خروج ناگهانی امارات از اوپک می تواند پیامدهای سیاسی سنگینی نه فقط در روابط ابوظبی با عربستان، بلکه با دیگر متحدان آن در خلیج فارس مانند کویت و عراق نیز در پی داشته باشد.

این منبع افزود: گفت وگوها در امارات درباره خروج از اوپک دستکم به دو سال قبل برمی گردد، اما پیامدهای منفی آن به مراتب بیش از فواید آن است، زیرا این اقدام به ویژه با توجه به جنگ روسیه و اوکراین، می تواند بر رابطه امارات با بسیاری از همسایگان این کشور حاشیه خلیج فارس تاثیر منفی بگذارد و ابوظبی تمایلی به این رویکرد ندارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار