ف گلپایگانی
گزارش عملکرد ، برنامه ها و دستاوردهای اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان قم
- گزارش عملکرد سال 1402 و 4 ماهه اول سال 1403
1-1. اداره آموزش ، پژوهش و برنامه ریزی :
– ارائه ۱,۷۱۹,۵۶۵ نفر ساعت طی ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ به ۱۸ گروه هدف در قالب ۱,۳۷۰ دوره آموزشی و در ۳۶۹ حرفه آموزشی. این آموزشها در قالب ۱۱,۲۶۰ نفر دوره و در ۸ مرکز آموزشی دولتی اجراء شده است.
– ارائه ۴۵۲,۸۴۶ نفر ساعت طی ۴ ماهه اول سال ۱۴۰۳ به ۱۵ گروه هدف در قالب ۴۵۰ دوره آموزشی و در ۲۱۸ حرفه آموزشی. این آموزشها در قالب ۳,۵۱۴ نفر دوره و در ۸ مرکز آموزشی دولتی اجراء شده است که شامل :
- متقاضیان مهارت آموزی ۱۶۱,۰۵۰
- زندانیان ۸۰,۲۹۸
- زنان خانه دار ۳۹,۰۹۷
- شاغلین بنگاههای اقتصادی ۳۵,۹۰۵
- ساکنین سکونتگاههای غیررسمی ۲۲,۹۲۲
- ساکنین مناطق روستایی ۲۱,۸۱۵
- دانش آموزان ۱۹,۲۷۲
- دانشجویان ۱۴,۱۴۱
- سربازان وظیفه ۱۴,۱۱۰
- فارغ التحصیلان دانشگاهی ۱۲,۰۰۵
- معتادین بهبود یافته ۱۱,۳۲۰
- عشایر ۸,۸۴۹
- زنان سرپرست خانوار ۴,۴۸۵
- افراد دارای معلولیت ۴,۲۸۴
- کودکان کار و خیابان ۳,۲۹۴
– سایر گروههای هدف : آسیب دیدگان اجتماعی ، پناهندگان و اتباع خارجی ، مشمولان بیمه بیکاری ، ساکنین مناطق محروم مرزی
– حرفه های پُرطرفدار برادران در بخش دولتی : تعمیرکار برق خودرو ، تعمیرکار کولر گازی ، تعمیرکار پکیج ، تعمیرکار لوازم خانگی ، جوشکاری و بازرسی جوش ، تعمیرکار موتور اتومبیل ، برقکار ساختمان ، برقکار صنعتی ، کارور PLC ، کاربر گیاهان دارویی ، کاربر پرینتر سه بعدی ، طراحی قطعات به کمک نرم افزارهای مکانیک مانند راینو ، نصب دوربین مداربسته ، پرورش گیاهان آپارتمانی ، کارآفرینی ، شناسایی اصول راه اندازی کسب و کار
– حرفه های پُرطرفدار خواهران در بخش دولتی : طراحی صفحات وب ، کاربر اندروید ، دوخت پوشینه های حجاب ، تزئین کار لباس ، دوزنده کیف چرمی ، دوزنده کفش با چرم طبیعی و مصنوعی ، قالیباف تابلویی ، قالیباف فارسی و ترکی ، نقاشی روی پارچه ، نقاشی روی شیشه ، بافنده عروسک های تزئینی ، بافندگی با قلاب و ماشین ، کارآفرینی ، شناسایی اصول راه اندازی کسب و کار
– حرفه های آموزشی برای پناهندگان و اتباع خارجی در قالب پروژه همکاری سه جانبه اداره کل ، دفتر امور اتباع استانداری و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان برای سال 2024 میلادی شامل : نصاب و تعمیرکار سیستم های تبادل حرارت و پکیج شوفاژ برادران ، تکنیسین پشتیبانی سیستم عامل MS خواهران ، سری دوز سرویس خواب خواهران ، اصول راه اندازی کسب و کار های متوسط و کوچک خواهران.
– طرح ملی تکاپو ( توسعه کسب وکار و اشتغال پایدار ) سال 1397 ؛ طرح تکاپو با هدف توسعه اشتغال پایدار از طریق بهسازی دینامیک اشتغال در سطح مناطق و توسعه رسته های کسب وکاری منتخب و اولویتدار در سطح ملی و استانها. فهرست رسته های اولویت دار تسهیلات اشتغال فراگیر مناطق شهری استان قم : گردشگری ، صنایع دستی ، کفش ماشینی و دمپایی ، مبلمان و مصنوعات چوبی ، فرش دستباف ، سوهان ، صنایع غذایی ، چاپ و نشر و صنایع فرهنگی ، محصولات گلخانه ای ، مصنوعات پلاستیکی ، دامپروری ( پرورش و اصلاح نژاد دام سبک و سنگین ) ، فناوری اطلاعات
– برنامه ریزی برای راه اندازی کارگاه هوش مصنوعی در مرکز شماره چهار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی به صورت دومنظوره برای برادران و خواهران تا پایان سال جاری
2-1. اداره آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد :
– ارائه 2,581,267 نفر ساعت طی ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ در قالب 2,668 دوره آموزشی ، در 41 گروه برنامه ریزی درسی و در ۳56 حرفه آموزشی. این آموزشها توسط 541 مربی ، در قالب ۱5,843 نفر دوره و در 402 آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد فعال اجراء شده است.
– ارائه 693,452 نفر ساعت طی 4 ماهه اول سال ۱۴۰3 در قالب 702 دوره آموزشی ، در 33 گروه برنامه ریزی درسی و در 202 حرفه آموزشی. این آموزشها توسط 320 مربی ، در قالب 4,542 نفر دوره و در 265 آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد فعال اجراء شده است.
– برخی از حرفه های آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد برای برادران : حسابداری ، تعمیرکار تلفن همراه ، رباتیک ، آرایش و پیرایش مردانه ، نقشه کشی ساختمان ، فناوری نانو ، بیمه ، آشپز ، شیرینی پز ، گردشگری ، هتلداری و …
– برخی از حرفه های آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد برای خواهران : حسابداری ، رباتیک ، فناوری نانو ، نازک دوز زنانه ، آشپز ، شیرینی پز ، آرایش و پیرایش زنانه ، نقشه کشی ساختمان ، نقاشی ، هنرهای تزئینی و …
3-1. اداره سنجش و ارزشیابی مهارت :
– برگزاری آزمونها طی 12 ماهه سال 1402 برای مجموع 28،508 نفر به تفکیک معرفی شدگان : مراکز آموزشی دولتی 10،596 نفر ، آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد 14،803 نفر ، صنایع ساختمان 501 نفر ، تفاهم نامههای فرش ، صنایع دستی و نانوایی 2،075 نفر ، آسان (ادواری) 633 نفر. درصد قبولی نهایی به شرکت کنندگان (برای مجموع) 72 درصد
– برگزاری آزمونها طی 3 ماهه سال 1403 برای مجموع 4،340 نفر به تفکیک معرفی شدگان : مراکز آموزشی دولتی 818 نفر ، آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد 2،928 نفر ، صنایع ساختمان 79 نفر ، تفاهم نامههای فرش ، صنایع دستی و نانوایی 424 نفر ، آسان (ادواری) 91 نفر. درصد قبولی نهایی به شرکت کنندگان (برای مجموع) 66 درصد
– حرفه های آزمون های آسان ( ادواری ) در شش ماهه اول سال 1403 : انجام تعمیرات لباس زنانه ، انجام تعمیرات لباس مردانه ، کوتاه کردن مو با تکنیک های شانه ، اصلاح سر و صورت ، سوهان پز ، سرویسکار خودرو ، راننده کامیونت حمل و نقل کالای برون شهری ، راننده کامیون حمل و نقل کالای برون شهری
- برنامه های آموزشی و اجرایی سال 1403 :
– برنامه ریزی برای ارائه 4،649،102 نفر ساعت طی 12 ماهه سال 1403 شامل : 1،316،371 نفر ساعت در مراکز آموزشی دولتی و 3،332،731 نفر ساعت در آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد
– پیگیری اجراء 67 برنامه آموزشی اجرایی در 12 ماهه سال 1403 مربوط به 11 دفتر سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
- مسابقات مهارت سال 1402 و 1403 :
1-3. اهداف برگزاری مسابقات ملی مهارت :
– ارتقاء فرهنگ مهارت آموزي در میان جوانان این مرز و بوم
– معرفی آموزشهاي مهارتی و اهمیت نقش آن در توسعۀ اقتصاد به عموم مردم، جلب نظر مسئولان، بنگاههاي اقتصادي، آموزشگاه هاي آزاد فنی و حرفه اي، صنایع و صنوف براي مشارکت هر چه بیشتر در اجراي مسابقات ملی مهارت
– ارتقاء سطح استانداردهاي آموزش مهارت در کشور
– ایجاد بستر مناسب براي ارتقاء مهارتهاي حرفه اي کشور تا سطح مهارتهاي جهانی و شناسایی کمبودها در آموزشهاي فنی وحرفه اي و برنامه ریزي براي رفع آنها
– ایجاد فرصتی مناسب براي تبادل اطلاعات فنی و تجارب حرفه ای
– فراهم نمودن فرصت مناسب براي رقابت سالم میان جوانان کشور
– کشف استعدادهاي حرفه اي جوانان و معرفی افراد ماهر به صنایع و بنگاههاي اقتصادی
– ایجاد انگیزه در جوانان براي کسب مهارت
2-3. انواع مسابقات مهارت :
1- مسابقات ملی مهارت ، بیست و یکمین دوره ( حداکثر سن 21 سال بجز رشته های تیمی که حداکثر سن 24 سال است در 41 رشته )
2- مسابقات مهارت کارگران ایران ؛ دومین دوره ( در 10 رشته )
3- مسابقات ملی مهارت نوجوانان ایران ؛ دومین دوره ( گروه سنی 14 تا 16 سال در 5 رشته : برنامه نویسی موبایل ، راهکارهای نرم افزاری برای تجارت ، طراحی گرافیک ، طراحی وب و نقشه کشی معماری به کمک اتوکد )
4- مسابقات مهارت زندانیان ؛ سومین دوره با شرکت 25 نفر خواهران و 118 نفر برادران ، جمعاً 143 نفر در 10 حرفه : خیاطی ، قالی بافی ، تعمیر خودرو ، جوشکاری ، صنایع چوب ، تراش سنگ های قیمتی ، پیرایشگری مردانه ، برق ساختمان ، پیرایشگری زنانه ، صنایع چرم
5- مسابقات مهارت کارکنان وظیفه نیروهای مسلح (سربازان) ؛ دومین دوره ( در 20 رشته و در حال برگزاری )
6- مسابقات آزاد مهارت ؛ برگزاری دومین دوره مسابقات آزاد مهارت در رشته آرایش و پیرایش مردانه در سطح کشوری با همکاری آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد برنا ، برگزاری نخستین دوره مسابقات آزاد مهارت در رشته طراحی لباس در سطح استان قم با همکاری آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد مارال ، برگزاری نخستین دوره مسابقات آزاد مهارت در زمینه دوخت با چرخ راسته دوز با همکاری شرکت تعاونی ماشین دوخت قهرود
3-3. افتخارات اداره کل در مسابقات مهارت :
در بیست و یکمین دوره مسابقات ملی مهارت :
– کسب 3 مدال طلا توسط آقای امیر عباس قاسمی در رشته فناوری های وب ، آقای شهاب الدین بختیاری در رشته راهکارهای نرم افزاری برای تجارت و خانم راضیه آقاباباپور بهنمیری در رشته فناوری طراحی گرافیک
– کسب 1 مدال نقره توسط آقای علیرضا پورچالی در رشته پردازش ابری
– کسب 1 مدال برنز توسط آقای مهدی عابدی در رشته طراحی مهندسی مکانیک
– کسب 5 دیپلم افتخار توسط آقای حسین خادمی در رشته پیرایشگری مردانه ، آقای ابوالفضل نعمتی در رشته تعمیر و نگهداری وسایل نقلیه سنگین ، خانم فاطمه اتفاقی در رشته فناوری مُد (خیاطی) ، آقای محمد جواد رئیس محمدی در رشته فناوری خودرو و خانم زینت زرقانیان در رشته قنادی (شیرینی پزی)
– راهیابی تیم مهارت استان قم شامل : آقای علیرضا پورچالی دارنده مدال نقره مرحله کشوری در رشته پردازش ابری و آقای امیر عباس قاسمی دارنده مدال طلا مرحله کشوری در رشته تکنولوژی وب به چهل و هفتمین دوره مسابقات جهانی مهارت ۲۰۲۴ در شهر لئون فرانسه
در دومین دوره مسابقات ملی مهارت نوجوانان ایران :
– کسب 1 مدال نقره توسط خانم ساجده دهقانی در رشته نقشه کشی معماری به کمک اتوکد
- تدوین سند حرفه در سال 1402 و 1403 :
– تدوین سند حرفه سازنده و نصاب کابینت ام دی اف با کد 7522 شامل 3 شغل با 24 استاندارد شایستگی و 24 استاندارد ارزشیابی از گروه شغلی صنایع چوب با همکاری اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان قم و اتحادیه کابینت سازان و فلزکاران استان قم در سال 1402
– سند حرفه متخصصان نقشه کشی و نقشه برداری با کد حرفه 2165 در دست تدوین برای سال 1403
- آدرس سامانهها :
– سایت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور www.irantvto.ir
– سامانه ملی استاندارد مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور https://rpc.irantvto.ir
– پورتال جامع سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ( ثبت نام دوره – پرداخت هزینه های آزمون – استعلام گواهینامه – صدور گواهینامه و … ) www.portaltvto.com
– سامانه ثبت نام آزمون های ادواری ، صنعت ساختمان و تفاهم نامه www.advari.irantvto.ir
– پورتال اطلاع رسانی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان قم www.qom.irantvto.ir
– سایت خدمات غیر حضوری ( میز خدمت الکترونیک ) شامل 34 خدمت www.qomtvto.ir
- سایر افتخارات :
– کسب رتبه اول اداره کل در ارزیابی عملکرد سال 1401 در گروه فرهنگی ، علمی و آموزشی
– کسب رتبه دوم اداره کل در ارزیابی عملکرد سال 1401 در بین 31 اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان ها
– کسب رتبه سوم اداره کل در ارزیابی عملکرد سال 1401 در بین 48 دستگاه اجرایی استان قم
– کسب رتبه اول اداره کل در رصد اشتغال سال 1402 در بین 29 دستگاه اجرایی استان قم ( تعهد 75 نفر ، عملکرد 438 نفر ، درصد تحقق 584 درصد )
- طرح ها و برنامه ها :
1-7. اجراء طرح مهارت آموزی ترکیبی (هیبریدی) ویژه دانشجویان موسوم به کهاد :
– دوره های آموزشی فنی و حرفه ای مطابق با استاندارد شایستگی با تعداد حداقل 18 واحد ( 540 ساعت ) و حداکثر 24 واحد ( 720 ساعت )
– هر واحد استاندارد شایستگی به مدت 30 ساعت برابر با 1 واحد آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه به مدت 32 ساعت معادل سازی می گردد.
2-7. اجراء طرح مهارت افزایی ویژه دانش آموختگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی موسوم به نخلستان :
– توسعه مهارت ها و ارتقاء ظرفیت اشتغال پذیری بر اساس محتوای استانداردهای شغل و شایستگی با رویکرد مشاغل نوظهور و دانش بنیان در حوزه هایی نظیر : فناوری نانو ، فناوری اطلاعات ، برق ، الکترونیک ، مکانیک ، صنعت گاز ، پتروشیمی ، کشاورزی ، منابع طبیعی ، زیست فناوری ، گیاهان دارویی ، ساختمان ، صنایع چوب ، فناوری انرژیهای نو و تجدید پذیر
3-7. اجراء طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی و آموزش دوگانه :
– موضوع مصوبه جلسات مورخ 05/11/1395 و 12/12/1396 شورایعالی اشتغال
– به منظور اجرایی نمودن بند 2 سیاستهای کلی اشتغال ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری ، تصویبنامه سی و ششمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به تاريخ 18/2/1396 در ارتباط با برنامه اشتغال فراگير و مصوبه جلسه هفتاد و ششم شورایعالی اشتغال مورخ 12/12/1396
– طرح مهارتآموزی در محیط کار واقعی و آموزش دوگانه یک دوره آموزش عملی و کاربردی است و هیچگونه حقی برای مهارتآموز و تعهدی برای واحد پذیرنده در راستای جذب و استخدام موقت یا دائمی مهارتآموز و شمولیت قوانین کار و تأمین اجتماعی برای وی ایجاد نمیکند.
– طرفین قرارداد آموزشی حق مطالبه هیچگونه وجهی بابت اجرای دوره آموزشی را ندارند.
– پرداخت وجه از سوی واحد پذیرنده بعنوان (شاگردانه) در صورت رضایت از عملکرد مهارتآموز بلامانع بوده و بعنوان دستمزد تلقی نمی گردد.
– مهارتآموزان در طی دوره مهارتآموزی توسط سازمان، تحت پوشش بیمه مسئولیت مدنی قرار خواهند گرفت.
– طول دوره مهارتآموزی حداکثر 18 ماه می باشد و همچنین مدت زمان آموزش در هر دوره نباید کمتر از 100 ساعت باشد.
– تعداد مهارتآموز (ظرفیت آموزشی) در واحدهای پذیرنده دایر و دارای لیست بیمه و بازرسی سازمان تامین اجتماعی ، بر اساس بیشترین تعداد بیمه شدگان در 12 ماه گذشته طبق صورت دستمزد و حقوق ارسالی توسط کارفرما به سازمان تامین اجتماعی ، توسط رئیس مرکز تعیین می شود.
– تعداد مهارتآموز مجاز برای هر واحد مشمول ، جهت کارگاههای فاقد کارگر و جدیدالتاسیس به شرط وجود امکانات، تجهیزات، فضا و ایمنی کافی حداکثر 5 نفر بنا به تشخیص مراکز آموزشی می باشد.
– در صورت فراهم بودن شرایط و با نظر واحد پذیرنده ، تعداد مهارتآموز تا 15 نفر برای بنگاه های بزرگ بنا به تشخیص رئیس مرکز امکان پذیر خواهد بود.
– صدور مجوز واحد پذیرنده برای اماکن آموزشی از جمله آموزشگاه های آزاد، مراکز آموزشی پادگان و زندان و مراکز دانشگاهی و مراکزی که اساساً ماهیت بنگاه اقتصادی (تولیدی و خدماتی) را ندارد ، ممنوع می باشد.
– واحد متقاضی (بنگاه متقاضی) : به بنگاه اقتصادی متعلق به یکی از بخشهای دولتی، خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی دارای مجوز فعاليت از دستگاه اجرايي ذيربط و کدکارگاهی از سازمان تامین اجتماعی و یا کارگاه متعلق به یکی از سازمان های نیروهای مسلح اطلاق می شود که متقاضی دریافت مجوز مهارتآموزی در محیط کار واقعی یا دوگانه از سازمان میباشد.
– واحد پذیرنده : بنگاه اقتصادی متعلق به یکی از بخشهای دولتی، خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی است که براساس ماده 108 قانون کار و یا کارگاههای زیرمجموعه نیروهای مسلح یا سازمان زندانها و اقدامات تامینی تربیتی بر اساس ضوابط دستورالعمل که در راستای ایجاد و توسعه مراکز مهارتآموزی موفق به دریافت کد QR و پذیرش مهارتآموز می شود.
– سن مهارتآموز حداقل 15 سال تمام باشد.
– تعداد مجوز صادر شده از ابتدای اجراء طرح از سال 1396 تا پایان سال 1402 : 271 مجوز
4-7. ایجاد مراکز مدیریت مهارتآموزی و مشاوره شغلی TMC در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی :
Management Centers for Skill Training
– در همين راستا و به منظور انسجام بخشي به فعاليتهاي مرتبط با توانمندسازي دانشجويان براي كسب آمادگيهاي لازم براي ورود به بازار اشتغال كشور و نيز در ارتباط با ماده 9 تصويبنامه شماره 37597 مورخ 31/03/1396 ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي در خصوص « برنامه اشتغال فراگیر » و همچنين « طرح توانمندسازي مهارتي دانشجويان و فارغ التحصیلان دانشگاهي با رويكرد اشتغال » ، موضوع بند 10 تصويبنامه هفتاد و يكمين جلسه شوراي عالي اشتغال مورخ 03/09/1393 این دستورالعمل تنظيم شده است.
– راه اندازی 14 مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی TMC در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استان قم شامل : دانشگاه پردیس فارابی دانشگاه تهران ، دانشگاه قم ، دانشگاه حضرت معصومه (س) ، موسسه آموزش عالی حکمت ، آموزشکده فنی و حرفه ای دختران ، دانشگاه فنی و حرفه ای استان قم ، دانشگاه آزاد اسلامی استان قم ، مرکز آموزشی فرهنگی سما دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم ، دانشگاه صنعتی قم ، دانشگاه شهاب دانش ، موسسه آموزش عالی طلوع مهر ، دانشگاه فرهنگیان استان قم ، دانشگاه پیام نور ، مرکز آموزش علمی کاربردی زائر (شفیعه)
– راه اندازی مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی TMC در سپاه حضرت امام علی ابن ابیطالب علیه السلام استان قم با هدف برگزاری دوره های آموزشی فنی و حرفه ای برای کارکنان وظیفه شامل 9 کارگاه آموزشی : جوشکاری ، فناوری اطلاعات ، دوربین مدار بسته ، پکیج و آبگرمکن دیواری ، کولر گازی ، قطعه شناسی خودرو ، آرایشگری ، کاربر ماساژ و کلاس تئوری
5-7. طرح تابستانه مهارت :
تفاهم نامه هفت جانبه شامل دستگاه های : کمیته امداد امام خمینی(ره) ، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، وزارت آموزش و پرورش ، دانشگاه آزاد اسلامی ، سازمان بسیج سازندگی ، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور
– اهداف تفاهمنامه :
توسعه و تقویت فرهنگ کار و مهارتآموزی
ايجاد زمينة مناسب برای شناسایی استعدادهای مهارتی دانشآموزان و کمک به هدایت تحصیلی آنان
کمک به خلاقیت، نوآوری و رشد مهارتهای کسب و کار در دانش آموزان
ایجاد زمینه مناسب برای شناسایی استعدادهای مهارتی بازماندگان از تحصیل (موضوع جامعه هدف تفاهمنامه) و کمک به هدایت تحصیلی و شغلی آنها
استعدادسنجی، رغبت سنجی و سنجش تیپ شخصیتی و تعیین بهترین شغل متناسب با ویژگیهای فردی متقاضی
معرفی ظرفیتهای اشتغال موجود در جامعه، مشاغل آینده و آینده مشاغل، آموزش مهارتهای نرم و مهارتهای فنی و حرفهای
– جامعه هدف این تفاهمنامه تمام دانشآموزان و بازماندگان از تحصیل سنین 12 تا 18 سال
– رایگان برای 5 دهک پائین درآمدی و تامین هزینه ها توسط کمیته امداد امام خمینی(ره)
– نحوه ثبت نام : مراجعه حضوری به مراکز آموزشی دولتی و آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد
- راه اندازی مرکز تخصصی آموزش های کارآفرینی و مهارت های کسب و کار :
اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان قم در راستای ترویج روحیه کارآفرینی و حمایت از استارت آپها و افراد دارای ایده ، اقدام به تاسیس مرکز تخصصی آموزش های کارآفرینی و مهارت های کسب و کار با اهداف زیر نموده است :
1-8. توسعه کارآفرینی مشاغل خرد و متوسط :
برگزاری دوره های آموزشی کارآفرینی ، حمایت اطلاعاتی از کارآموزان مراکز و ارائه مشاوره به آنها برای تابآوری و رشد سریعتر کسب و کارهای راه اندازی شده ، برگزاری وبینار و دورههای آموزشی.
2-8. بخش نوآوری مرکز :
که بدنبال شناسایی ، رشد دهی ، شتابدهی و افزایش تعاملات افراد و تیمهای نوآور ، فریلنسرها و … با یکدیگر و با صنایع و سایر اعضاء اکوسیستم نوآوری استان و کشور به منظور تولید محصولات و خدمات پیشرفته یا High Tec
– مرکز نوآوری برای تامین اهداف فوق ، زیرساختهایی نظیر : کلاسهای آموزشی ، سالن جلسات ، سه فضای کار اشتراکی (برای مراحل اولیه رشد دهی تیمهای فناور) و فضا و دفاتر اختصاصی برای مراحل پیشرفت تیمهای فناور ، فضای رفاهی.
– زمینههای فعالیت مرکز نوآوری اداره کل : بیوتکنولوژی ، نانو بیوتکنولوژی ، طراحی صنعتی ، آموزش طراحی و تعمیر تجهیزات پزشکی ، برق و الکترونیک ، فناوریهای آموزشی و فرهنگی.
– پیگیری برگزاری رویداد شهید فخری زاده با هدف کشف و حل مسائل فناورانه توسط مرکز نوآوری و فناوری اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان قم با همکاری شرکت فاتحان علم و فناوری فخرا در 8 حوزه اولویت دار کشور شامل : آب و انرژی ، نفت ، گاز و پتروشیمی ، مسکن و اسکان ، معدن ، حمل و نقل و خودرو ، کشاورزی و امنیت غذایی ، زیست فناوری ، فناوری اطلاعات و ارتباطات
3-8. استقرار و حمایت از شرکتهای دانش بنیان :
با توجه به تاکید ریاست محترم جمهور و مجلس شورای اسلامی مبنی بر توسعه اقتصاد دانش بنیان ، استقرار شرکتها و گروههای دانش بنیان در فضای کار اختصاصی از دیگر برنامههای مرکز میباشد. این خدمات به تیمهای توسعه یافته در مرکز و یا به شرکتهای دانش بنیان موجود و رشد یافته ارائه میشود. در حال حاضر ، پلتفرم پیواز و سایت بازی بوک ، گروه فناور فطرس ، شتابدهنده تاب تک ، آموزشگاه آموزش طراحی و تعمیر تجهیزات پزشکی ، پذیرش و مستقر شدهاند.
– از جمله شغل های نوظهور در آینده و شغل های مربوط به تکنولوژی های برافکن می توان : شبیه سازی ، بیگ دیتا ، واقعیت افزوده ، ربات های خودکار ، یکپارچه سازی سیستم ها ، رایانش ابری ، تولید افزایشی ، امنیت سایبری ، اینترنت اشیاء ، هوش مصنوعی و … را نام برد که تکنولوژیهای کلیدی پایههای انقلاب صنعتی چهارم را تشکیل می دهند.
- تفاهم نامه های ملی و استانی :
– تعداد 2 تفاهم نامه کشوری در سال 1402 : شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران CNG ، توافقنامه سه جانبه سازمان ملی مهاجرت ، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان
– تعداد 9 تفاهم نامه استانی در سال 1402 : دانشگاه شهاب دانش ، دانشگاه حضرت معصومه (س) ، شرکت فاتحان علم و فناوری فخرا ، دانشگاه پیام نو استان قم ، مرکز خدمات حوزه های علمیه قم ، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم ، موسسه فروغ بصائر ، سازمان جهاد کشاورزی استان قم ، دفتر برنامه ریزی استانداری قم
– تعداد 7 تفاهم نامه کشوری در 4 ماهه اول سال 1403 : سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور ، معاونت امور خانواده سپاه ، قرارگاه مرکزی مهارت آموزی نیرو های مسلح ، سازمان آموزش و پرورش استثنایی ، شرکت ملی گاز ایران ، بنیاد کرامت رضوی ، سازمان تنظیم مقررات و رادیویی
– تعداد 3 تفاهم نامه استانی در 4 ماهه اول سال 1403 : اداره کل ورزش و جوانان استان قم ، دانشگاه آزاد اسلامی استان قم ، کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی استان قم
– شناسایی و معرفی فهرست مشاغل مهارت محور کم سرمایه بَر در قالب برگزاری نمایشگاه فرصتهای شغلی مهارت محور کم سرمایه بَر شامل 472 شغل از قبیل : نازک دوز زنانه ، آرایشگر موی زنانه ، بازاریاب ، بافنده ترکیبی قالی و گلیم ، برق ساختمان ، برنامه نویس python ، پرورش دهنده گاو شیری ، پرورش دهنده گلهای آپارتمانی ، تحلیلگر تکنیکال بورس ، تعمیرکار تلفن همراه ، تعمیر و نگهداری آسانسور ، تولید کننده گیاهان دارویی ، حسابدار ، جوشکار سیار ، دوزنده لباس مبل ، سری دوز سرویس خواب ، طراحی دکوراسیون داخلی ، کاربر ماساژ ، مشبک کار چوب ، نقاش ساختمان
- سایر موارد :
– جناب آقای سید محمود عرب ؛ مدیر کل محترم آموزش فنی و حرفه ای استان قم و دستیار ویژه معاون محترم وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و رئیس محترم سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در هماهنگی امور مجلس شورای اسلامی
– امکان تعیین محل مصرف مالیات برای مودیان در قم فراهم شد.مؤدیان مشمول تبصره ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم امسال میتوانستند محل مصرف استانی مالیات ابرازی خود را تعیین کنند از جمله : برای توسعه آموزش های فنی و حرفه ای
– ابلاغ قانون اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
– تخصیص موادی در قانون برنامه پنجساله هفتم توسعه در خصوص توسعه آموزش های فنی و حرفه ای
– تخصیص موادی در قانون بودجه سال 1403 در خصوص توسعه آموزش های فنی و حرفه ای
– توجه به آموزش های فنی و حرفه ای در مصوبات دور دوم سفر رئیس محترم جمهور شهید به استان قم
– برنامه شناسایی و هویت بخشی به خبرگان روستایی از طریق فرمانداران محترم شهرستانهای قم ، کهک و جعفرآباد
– ارائه طرح پژوهشی تدوین سند توسعه مهارت استان قم با هدف نیازسنجی و تعیین نقش متولیان مهارت آموزی
برچسب ها :اداره کل آموزش فنی و حرفه ای ، استان قم ، برنامه ها ، دستاورد ، گزارش عملکرد
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0