ارائه خدمات کتاب‌خوانی به نابینایان غرب استان تهران در ملارد

علیرضا بحرالعلوم

ارائه خدمات کتاب‌خوانی به نابینایان غرب استان تهران در ملارد

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ملارد گفت: درحال حاضر ۱۲۰ نابینای فعال در بخش نابینایان کتابخانه عمومی عضو هستند و مبنای کار بر حضور نابینایان در کتابخانه است و به نابینایان غرب استان تهران کارگاه‌های آموزشی و خدمات ویژه ارائه می‌شود.
کد خبر : 11085
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰:۳۶
ارائه خدمات کتاب‌خوانی به نابینایان غرب استان تهران در ملارد

فیروزه یارمحمدی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ملارد در گفت‌وگو با کاتنا در ملارد اظهار کرد: سی‌ویکمین دوره هفته کتاب و کتابخوانی با شعار آینده خواندنی است در کتابخانه‌های کشور شروع به‌کار کرده و در شهرستان ملارد این هفته با زنگ کتابخوانی در مدارس بخش صفادشت و ملارد آغاز شد.
وی گفت: پویشی جهت انتخاب شعار سال به صورت اختصاصی راه‌اندازی شد که ۲۰۰ نفر مشارکت داشتند و برنامه نشست کتابخوان در کتابخانه‌های عمومی و مدرسه‌ای، جشنواره‌های مادران قصه‌گو و قصه‌گویی اقوام برای اولین بار در شهرستان ملارد در این هفته برگزار می‌شود.
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی ملارد به بخش نابینایان اشاره کرد و افزود: درحال حاضر ۱۲۰ نابینای فعال در این بخش عضو هستند که دارای ۴۵ هزار نسخه کتاب صوتی است و مبنای کار بر حضور نابینایان در کتابخانه است و به نابینایان غرب استان تهران خدمات ویژه ارائه می‌دهد.
وی ادامه داد: برای نخستین بار مسابقات شطرنج نابینایان غرب استان تهران در کتابخانه برگزار شد که از شهرستان‌های فردیس، شهریار، ملارد و قدس شرکت کردند و کارگاه تخصصی جهت‌یابی نابینایان نیز برای اولین بار اجرا شد و کارگاه کاریابی نیز به زودی برگزار می‌شود.
یارمحمدی عنوان کرد: کتابخانه‌های عمومی با توجه به تعریف روز رویکردهای متفاوتی پیدا کرده‌اند و علاوه بر فضای کتاب و کتابخوانی در راستای رفع آسیب‌های اجتماعی وارد حوزه‌های اجتماعی شده‌اند و اولین همایش حمایت از کسب‌و کارهای کوچک به‌شیوه علمی در کتابخانه عمومی شهید رجایی ملارد برگزار شد که با استقبال شرکت کنندگان همراه بود.
وی به تاثیر ابزارهای هوشمند در میزان کتابخوانی اشاره کرد و افزود: با ورود ابزارهای هوشمند و دسترسی آسان به کتاب و مقالات، استقبال از کتاب کمتر می‌شود و از دوران شیوع کرونا این موضوع بیشتر دیده شد بنابراین فعالیت در فضای مجازی با تشکیل گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی با ارتباط‌گیری و اجرای مسابقات و نشست‌ها بیشتر شد.
رییس اداره کتابخانه‌های عمومی ملارد ادامه داد: درحال حاضر ۱۱ کتابخانه زیرنظر نهاد در سطح شهرستان و یک کتابخانه سیار که به روستاهای بخش مرکزی و صفادشت با ۱۸۰ هزار نسخه کتاب و ۸ هزار عضو فعال خدمات‌دهی می‌کنند.
وی به فعالیت گسترده کتابخانه سیار در مناطق روستایی اشاره کرد و گفت: عضویت ۴۰۰ نفر در این واحد سیار نشان از علاقه‌مندی مردم به کتاب و کتابخوانی است و لازم است یک کتابخانه سیار دیگر جهت افزایش خدمات دهی تهیه شود.
یارمحمدی به جای خالی کتابخانه مرکزی در مرکز شهر اشاره کرد و افزود: باتوجه به میزان جمعیت و تراکم بالا و پراکندگی وسعت شهرستان ملارد نیازمند داشتن کتابخانه مرکزی است تا بیشتر در دسترس مردم باشد.
وی با بیان اینکه شهرستان ملارد در سال ۱۳۹۲ سه کتابخانه با ۶ هزار نسخه داشت که در حال حاضر به ۱۸۰ هزار نسخه و ۱۲ کتابخانه‌ رسیده است، گفت: کتاب‌خانه دیگر در یکی از روستاها دهه فجر افتتاح خواهد شد.
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی ملارد خاطرنشان کرد: در بخش کودک نیز آموزش‌هایی مانند نقاشی، اریگامی، بازی، قصه‌گویی، نشست کتابخوان کودک، کارگاه‌های مهارتی و ارتباطی ارائه می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار