ف گلپایگانی

ماه گرفتگی در آسمان ایران از هم اکنون برای مردم قابل رویت است

پدیده ماه‌گرفتگی(خسوف) شنبه شب ۶ آبان که از حوالی ساعت ۲۱ و ۳۱ دقیقه شروع شده، در آسمان ایران نیز از هم اکنون ساعت ۲۳ و ۰۵ دقیقه آغاز و قابل رویت است. نقطه اوج این اتفاق ۲۳ و ۴۵ دقیقه خواهد بود و حدود ۱۲ درصد از قرص ماه با سایه زمین پوشیده می‌شود.
کد خبر : 10453
تاریخ انتشار : یکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰:۰۶
ماه گرفتگی در آسمان ایران از هم اکنون برای مردم قابل رویت است

پدیده ماه‌گرفتگی (خسوف) جزئی امشب ۶ آبان که از حوالی ساعت ۲۱ و ۳۱ دقیقه شروع شده، هم اکنون ساعت ۲۳ و ۰۵ دقیقه در آسمان ایران آغاز و قابل رویت است.

در این رخداد ماه به تدریج رو به تیرگی دارد و نقطه اوج این اتفاق در ساعت ۲۳ و ۴۵ دقیقه خواهد بود و مردم ایران با چشم غیرمسلح می‌توانند ماه را تماشا و آن را شبیه به یک سیب گاز زده مشاهده کنند.

این رخداد برای مردم سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا و کمی در آمریکا و استرالیا قابل مشاهده است و در زمان اوج آن حدود ۱۲ درصد از قرص ماه با سایه زمین پوشیده می‌شود و در این حالت لبه گرد سایه زمین روی ماه به خوبی قابل مشاهده است.

ماه‌گرفتگی جزئی به شکلی است که قرص ماه تنها از بخشی از سایه زمین در فضا عبور می‌کند و وارد تمام سایه زمین نمی‌شود. درواقع بخش کوچکی از قرص ماه وارد سایه زمین شده و بیشتر قرص ماه از نیم‌سایه زمین عبور می‌کند.

ماه گرفتگی در آسمان ایران از هم اکنون برای مردم قابل رویت است

۴ ساعت و ۱۷ دقیقه طول ماه‌گرفتگی

بر اساس این گزارش، با اینکه ماه از حوالی ساعت ۲۱ و ۳۱ دقیقه در ایران وارد نیم‌سایه زمین شد، اما از این زمان تا حوالی ساعت ۲۳ اتفاق خاص و تغییر محسوسی در نور ماه قابل مشاهده نبود.

اما ازهم اکنون و از ساعت ۲۳ و ۵ دقیقه، قرص ماه آرام آرام شروع به سیاه شدن کرده و تغییرات شروع شده و نقطه اوج این اتفاق در ساعت ۲۳ و ۴۵ دقیقه خواهد بود.

این رخداد تا حوالی ساعت ۲۳ دقیقه بامداد روز بعد یعنی هفتم آبان ادامه پیدا می‌کند و بعد از آن دیگر با چشم غیرمسلح چیزی قابل مشاهده نخواهد بود.

کل این فرآیند که از ساعت ۲۱ و ۳۱ دقیقه امشب شروع شده است، پس از ۴ ساعت و ۱۷ دقیقه و در ساعت یک و ۵۶ دقیقه بامداد به طور کلی تمام می‌شود.

آخرین رخداد جزئی خسوف یا ماه گرفتگی در ایران ۲۶ تیرماه ۱۳۹۸ بود و خسوف بعدی نیز ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ اتفاق خواهد افتاد و این پدیده را امسال جمعیت زیادی از کره زمین می‌توانند مشاهده کنند.

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار