افتتاح کانال‌های انتخاباتی با حضور رئیس جمهور

مهدیه بحرالعلوم

افتتاح کانال‌های انتخاباتی با حضور رئیس جمهور

معاون استان‌های صدا و سیما با بیان اینکه حدود ۲۰۰ کانال تلویزیونی برای تبلیغات داوطلبان مجلس شورای اسلامی راه اندازی می‌شود گفت: برنامه‌های متعددی از جمله مناظره‌های انتخاباتی برای افزایش مشارکت مردم تدارک دیده شده است.
کد خبر : 13906
تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
افتتاح کانال‌های انتخاباتی با حضور رئیس جمهور

به گزارش کاتنا و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، برنامه سلام خبرنگار پنجشنبه شب،میزبان حسن عابدینی معاون استان‌های صدا و سیما بود و درباره اقدمات صداوسیما در ترغیب مردم برای مشارکت در انتخابات پیش رو و افتتاح کانالهای تلویزیونی انتخاباتی پخش شد که مشروح این گفت و گو را در زیر می خوانید:

سوال: ۲۰۰ کانال قرار است افتتاح شود؟
عابدینی: حدود ۲۰۰ کانال ان‌شاءالله راه‌اندازی می‌شود البته به صورت آزمایشی از مدتی پیش راه‌اندازی شده و برنامه‌های ویژه تشویق مردم به انتخابات در قالب برنامه‌هایی که در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی تهیه شده مثل همین بالاتر که در شبکه خبر است یا شهدای مجلس یا فی المجلس و مناظره‌هایی که الآن در شبکه‌های مختلف سازمان صدا و سیما به صورت ملی برگزار می‌شود و همچنین برنامه‌های ویژه انتخاباتی استان‌ها الآن در این ۲۰۰ کانال بارگذاری شده و پخش می‌شود، اما به صورت رسمی امروز ان‌شاءالله افتتاح می‌شود.

سوال: بعد از این قرار است چه اتفاقی بیافتد، همین روندی که تا امروز بوده آزمایشی انجام شده به صورت رسمی و در ادامه به تبلیغات که برسیم اگر آن تبلیغات روند کار و شکل کار تغییر می‌کند؟
عابدینی: براساس قانون انتخابات از بامداد یعنی از ساعت صفر روز سوم اسفندماه تا پایان روز نهم اسفندماه مجاز هستند داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی تبلیغات کنند به همین دلیل این هفت روز را کانال‌های انتخاباتی یعنی کانال این ۲۰۰ گانه انتخاباتی هم به موضوع می‌پردازند، در اختیار نامزد‌ها قرار می‌گیرند در دو برنامه مجزا ۱- برای همه نامزد‌ها که داوطلبان شدند تا تبلیغات انتخاباتی شان را از طریق کانال‌ها ارائه دهند یک برنامه ۲۰ دقیقه‌ای در نظر گرفته شده که پرسش‌هایی در حوزه‌های مختلف از آنها شده، این پرسش‌ها هم براساس درخواستی بوده که از مردم بزرگ ایران شده و مردم آمده اند گفتند که کسانی که می‌خواهند نامزد مجلس شورای اسلامی شوند خوب است این سوال‌ها از آنها پرسیده شود، ما این سوال‌ها را پرسیدیم، بارگذاری کردیم و ان‌شاءالله داوطلبان به این پرسش‌ها در قالب ۲۰ دقیقه پاسخ می‌دهند و اینها را ما روزانه براساس ظرفیتی که وجود دارد، ظرفیت که می‌گویم منظورم این است که بعضی از حوزه‌های انتخابیه ما ممکن است سه یا چهار تا نامزد داشته باشیم، بعضی از حوزه‌های انتخابیه بیش از ۶۰ نامزد و بعضی جا‌ها حتی مثل تهران، تبریز و اصفهان شمار نامزد‌ها بیشتر هستند، بنابر این براساس تقسیم زمان ان‌شاءالله این ۲۰ دقیقه‌ها پخش می‌شود، علاوه بر این ما در هفت روز انتخابات هم زمینه سازی کردیم برای برگزاری مناظره‌هایی که بخشی از این مناظره‌ها البته از امروز شروع می‌شود، این مناظره‌ها ضبطی است، ضبط می‌شود و در آن روز‌هایی که مجاز به تبلیغات انتخابات برای نامزد‌های مجلس شورای اسلامی هستیم، اینها را از طریق کانال‌های ۲۰۰ گانه پخش می‌کنیم و مردم می‌توانند هم قدرت استدلال، اشراف بر موضوعات محلی و ملی، هم توان اینها را در پاسخگویی به مسائل و ارائه راهکار‌هایی که می‌تواند منجر به حل مشکلات شود و ریل گذاری آینده پیشرفت کشور را در مجلس شورای اسلامی رقم بزند، این پرسش‌ها می‌شود و اینها پاسخ می‌دهند.

سوال: مناظره‌ها بین نامزد‌ها قرار است اتفاق بیافتد، چگونه انتخاب شدند این نامزدها، خودشان اعلام آمادگی کردند یا مجموعه صدا و سیما ستاد انتخابات سازمان این شناسایی را انجام داده است؟
عابدینی: در تمام مراحل ما در سامانه‌ای که ویژه ستاد تبلیغات انتخابات سازمان صدا و سیما است، سامانه‌ای طراحی شده نامزد‌ها آمدند نام نویسی کردند هم برای تبلیغات و بعد هم ما یک جایی را گذاشتیم که می‌توانند آن جایگاه را علامت بزنند یا تیک بزنند و آمادگی خودشان را برای شرکت در مناظره‌ها را بیان کنند. بنابر این در هر دو مرحله چه در استفاده از این ظرفیت تبلیغاتی برای ارائه برنامه‌های خودشان و چه شرکت در مناظره‌ها هر دو به صورت داوطلبانه در اختیار نامزد‌های مجلس شورای اسلامی قرار گرفته، بنابر این ستاد انتخابات سازمان صدا و سیما فقط این بستر را ایجاد کرده برای یک رقابتی و یک شناختی که مردم می‌توانند نسبت به برنامه‌ها و توانمندی‌های هر یک از نامزد‌ها در حوزه‌های انتخابیه داشته باشند.
ویژگی این کانال‌ها این است که در حوزه‌های انتخابیه قابل دریافت است یعنی مثلاً کسی که در حوزه انتخابیه زاهدان است برنامه‌هایش در حوزه‌های انتخابیه همجوار قابل دریافت نیست، بنابر این بعضی حوزه‌های انتخابیه شامل یک نماینده است، بعضی‌ها بیشتر مثلاً ما حتی استان‌هایی داریم که یک حوزه انتخابیه است مثل قم و حوزه‌های انتخابیه‌ای داریم که استان‌هایی داریم که چند حوزه انتخابیه دارند مثل اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی که ۱۴ – ۱۵ نماینده و ۱۴ – ۱۵ حوزه انتخابیه است بنابر این این روند ان‌شاءالله زمینه ساز مشارکت گسترده مردم به خاطر شناختی که از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی پیدا می‌کنند، شود.

سوال: سوالات مناظره هم باز بر همان اساس نظارت مردمی که اشاره کردید طراحی می‌شوند؟
عابدینی: همه اینها سازمان صدا و سیما برخی از دوستانی که موضوعات را دنبال کردند حتماً مشاهده کرده بودند که طی روز‌های گذشته زیرنویس بسیاری از شبکه‌های ملی و استانی این بود که اگر کسی مایل است پرسشی از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی پرسیده شود سوال‌ها را مطرح کنند و در اختیار سامانه قرار بدهند، ما از طریق این سامانه همه پرسش‌ها را جمع‌آوری کردیم البته براساس زمانبندی و اولویت‌هایی که وجود دارد، چون بعضی از پرسش‌ها مثل این بود که مثلاً بگویند که مهمترین چالشی که در حوزه فرهنگی در حوزه انتخابیه وجود دارد یا مهمترین چالش اقتصادی که در حوزه انتخابیه وجود دارد، این تقریباً دو پرسشی بود که در همه سوال‌هایی که مردم ارسال کرده بودند تقریباً وجود داشت، اما موضوع این بود که چه برنامه‌ای برای حل این چالش‌ها دارند، اینها پرسش‌های محلی البته پرسش‌های ملی هم بود مثلاً در مورد شفافیت آرا مردم گفته بودند که نامزد‌ها بگویند که آیا به شفافیت آرا اعتقاد دارند یا ندارند، یا برای کارآمدتر کردن مجلس شورای اسلامی چه برنامه‌هایی را دارند و موضوعاتی از این دست که همه این پرسش‌ها تقریباً از سامانه‌ای گرفته شده که مردم خودشان آن پرسش‌ها را مطرح کردند.

سوال: دریافت این کانال‌ها از طرف مردم در فضای اینترنت قرار است که اتفاق بیافتد یا در این دستگاه‌های گیرنده هم می‌توانند؟
عابدینی: کانال‌های ۲۰۰ گانه با یک جستجویی که روی دستگاه‌های تلویزیون خودشان انجام می‌دهند قابل دریافت است.

سوال: هم توضیحی که اشاره کردید که در هر حوزه فقط مختص همان حوزه است؟
عابدینی: یعنی مثلاً مردم سراوان باید تلویزیون‌های خودشان را جستجویی کنند به راحتی آن کانال حوزه انتخابیه خودشان را دریافت می‌کنند، هر کدام از اینها اتفاقاً نام‌هایی برای شبکه‌ها گذاشته شده و مخاطبان می‌توانند دریافت کنند این شبکه‌ها را، البته صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در حوزه فضای مجازی هم از طریق شبکه تلوبیون در فضای مجازی برای هر یک از نامزد‌ها به مدت ۱۰ ساعت زمینه بارگذاری تصویر را ایجاد کرده یعنی هر یک از نامزد‌ها علاوه بر بهره‌مندی از ۲۰ دقیقه تبلیغات که در قالب یک گفتگوی تلویزیونی است که برخی از اینها توسط مجریان کشوری، ملی و برخی هم توسط مجریان محلی تدارک دیده شده هر کدام را که خواستند انتخاب می‌کنند، آن را بارگذاری می‌کنند، علاوه بر این و شرکت در مناظره‌ها که هر روز ۱۲۰ دقیقه مناظره خواهد بود علاوه بر اینها صدا و سیما در حوزه فضای مجازی هم از طریق تلوبیون این امکان را در اختیارشان قرار داده، چون اولاً حجم بارگذاری در حوزه تلوبیون زیاد است و گفتگو‌هایی شده تا ان‌شاءالله مردم در طی این هفت روز برگزاری تبلیغات انتخاباتی که بر طبق قانون آزاد است ان‌شاءالله بتوانند از تلوبیون به صورت رایگان استفاده کنند یعنی پولی هم بابت اینترنت پرداخت نمی‌کنند.

سوال: از جزئیات برنامه امروز هم بفرمایید؟
عابدینی: ان‌شاءالله بعد از این که طی یک ماه گذشته ما به صورت آزمایشی در تک تک حوزه‌های انتخابیه که این کانال‌ها راه‌اندازی و بارگذاری شد، به صورت آزمایشی زیر بار رفت تا از جهت پایداری سیستم قابل قبول شود، امروز به صورت رسمی با حضور رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران جناب دکتر رئیسی راه‌اندازی خواهد شد.
ما همزمان ارتباطی برقرار می‌کنیم با ۳۳ مرکز صدا و سیما در استان‌ها یعنی از استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی کشور تا استان آذربایجان غربی در شمال غربی کشور و همچنین از خراسان شمالی تا خوزستان یعنی همه این ۳۰ استان البته تهران هم راه اندازی می‌شود به اضافه سه مرکز صدا و سیما داریم که شامل کیش است، مهاباد و آبادان که اینها مستقل هستند یعنی استان آذربایجان غربی دو تا صدا و سیما دارد یکی در ارومیه است مرکز آن و یکی در مهاباد یا استان خوزستان دو تا صدا و سیما دارد، یک صدا و سیما در اهواز است و یک صدا و سیما هم در آبادان.

در هرمزگان هم همین طور که یکی در بندرعباس است، یکی در کیش یعنی همه این ۳۳ مرکز که شامل ۳۰ استان هستند به اضافه تهران یعنی ۳۱ استان زیر بار می‌روند.
اینها قاب‌های همه شبکه‌های کانال‌های انتخاباتی که برخی از جا‌ها یک قاب است مثل قم، برخی ۱۵ – ۱۶ قاب است مثل استان فارس و اصفهان و آذربایجان شرقی و مشهد و اینها که تعداد حوزه‌های انتخابیه زیاد هستند، بنابر این ان‌شاءالله این راه‌اندازی می‌شود، همزمان تمام مسئولان محلی به اضافه همکاران ما در سازمان صدا و سیمای مراکز استان‌ها هم در این مراسم شرکت می‌کنند و ان‌شاءالله این نوید بخش این خواهد بود که ما انتخابات یازدهم اسفندماه یک انتخابات پرشور و ان‌شاءالله حماسی باشد برای ملت ایران و برای کشور ایران که زمینه ساز اقتدار و امنیت ملی را در پی خواهد داشت.

علاوه بر موضوع انتخابات مجلس شورای اسلامی ما در یازدهم اسفندماه انتخابات مجلس خبرگان رهبری را هم داریم. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران طبق قانون زمان‌هایی را هم در اختیار نامزد‌های مجلس خبرگان رهبری قرار داده و در حال ضبط برنامه‌هایشان هستیم که با مردم بتوانند صحبت کنند. البته این برنامه‌هایی که با نامزد‌های مجلس خبرگان رهبری ضبط می‌شود اینها از شبکه‌های استانی پخش می‌شود، چون ما یک شبکه‌های استانی داریم، یک کانال‌های وابسته به حوزه‌های انتخابیه.

سوال: این اقدامی که اشاره کردید و از ابتدای برنامه در مورد آن صحبت می‌کنیم، تکلیف قانونی بود که برای صدا و سیما مشخص شده بود یا نه از ابتکارات دوره تحول در سازمان صدا و سیما باید ببینیم؟
عابدینی: طبق اصلاحیه قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که امسال انجام شد، می‌توانست یعنی آمده که صدا و سیما می‌تواند یک امکان برابری را برای تبلیغات انتخاباتی در اختیار نامزد‌های مجلس شورای اسلامی قرار دهد. ما به عنوان سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی این اختیار را برای خودمان تکلیف قائل شدیم، علتش هم این است که رهبر معظم انقلاب اسلامی موضوع انتخابات را از اول سال توجه ویژه داشتند و این را یک جهاد تبیین تلقی کردند و ما خودمان را ملزم دانستیم در چارچوب جهاد تبیین که حضرت آقا مطرح فرمودند هم به صورت شرعی و هم به صورت قانونی بیاییم و تلاش کنیم یک خلاقیتی در این زمینه شکل بگیرد که این برنامه‌ای که بزرگترین شبکه اطلاع‌رسانی نقطه زن است حتی در دنیا، در دنیا شبیه کانال‌های انتخاباتی که ما طراحی کردیم ندارد منهای این که اصلاً تعداد کشور‌هایی هم که حتی مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌کنند، تعدادشان از انگشتان یک دست هم بالاتر نمی‌رود ولی صدا و سیما آمده امکانات فنی را فراهم کرده که این زمینه تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی را هم فراهم کند که کار بسیار بزرگی بوده هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ محتوایی.

سوال: با توجه به سبقه و سابقه حضرتعالی در عرصه کار رسانه‌ای و عرصه اطلاع‌رسانی در دنیا می‌شود گفت که اشاره هم کردید بی سابقه است چنین کاری و به عنوان یک پروژه بزرگی اطلاع رسانی در دنیا باید ببینیم این اتفاقی که در حال وقوع است و امروز به صورت رسمی افتتاح می‌شود؟
عابدینی: طبعاً این چنین است به خاطر این که اصولاً در دنیا یک فرستنده است در یک جایی مثل الآن که ما داریم صحبت می‌کنیم و این فرستنده از اینجا به همه کشور پیام خودش را منتقل می‌کند حالا یا براساس فیبرنوری یا براساس آنتن زمینی یا براساس ماکروویو یا براساس ماهواره، اما در این موضوع خاص این جور نیست، ما پیام‌ها را از ویژه یک حوزه انتخابیه است و این تقریباً کار بسیار بسیار دشواری است از لحاظ فنی که بنا به این موضوع که طبقه‌بندی است من نمی‌توانم جزئیات آن را بگویم ولی یک خلاقیتی است که مهندسان فنی صدا و سیمای جمهوری اسلامی تدارک دیدند و شاید این بعد‌ها بتواند به عنوان یک طرحی در دنیا هم مطرح شود که شما می‌توانستید در فضای مجازی یک گروه برای خودتان بزنید، یک کانال بزنید، اما الآن ما در پروتکس در شبکه‌های تلویزیونی این کار را کردیم و این یک اقدام بسیار بزرگ و پیچیده فنی است، اما علاوه بر این ظرفیتی که این برای آینده کشور دارد، ظرفیتی که دوران رقابت انتخاباتی برای انتقال دیدگاه‌های داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی برای مخاطبان دارد و همچنین مناظره‌هایی که برگزار می‌شود، ما امیدوار هستیم که بتواند یک شور و شوقی در کشور ایجاد کند و شاهد یک انتخابات پرشور ان‌شاءالله باشیم که دشمن شکن باشد.

سوال: این نکته‌ای که اشاره کردید فضایی که ایجاد شده برای تبلیغات انتخاباتی بعد از ایام انتخابات خاموش می‌شود و می‌رویم تا چهار سال بعد یا نه در این فرصت زمانی استفاده دیگری خواهد شد؟
عابدینی: طبعاً یک ظرفیتی است که سازمان صدا و سیما برای عبور از اس وی به اچ دی احتیاج به این تجهیزات فنی داشته یعنی تجهیزات فنی مورد استفاده قرار می‌گیرد و ان‌شاءالله سرعت اچ دی سازی را در مراکز صدا و سیمای جمهوری اسلامی به شدت افزایش می‌دهد به گونه‌ای که ما بسیار مراکز را ان‌شاءالله در ماه‌های آینده شاهد اچ دی سازی آنها خواهیم بود، چون این حق مردم ایران است که تصاویر را با کیفیت عالی ببینند. اما در حوزه‌های دیگر هنوز به جمع‌بندی خاصی نرسیدیم ولی می‌شود از این کانا‌ل‌ها در جا‌های مختلف استفاده کرد و این نقطه‌زنی است در حوزه فرستنده‌های تلویزیونی.

سوال: در بخش پایانی گزارش که دیدیم در آن جدول یک بخش فردی بود، یک بخش ائتلافی بود، در این زمینه چه برنامه‌ریزی صورت گرفته که افراد به صورت جمعی و ائتلافی تبلیغات داشته باشند در این کانال‌ها؟
عابدینی: ما خیلی روی ائتلاف کار نکردیم، اما برخی از افراد ممکن است دو، سه یا چهار نامزد مایل باشند در یک حوزه انتخابیه اینها به صورت تبلیغات مشترک انجام بدهند، ما تبلیغات مشترک را زمینه‌اش را فراهم کردیم که هر کسی که مایل بود بیاید و مثلاً این سه چهار نفر یا یک موضوع مشترک را، یک برنامه مشترک را آماده کنند و در آن کانال مثلاً اگر سه نفر هستند سه بار پخش شود یا خودشان در قسمت‌هایی از آن بگویند که مثلاً ما با فلانی و فلانی دیدگاه‌های مشترکی در این حوزه‌ها داریم و یک تبلیغات مشترک را انجام می‌دهیم، چون ائتلاف یک موضوع قانونی است و باید از ماده ۱۰ قانون احزاب باید مجوز بگیرند که آن یک بحث دیگری است که آنهایی که طبق قانون احزاب می‌توانند ائتلاف کنند یک جایگاه ویژه‌ای دارند که می‌توانند استفاده کنند کسانی هم که مایل به تبلیغات مشترک داشته باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار