معاون سازمان جهاد کشاورزی قم:

۲۹ هزار هکتار از مزارع قم زیر کشت جو و گندم است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: ۲۳ هزار هکتار از مزارع کشاورزی استان زیر کشت جو و ۶ هزار و ۳۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی قم نیز زیر کشت گندم آبی و دیم است.

کد خبر : 3240
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱:۳۵
۲۹ هزار هکتار از مزارع قم زیر کشت جو و گندم است

محمد علی سلامی در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: وضعیت کلی کشت گندم و جو استان در سال زراعی جاری مطلوب است که آب و هوای خوب و بارش‌های بهاره به خصوص در فروردین‌ماه می‌تواند در افزایش سطح تولید این محصولات راهبردی نقش بسیار موثری داشته باشد.

وی افزود: در همین رابطه اگر شاهد چند بارش موثر باران در فروردین‌ماه باشیم میزان برداشت گندم آبی (‌ با سطح زیر کشت پنج‌هزار و ۲۰۰ هکتار) و نیز محصول جو در هر هکتار به حدود چهار و نیم تُن خواهد رسید؛‌ البته در این خصوص نحو فعالیت کشاورزان و رسیدگی آنان به وضعیت زمین کشاورزی‌نیز بسیار موثر است.

وی ادامه داد: همچنین ۴۰۰ هکتار از مزارع استان نیز به کشت کلزا که نقش بسیار موثری در تولید روغن خوراکی مورد نیاز مردم دارد، اختصاص پیدا کرده‌است که امیدواریم با داشتن آب و هوای خوب در فروردین‌ماه و بارش باران، میزان عملکرد آن در هر هکتار به بیش از ۲ تُن برسد، برداشت این محصول نیز از نیمه دوم اردیبهشت‌ماه در قم آغاز خواهد شد.

سلامی در خصوص زمان برداشت جو و گندم از زمین‌های کشاورزی قم نیز گفت: برداشت جو از مزارع استان از نیمه اردیبهشت‌ماه آغاز شده و تا اوایل خرداد ادامه پیدا می‌کند، همچنین برداشت گندم آبی نیز از اوایل خردادماه آغاز شده و تا اواخر آن ادامه می‌یابد، گندم دیم استان نیز در تیرماه برداشت خواهد شد.

۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد که از این میزان ۶۴ هزار هکتار سطح زیر کشت مزارع و باغ هاست که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.

به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار