تمام راهآهن بستانآباد با ریل ملی ساخته شد/ بهرهمندی از تخصص مهندسان ایرانی
معاون شرکت ساخت و توسعه راه آهن بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت گفت: تمامی ریل به کار رفته در خط آهن بستان آباد- خاوران تمام تراورسها تولید داخل است به نحوی که میتوان گفت این پروژه موجب شکستن سدهای بسیاری برای رسیدن به خودکفایی در ساخت خطوط ریلی کشور است.
به گزارش کاتنا و به نقل از شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، «عباس خطیبی» در آستانه بهرهبرداری از راهآهن بستانآباد – خاوران شیوه اجرای این خط آهن را در بسیاری از جنبهها برای اولین بار با استفاده از توان و تخصصی بومی مثال زدنی دانست و اظهار داشت: راهآهن بستانآباد – خاوران از نظر شیوه اجرایی با تاکید بر کیفی بودن روشها و همچنین از نظر توجه به حمل و نقل ترکیبی، سهولت دسترسی و کاهش زمان سفر یکی از طرحهای ریلی مهم کشور محسوب میشود.
وی افزود: راهآهن بستانآباد – خاوران اولین مسیر ریلی کشور است که از ابتدا دو خطه طراحی و اجرا شده است و احداث بزرگترین تونل دوخطه ریلی کشور در این محور به طول ۳ کیلومتر و بزرگترین پل قوسی دو خطه ریلی کشور به طول یک کیلومتر با ۲۰ دهانه ۵۰ متری و با ارتفاع ۴۰ متری ستونها از ویژگیهای بارز این خط آهن است.
معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاهها استفاده از قالب لغزنده در عرشه پلهای بزرگ را از دیگر اقدامات ویژه این مسیر ریلی اعلام کرد و گفت: استفاده از ابزار دقیق برای پایش رفتار زمین شناسی حین حفاری تونلها نیز یکی دیگر از موارد قابل اشاره در اجرای این مسیر ریلی است که ضمن افزایش دقت در اجرا، ایمنی کار را نیز افزایش میدهد و موجب شده است هیچ حادثهای برای کارگران حین اجرا روی ندهد.
خطیبی همچنین از بهرهمندی از توان و تخصص مهندسان ایرانی با استفاده از تولیدات داخلی در راهآهن بستانآباد – خاوران خبر داد و گفت: برای اولین بار تمامی ادوات زیرسازی و روسازی استفاده شده در این مسیر ریلی از جمله بالشتکهای بزرگ مقیاس تولید داخل است که موجب کاهش ۶۰ درصد از هزینهها در این بخش نسبت به گذشته شده است.
وی اعلام کرد: تمامی ورقهای خاص به کار رفته در عرشه پلهای مسیر نیز تولید داخل و ساخت کارخانه اکسین اهواز است که پیش از این تماماً وارداتی بوده است.
خطیبی راهآهن بستانآباد – خاوران را نقطه عطف انعقاد تفاهمنامه با شرکت ذوب آهن اصفهان برای خط تولید ریل ملی دانست و اظهار داشت: تمامی ریل به کار رفته در این مسیر و کلیه تراورسها تولید داخل است به نحوی که میتوان گفت این پروژه موجب شکستن سدهای بسیاری برای رسیدن به خودکفایی در ساخت خطوط ریلی کشور است.
معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاهها همچنین طراحی و اجرای این مسیر ریلی را آماده برقی شدن اعلام کرد و گفت: طراحی مسیر و نوع اجرای تونلها و گالریها به نحوی است که امکان برقی شدن مسیر وجود دارد.
وی با تاکید بر توجه به حمل و نقل ترکیبی در راه آهن بستانآباد – خاوران ادامه داد: پیشبینی جانمایی و امکان احداث ایستگاه مشترک در خاوران با قطار درونشهری از دیگر امکانات این مسیر ریلی است که باز هم برای اولین بار در حین احداث این موضوع مورد توجه قرار گرفته و لحاظ شده است.
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0