ف گلپایگانی

نمایندگی ایران در سازمان ملل:ایران دخالتی در واکنش فلسطین ندارد/قاطعانه پشت آرمان فلسطینیم

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: ایران بی‌دریغ در همبستگی با فلسطین می‌ایستد. با این حال، توجه به این نکته مهم است که ایران در واکنش فلسطین دخالتی ندارد، زیرا این اقدامات تنها توسط خود فلسطینی‌ها تعیین می‌شود.
کد خبر : 9711
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰:۰۱
نمایندگی ایران در سازمان ملل:ایران دخالتی در واکنش فلسطین ندارد/قاطعانه پشت آرمان فلسطینیم

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی برابر با ۹ اکتبر ۲۰۲۳ و ۱۷ مهر ماه جاری با انتشار بیانیه ای گفت: تصمیمات و اقدامات اخیر مقاومت فلسطین ریشه محکمی در اصل اساسی تعیین سرنوشت دارد که نشان‌دهنده پاسخی کاملاً مشروع به هفت دهه اشغال ظالمانه و جنایات متعدد رژیم اسرائیل است. ایران بی‌دریغ در همبستگی با فلسطین می‌ایستد. با این حال، توجه به این نکته مهم است که ایران در واکنش فلسطین دخالتی ندارد، زیرا این اقدامات تنها توسط خود فلسطینی‌ها تعیین می‌شود. فلسطینی‌ها این آزادی را دارند که انتخاب‌هایی داشته باشند که معتقدند به نفع آن‌ها است و در تعیین مسیر اقدام خود قضاوت خود را اعمال کنند.

در این بیانیه آمده است: وضعیت جاری در فلسطین اشغالی نتیجه انکار طولانی‌مدت حق مشروع مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت، تجاوزات مداوم اسرائیل به مردم فلسطین و سرزمین آن‌ها، تداوم هتک حرمت به اماکن مقدس مسلمانان از جمله مسجد الاقصی و ادامه تروریسم توسط رژیم اسرائیل است.

در این بیانیه آمده است: ۷۵ سال است که مردم فلسطین قربانی تجاوزات بی‌امان، خشونت، تبعیض نژادی و سیاست‌های آپارتاید رژیم اسرائیل بوده‌اند. اشغال زمین‌های آن‌ها با محاصره شهرها، تخریب و مصادره اموال و زمین‌های کشاورزی و تخلیه اجباری مردم از خانه‌هایشان ادامه دارد. چنین جنایات مستمری نشان‌دهنده نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه و اصول و هنجارهای حقوق بشری است.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در ادامه بیانیه خود آورده است: اشغالگری اسرائیل و جنایات وحشیانه آن تنها واقعیتی است که نسل‌های فلسطینی با آن بزرگ شده‌اند. نقض آشکار قواعد و هنجارهای آمره حقوق بین‌الملل از سوی اسرائیل، از جمله ممنوعیت صریح تصاحب سرزمین از طریق زور، حق ذاتی تعیین سرنوشت، و ممنوعیت تبعیض نژادی و آپارتاید، به‌عنوان شواهد آشکار چنین اشغالی است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: متاسفانه، جامعه بین‌الملل هنوز واکنش کافی نشان نداده و یا مسئولین این تخلفات شدید و جدی را مورد بازخواست قرار نداده است. فقدان پاسخگویی و سکوت آزاردهنده ارگان‌های سازمان ملل، به‌ویژه شورای امنیت، اجازه داده است که قطعنامه‌های چنددهه‌ای سازمان ملل صرفاً روی کاغذ باقی بماند. در عین حال، ما همچنان شاهد جنایات وحشتناک‌تر رژیم اسرائیل علیه مردم فلسطین هستیم.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تاکید کرده است: جمهوری اسلامی ایران ضمن به رسمیت شناختن حق ذاتی دفاع از خود برای همه فلسطینی‌ها بر اساس قوانین بین‌المللی، بر این باور استوار است که مساله فلسطین تنها با پایان دادن به اشغالگری حل می‌شود؛ جمهوری اسلامی ایران همچنین حقوق مسلم تعیین سرنوشت توسط مردم فلسطین و از طریق برگزاری رفراندوم ملی با مشارکت همه مردم فلسطین که مستلزم احیای کامل و حفظ این حقوق است و منجر به استقرار حاکمیت فلسطین بر کل فلسطین می‌شود، را به رسمیت می‌شناسد.

در این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران قاطعانه پشت آرمان‌های مردم فلسطین ایستاده و از تلاش‌های گروه‌های مقاومت و فلسطینیان مظلوم در پیگیری بی‌دریغ حقوق ذاتی و مسلم خود در برابر اشغالگری و تجاوز حمایت می‌کند. این حمایت کاملاً با حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد، از جمله اصل حق تعیین سرنوشت مطابقت دارد. این موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران تا پایان اشغال خواهد بود.

در ادامه این بیانیه آمده است: تصمیمات و اقدامات اخیر مقاومت فلسطین ریشه محکمی در اصل اساسی تعیین سرنوشت دارد که نشان‌دهنده پاسخی کاملاً مشروع به هفت دهه اشغال ظالمانه و جنایات متعدد رژیم اسرائیل است. ایران بی‌دریغ در همبستگی با فلسطین می‌ایستد. با این حال، توجه به این نکته مهم است که ایران در واکنش فلسطین دخالتی ندارد، زیرا این اقدامات تنها توسط خود فلسطینی‌ها تعیین می‌شود. فلسطینی‌ها این آزادی را دارند که انتخاب‌هایی داشته باشند که معتقدند به نفع آن‌ها است و در تعیین مسیر اقدام خود قضاوت خود را اعمال کنند.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در بیانیه خود آورده است: از سوی دیگر، رژیم اسرائیل در حال حاضر درگیر یک اشغال نامعلوم و جنگ‌طلبانه است که با نیات الحاقی هدایت می‌شود و حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین را آشکارا نقض می‌کند. این نقض فاحش حقوق بین‌الملل پیامدهای قابل‌توجهی به‌همراه دارد و ایجاب می‌کند که جامعه بین‌المللی و کشورهای عضو سازمان ملل مسئولیت را بر عهده بگیرند و قاطعانه برای پایان دادن به این اشغال غیرقانونی اقدام کنند. همدردی صرف دیگر کافی نیست.

به گزارش ایرنا، نیروهای مقاومت فلسطین از شنبه ۱۵ مهرماه برابر با ۷ اکتبر ۲۰۲۳ عملیات همه جانبه و بی نظیری با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی آغاز کرده‌اند.

با آغاز عملیات و حملات نیروهای مقاومت فلسطین فقط در ۲۰ دقیقه، ۵ هزار راکت به سمت مواضع صهیونیست‌ها روانه شد و هم‌زمان با آن پاراگلایدرهای حماس بر فراز سرزمین‌های اشغالی به پرواز درآمدند تا آسمان برای اشغالگران ناامن‌تر از همیشه شود.

در این حمله ترکیبی علاوه بر هوا و دریا، تفنگداران حماس با پیشروی در اراضی اشغال‌شده تلفاتی بی‌سابقه را بر صهیونیست‌ها وارد آوردند که به اذعان رسانه های صهیونیستی، یک هزار صهیونیست تاکنون به هلاکت رسیده، ۲۳۸۲ نفر زخمی شده اند که ۲۲ نفر از آن‌ها امیدی به زنده ماندنشان نیست و ۳۴۵ نفر دیگر هم در وضعیت وخیم و خطرناک هستند.

روزنامه یدیعوت آحارونوت، شمار صهیونیست های به اسارت درآمده توسط رزمندگان حماس را بیش از ۱۵۰ نفر اعلام کرده که باید شمار ۳۰ صهیونیست اسیر شده توسط جهاد اسلامی و اسارت دهها صهیونیست دیگر توسط گروه های مختلف و حتی مردم عادی فلسطین را به آن افزود و این در حالی است که ۷۵۰ صهیونیست نیز مفقود هستند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: برخی از کشورها باید استانداردهای دوگانه خود را کنار بگذارند. اگر این کشورها واقعاً مایلند تعهد اعلام‌شده خود را برای کمک به قربانیان در درگیری‌ها حفظ کنند، در این صورت کمک آن‌ها باید بدون تردید قربانیان واقعی را به جای قربانیان تجاوز در اولویت قرار دهد، همان‌طور که در سایر درگیری‌ها چنین است. به جای کمک به متجاوز، حمایت باید به سمت قربانیان واقعی در فلسطین هدایت شود؛ ملتی که ۷۵ سال تهاجم، اشغال و آوارگی حیرت‌انگیزی را تحمل کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار