ف گلپایگانی

مقام قطری: امکان ایجاد فضای بهتر بین ایران و آمریکا وجود دارد

وزیر مشاور قطر در امور خارجه روز جمعه در گفت وگو با یک رسانه آمریکایی در خصوص تبادل زندانیان بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا گفت که این موفقیت می‌تواند راه را برای فضای بهتر و مثبت‌تر بین دو طرف هموار کند.
کد خبر : 9614
تاریخ انتشار : جمعه ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۹
مقام قطری: امکان ایجاد فضای بهتر بین ایران و آمریکا وجود دارد

محمد الخلیفی وزیر مشاور قطر در امور خارجه در گفت وگو با شبکه سی ان ان آمریکا افزود که مذاکراتی که منجر به آزادی آمریکایی‌های زندانی در ایران شد، آسان نبود.

وی گفت: این مساله‌ای چند بعدی بود که بعد مالی، بعد سیاسی و امنیتی داشت و به همین دلیل مسأله آسانی نبود.

الخلیفی اضافه کرد که مذاکرات غیرمستقیم بین دو طرف شاهد نوساناتی بود و نوعی بی‌اعتمادی بین دو طرف وجود داشت.

این مقام قطری همچنین درباره احتمال برگزاری گفت‌ وگوهای بیشتر میان ایران و آمریکا گفت که موفقیت این توافق می‌تواند راه را برای یک فضای بهتر و مثبت‌تر بین دو طرف هموار کند.

وی با بیان اینکه ما متعهد به ایفای نقش و یافتن زمینه مشترک در مذاکرات بین ایران و آمریکا هستیم، گفت: قطر به دلیل سابقه‌ای که در میانجیگری دارد، اعتماد کشورها را برای ایفای نقش در حل و فصل اختلافات جلب کرده است.

الخلیفی همچنین در خصوص مذاکرات میان آمریکا، عربستان سعودی و تشکیلات خودگردان فلسطین، گفت: ما معتقدیم که حقوق فلسطینیان باید به هر نحوی در هر توافق احتمالی حل شود.

توافق تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا و آزادسازی وجوه مسدود شده ایران در کره جنوبی حاصل از فروش نفت تهران، ۲۸ شهریور ماه امسال برابر ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۳ پس از ماه‌ها مذاکره و رایزنی با میانجیگیری کشور قطر انجام شد و پنج زندانی ایرانی – آمریکایی با پنج زندانی ایران مبادله شدند.

پنج زندانی دوتابعیتی که در تهران زندانی‌ بودند به آمریکایی‌ها تحویل داده شدند. «سیامک نمازی»، «عماد شرقی»، «مراد طاهباز» و دو فرد دیگر که تمایلی به رسانه‌ای شدن نام‌شان نداشتند، آزاد شدند و «رضا سرهنگ‌پور» و «مهرداد معین انصاری» دو نفر از پنج شهروند ایرانی بودند که در جریان مبادله زندانیان ایرانی و آمریکایی آزاد شدند و به کشور بازگشتند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار