ف گلپایگانی

ادعای حق‌الزحمه هیات مولدسازی کذب محض است/ نماینده قوه قضائیه بر تمام فرایند نظارت می‌کند

رئیس کل سازمان خصوصی سازی گفت: تخصیص حق الزحمه برای ۷ عضو محترم هیئت عالی مولدسازی از جمله سران عالی رتبه قوای سه گانه از محل منابع حاصله نه تنها از پایه و اساس کذب بوده و صحت ندارد بلکه در آینده نیز وجود نخواهد داشت و اعضای هیات عالی هیچ حق الزحمه ای بابت مولدسازی دریافت نمی‌کنند.
کد خبر : 8937
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱:۱۵
ادعای حق‌الزحمه هیات مولدسازی کذب محض است/ نماینده قوه قضائیه بر تمام فرایند نظارت می‌کند

«مالک رحمتی» خاطرنشان کرد: اجرای مصوبه مولدسازی دارایی های راکد و پروژه های نیمه تمام دولت با کارشناسی صورت گرفته در جلسه سران قوا با تایید مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر حفظ امنیت سرمایه گذاری در دستور کار مجریان و اعضای هیئت عالی مولدسازی قرار گرفته است.

وی با اشاره به بیانات رهبرمعظم انقلاب در دیدار با اعضای شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی در سال ۹۹ و تأکید ایشان بر لزوم همکاری وزارتخانه‌ها برای فروش دارایی‌ها و شرکت‌های دولتی در طرح مولدسازی، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب لازمه اجرای این طرح را قاطعیت اسلامی و حکومتی معرفی می‌کنند و با پیش بینی حساسیت بالای این طرح می فرمایند: «شما می‌توانید هیئتی را از طرف این شورا (شورای‌ هماهنگی سران سه قوه) معین کنید که این هیات عالی(مولدسازی)، حجم مشخصی از دارایی‌ها را مشخص کند که باید به فروش برسد. هیئت مورد اعتماد خود را که عازم و جازم در این معنی باشد، تشکیل بدهید و به این هیئت اعتماد کنید تا تصمیم‌گیری کند. البته باید طوری عمل کنند که امنیت سرمایه‌گذاری حفظ شود.»

رئیس کل سازمان خصوصی سازی ادامه داد: توصیه اکید رهبر معظم انقلاب به قوای سه‌گانه کشور مبنی بر حفظ امنیت سرمایه‌گذاری برای هر کسی که مایل به سرمایه گذاری است، چراغ راه مسیر مولد سازی دارایی‌های راکد و پروژه های نیمه تمام دولتی است که در دهه‌های قبل در دوره‌های مختلف افراد بی اطلاع با تفکرات خاص و طرح چنین استدلال های ناصواب همیشه مانع اجرای آن بوده اند. لذا وظیفه قانونی و شرعی مجریان و ناظران مولدسازی سنگین تر شده است.

 

ادعاهای خلاف واقع علیه مولدسازی ناشی از فرضیات ذهنی است

رحمتی درباره طرح برخی ادعاها مبنی بر تخصیص حق الزحمه نجومی و شائبه کارمزد چند میلیارد تومانی از محل منابع فروش دارایی‌ها به اعضای هیئت مولدسازی، پاسخ داد: این ادعای خلاف واقع که اخیراً در نامه سرگشاده یکی از دلسوزان اما بر اساس فرضیات ذهنی منتشر شد و توسط تعدادی از مخالفان دولت بازنشر شده نباید به ابزاری برای عده ای خاص به منظور ایجاد بدگمانی به مقامات عالی رتبه نظام و ارکان سه قوه و همچنین شفافیت صریح قانون در آیین نامه اصلاحی مصوبه مولدسازی دارایی ها در نزد عموم مردم شود.

 

پرداخت حق‌الزحمه به ۷ عضو هیات عالی مولدسازی کذب محض است

وی تاکید کرد: تخصیص حق الزحمه برای ۷ عضو محترم هیئت عالی مولدسازی از جمله سران عالی رتبه قوای سه گانه از محل منابع حاصله نه تنها از پایه و اساس کذب بوده و صحت ندارد بلکه در آینده نیز وجود نخواهد داشت و اعضای هیات عالی هیچ حق الزحمه ای بابت مولدسازی دریافت نمی کنند.

 

قوه قضائیه با افرادی که امنیت روانی مردم را به هم ریختند برخورد کند

رئیس کل سازمان خصوصی سازی اضافه کرد: از سویی دیگر با توجه به اینکه نماینده رئیس قوه قضائیه عضو هیات مولدسازی است می‌توان اطمینان داشت که بر تمام فرایند مولد سازی ناظر قضایی حضور خواهد داشت. و شایسته است قوه قضائیه با افرادی که به هر نحوی از انحاء موجبات به هم ریختن امنیت روانی و اعتماد عمومی مردم می شوند، پیگیری قضائی نموده و شرایط را برای امنیت سرمایه گذاران فراهم نماید.

رحمتی ادامه داد: درعین حال مفاد ماده ۱۵ و تبصره های ذیل آن در آیین نامه اصلاحی اجرایی مولدسازی، مبنی بر مصارف هزینه کرد کارمزد در فرایند مولدسازی دارایی ها بویژه هزینه های شناسائی دارائی مازاد، حقوقی و تثبیت مالکیت، مشاوره و امکان سنجی، بازاریابی، تبلیغ و فرهنگ سازی عمومی، هزینه های اداری و ستادی، آموزش و ترغیب دستگاه‌های واگذارنده و… و. مؤید آن است که این هزینه ها از محل کارمزد هیچ جنبه شخصی برای هیات عالی نداشته و هیچ امتیازی برای اعضا در نظر گرفته نشده است و همچنین نظارت سازمان حسابرسی بر گزارشها می‌تواند موید رویکرد اطمینان بخش به مجریان طرح مولد سازی و نخبگان و کارشناسان و دستگاه های نظارتی کشور و در نهایت عموم مردم باشد.

 

منابع حاصل از واگذاری با اولویت همان استان در پروژه های عمرانی و زیر ساختی نیمه تمام هزینه خواهد شد

وی تاکید کرد: یکی از امتیازات ویژه این آئین نامه که می تواند بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام را با شتاب قابل توجهی به پایان برساند نحوه گردش وجوه حاصل از مولد سازی است که قانون گذار در ماده ۱۵ آئین نامه به شرح ذیل به آن پرداخته است. در ماده ۱۵ آمده است عواید حاصل از مولدسازی دارایی های دستگاه مشمول پس از کسر کارمزد، توسط مجری به حساب تمرکز وجوه درآمد مربوط نزد خزانه داری کل واریز می شود. نیمی از مبالغ واریزی توسط خزانه بلافاصله به حساب تملک دارایی های سرمایه ای دستگاه مشمول ستادی یا استانی واریز می شود. مابقی وجوه مطابق تخصیص صادره در راستای مصوبات کمیته تخصیص موضوع ماده(۳۰) قانون برنامه و بودجه براساس قانون بودجه سنواتی به طرح های تملک دارایی های سرمایه ای ملی و استانی اختصاص داده می شود. معادل منابع حاصل از مولدسازی به سقف اعتبارات طرح های عمرانی نیمه تمام دستگاههای اجرایی به میزان عواید اختصاص یافته در سقف اعتبار کل طرح در موافقتنامه اضافه گردد. این بدان معنی است که منابع حاصل از واگذاری با اولویت همان استان در پروژه های عمرانی و زیر ساختی نیمه تمام هزینه خواهد شد.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه همه ما ملزم به رعایت قانون و مقررات کشور هستیم، گفت: سستی و عدم استنکاف از قانون مطابق آنچه که در آیین نامه اجرایی اصلاحی مولد سازی آمده با مجازات سنگین مواجه شده است. در این آیین نامه به صراحت عنوان شده عدم اجرای تکالیف مقرر در آیین‌نامه اصلاحی مولدسازی دارایی‌های دولت و ایجاد هرگونه ممانعت دراجرای تصمیمات هیئت جهت مولدسازی دارایی‌های دولت توسط اشخاص، جرم تلقی شده و مرتکبین به مجازات مقرر در ماده (۵۷۶)قانون مجازات اسلامی بدون تعویق و تعلیق و تخفیف محکوم خواهند شد.

 

مصونیت اعضای هیات عالی واگذاری از رسیدگی به تخلفات و جرائم احتمالی آنان دروغ است

به گفته وی مصونیت اعضای هیات عالی نیز در آیین نامه اصلاحی اجرایی مولدسازی در راستای اجرای تکالیف عنوان شده در مصوبه و در چارچوب آن است اما قصور و تقصیر در مصوبه مولد سازی و تخلفات و جرایم عمومی اعضای هیئت عالی و حتی مجریان آن در صورت احراز سوء نیت نفع شخصی یا گروهی و یا ضربه زدن به بیت المال و همچنین عدم رعایت احکام و ضوابط مصوبه و آیین نامه از سوی آنها، مشمول این مصونیت نخواهد بود.

 

توصیف روئین‌تن بودن اعضای هیات عالی واگذاری اشتباه است

رحمتی ادامه داد: تلقی اینکه اعضای هیات عالی مولدسازی به اصطلاح روئین تن هستند و در صورت تخلف احتمالی هیچ مرجعی امکان مجازات آنها را ندارد نیز اشتباه است. اعضای هیات از جرایم شخصی خودشان با سوء استفاده از موقعیت عضویت در هیات مثل تبانی، ارتشا و غیره مصونیت ندارند. اگر فرآیند و ضوابط مندرج در مصوبه و آیین نامه را رعایت نکردند، مصونیت ندارند.

وی افزود: اگر فرآیند و احکام مندرج در مصوبه را رعایت کردند، و ترتیبات تصمیم گیری رعایت شد یعنی تصمیمی که بالاترین سطوح سه قوه در آن رای می‌دهند و شفاف همه از آن مطلع می‌شوند، از آن مصونیت دارند، یعنی بخاطر این تصمیم جمعی با رعایت احکام مصوبه، هیچ عضوی از هیات را مورد بازخواست و تعقیب و پیگرد قضایی قرار نمی دهند، زیرا اگر این سطح عالیه تصمیمات هم قابل پیگرد و تعقیب کیفری و متزلزل باشد، چندان تفاوتی با رویه پیشین وجود نخواهد نداشت.

 

نظارت سفت و سخت بر عملکرد هیات عالی واگذاری انجام می‌شود

رحمتی ادامه داد: این هیات نیز از نظارت مصونیت ندارد و در این خصوص نظارت بر کار هیات نیز در آئین نامه مولدسازی ماده ۱۷ صراحتاً اشاره می کند، به منظور نظارت بر عملکرد هیات، دبیرخانه و مجری کمیته ای متشکل از نمایندگان سران قوا به ریاست نماینده قوه قضائیه تشکیل خواهد شد. این کمیته وظیفه تطبیق عملکرد ارکان را با احکام و ضوابط مندرج در مصوبه و آئین نامه برعهده دارد. گزارش نظارتی اجماعی این کمیته نیز هر سه ماه به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تقدیم خواهد شد.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی کمترین دستاورد طرح مولدسازی دارایی دولت، را تامین منابع برای پروژه های نیمه تمام عنوان کرد و افزود: دستاورد اصلی این طرح، تحرک اقتصاد و شکوفایی پروژه‌های نیمه تمام عمرانی و به تبع آن ایجاد اشتغال و رونق تولید است.

رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه طرح ملی مولدسازی دارایی های راکد و پروژه های نیمه تمام دولتی هدفی بجز افزایش بهره وری و توسعه ثروت ملی ندارد، عنوان کرد: سازمان خصوصی‌سازی به‌عنوان متولی اجرای مصوبه مولدسازی با استقبال از انتقادهای سازنده و پیشنهادهای نو به ‌منظور اجرای مطلوب و مؤثر این طرح ملی که هدفی به‌جز تقویت و افزایش کارایی، صرفه‌جویی و بهبود مدیریت و عملکرد دارایی‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام دولت ندارد، تبیین مفهوم مولدسازی دارایی‌های عمومی دولت و عواید و فواید آن برای توسعه ثروت ملی و مردمی‌سازی اقتصاد که همواره نیز مورد تأکید رهبر انقلاب است را ضروری می داند و آماده پاسخگویی به پرسش‌ها و مطالبات عموم مردم در فضای گفتگو و انتقاد سازنده کارشناسان و یا مشارکت های مردمی به منظور موفقیت طرح مولدسازی است.

 

 طرح مولدسازی همچنان مورد تایید مقام معظم رهبری است

رحمتی با اشاره به میزان اعتبار احکام مصوبات سران در خصوص مولد سازی افزود: طبق تبصره ماده ۱۸ آئین نامه موصوف دولت مکلف است مطابق ماده ۱۱ شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در پایان سال اول لایحه دائمی مولدسازی دارائی های دولت را به مجلس ارائه کند لکن با توجه به اینکه لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس مورد بررسی است به این تکلیف قانونی عمل شده است. در مورد پس گرفتن مجوز رهبری برای طرح مولد سازی البته شنیدم برادری که این خبر را منتشر کرده مجدداً اصلاحیه داده اظهار بی اطلاعی کرده و منظورشان از طرح چنین موضوعی صرفاً تاکید بر رعایت اصل ۱۱۰ قانون اساسی بود. این در حالی است که کماکان این فرآیند مورد تایید مقام معظم رهبری است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار