ف گلپایگانی

اعتراض لندنی‌ها به طرح جنجالی آلودگی هوا/ تخریب صدها دوربین پلاک‌خوان

با گذشت ۳ روز از اجرای طرح جریمه خودروهای آلاینده در پایتخت انگلیس، اعتراض‌ها همچنان به این طرح جنجالی ادامه دارد و مخالفان به صدها دوربین پلاک‌خوان حمله کرده‌اند.
کد خبر : 8392
تاریخ انتشار : جمعه ۱۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۷
اعتراض لندنی‌ها به طرح جنجالی آلودگی هوا/ تخریب صدها دوربین پلاک‌خوان

پلیس لندن اعلام کرد که طی این مدت ۵۱۰ فقره جرم در ارتباط با تخریب و سرقت دوربین‌های طرح موسوم به یولز (Ultra Low Emission Zone) ثبت کرده که یک رکورد بی‌سابقه بشمار می‌رود. این خرابکاری‌ها، عمدتا توسط افرادی انجام شده که خود را Blade Runners می‌نامند. مخالفان همچنین طی چندین نوبت به خیابان‌ها آمده و تظاهرات اعتراضی برپا کرده‌اند.
صادق خان شهردار لندن که از اعضای ارشد حزب رقیب انگلیس (کارگر) بشمار می‌رود از سه‌شنبه گذشته، طرح سختگیرانه‌ای را برای مقابله با آلودگی هوا به اجرا گذاشته که به موجب آن ده‌ها هزار خودرو برای رانندگی در سطح شهر جریمه می‌شوند. بر اساس این طرح، روزانه ۱۲.۵ پوند (حدود ۱۶ دلار) برای اکثر خودروهای بنزینی و ون‌های تولید شده پیش از سال ۲۰۰۶ میلادی و خودروهای دیزلی قبل از ۲۰۱۵ میلادی جریمه تعیین شده است.
طرح یولز در سال ۲۰۱۹ در مرکز لندن اجرا شد؛ در سال ۲۰۲۱ به حومه‌های داخلی شهر گسترش یافت و از روز سه‌شنبه نیز کل لندن بزرگ از جمله حومه‌های بیرونی آن که بیش از نیمی از جمعیت ۹ میلیون نفری شهر در آن زندگی می‌کنند، را در بر گرفت.
بر اساس گزارش‌ها، حدود ۷۰۰ هزار خودرو با استاندارهای طرح یولز سازگار نیست و رانندگان این خودروها، درشرایط بغرنج اقتصادی و بحران هزینه‌های زندگی در انگلیس، ناگزیر به تعویض خودروهای خود هستند. «خان» پارسال گسترش طرح یولز در سراسر لندن را به رای گذاشت و ۶۰ درصد از مردم مخالفت کردند. او اما با ادعای دستکاری شدن آرا، اعلام کرد این طرح را مطابق با آنچه وظیفه خود برای مقابله با تغییرات اقلیمی نامید و به رغم مخالفت دولت، پیش ‌خواهدبرد.
«ریشی سوناک» نخست وزیر انگلیس پیشتر با اشاره به برنامه دولت برای توقف معاملات خودروهای سوخت فسیلی در سال ۲۰۳۰، گفته بود که طرح شهردار لندن ضرورتی ندارد و فشار ناعادلانه‌ای را بر مردم تحمیل خواهد کرد. این درحالیست که نتایج مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد اجرای طرح یولز تاثیر چندانی بر کاهش سطح آلودگی شهر ندارد.
هم زمان گزارش‌ها از به راه افتادن باندهای کلاهبرداری برای دریافت سند معافیت از یولز حکایت دارد. شبکه خبری اسکای گزارش داد که کلاهبرداران طی سه روز گذشته در شبکه‌های مجازی فعال شده و ادعا می‌کنند که در ازاء دریافت یک هزار پوند، گواهی معافیت از یولز صادر می‌کنند.
آمارها نشان می‌دهد که اجرای طرح یولز در مناطق مرکزی لندن طی سال‌های گذشته، میلیون‌ها پوند برای شهرداری لندن منفعت مالی به همراه داشته و این مساله حسن نیت طرح «صادق خان» را، در شرایطی که سیستم حمل‌ونقل لندن با کمبود بودجه و اعتراض گسترده کارکنان آن مواجه است، زیر سوال برده است.
آمارهای رسمی نشان می‌دهد که شهرداری لندن فقط در سال گذشته میلادی ۲۲۴ میلیون پوند درآمد از اجرای این طرح به جیب زده است. حدود یک سوم از این مبلغ از طریق جریمه و مابقی آن بواسطه شارژ روزانه تردد رانندگان حاصل شده است.
صادق خان درحالی این طرح را به اجرا گذاشت که تنها ۸ ماه دیگر تا برگزاری انتخابات شهرداری لندن مانده است. قریب به اتفاق نامزدهای انتخاباتی، وعده داده‌اند که در صورت تصاحب کرسی شهرداری، این طرح را ملغی خواهند کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار