ف گلپایگانی

امیرعبداللهیان: زیارت اربعین نمونه موفق سیاست حسن همجواری است

وزیر امور خارجه ایران گفت: ما زیارت اربعین را نمونه موفق سیاست حسن همجواری می دانیم و به فرصت‌های بزرگی که قبل از زیارت اربعین بر اساس اخلاق، معنویت، فرهنگ مشترک و تعاملات مردمی مهیا می شود، اهمیت زیادی قائل هستیم.
کد خبر : 8226
تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱:۱۹
امیرعبداللهیان: زیارت اربعین نمونه موفق سیاست حسن همجواری است

«حسین امیرعبداللهیان» در پیامی که در روزنامه های «الزورا» و «الصباح» عراق منتشر شد، افزود: راهپیمایی اربعینِ شهادت امام حسین (ع) به عنوان یکی از بزرگترین اجتماعات جامعه بشری در جهان، حرکتی عظیم، اصیل و ریشه دار است که هر ساله در آن میلیون ها مسلمان از سراسر جهان از ملیت ها، رنگ ها و زبان های مختلف گرد هم می آیند.

وی با اشاره به اینکه اربعین حسینی نماد مبارزه با ظلم و دعوت به آزادی و نمونه ای از مبارزه بی پایان برای تحقق عدالت در جهان است، افزود: ایمان به دین، اتکال به خدا، اخلاق، عدالت، دفاع از مظلومان جهان، نزدیکی کشورهای اسلامی و مقابله با نظام سلطه و تحقق اندیشه امت واحده اسلامی که از شاخص های تمدن نوین اسلامی به شمار می رود از جمله عناصر اساسی راهپیمایی اربعین است.

وزیر امور خارجه کشورمان در این پیام اضافه کرد: امروز نقاط عطف اخلاقی، معنوی و اجتماعی اربعین دل میلیون ها نفر را به خود جلب کرده است، زیرا دعوت امام حسین (ع) به حق و حقیقت در احیای ارزش های اصیل دینی و انسانی تجسم یافت.

وی افزود: خوشبختانه موکب های پیاده روی اربعین حسینی هر ساله ابعاد بین المللی بیشتری پیدا کرده و کم کم این موکب عظیم به «نماد و الگوی جهانی» تبدیل شده است.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه بی شک با توجه به حضور ملیت های مختلف در سفر اربعین، می توان از این فرصت مهم برای گفت وگوهای فرهنگی و گسترش تعامل و روابط بین مسلمانان استفاده کرد، افزود: با توجه به قدمت دیرینه و اشتراکات مذهبی و فرهنگی مردمان منطقه، زیارت اربعین توانایی و امکان نهفته ای را برای همزیستی مسالمت آمیز ادیان و مذاهب و ارتقای تقریب میان مردمان منطقه فراهم می کند.

وی در پیام خود آورده است: اربعین امام حسین (ع) زمینه مساعدی را برای آشنایی زائران با فرهنگ سایر اقوام و مذاهب اسلامی فراهم می کند و به رغم وجود برخی پراکندگی‌ها و حتی اختلافات، با بی توجهی به تفاوت های نژادی، قومی، ملی و فرقه ای موجب ارتباط با یکدیگر می شود و نشان دهنده یک الگوی تقریب اسلامی است.

وزیر امور خارجه کشورمان اربعین را به راه نور توصیف کرد و با اشاره به اینکه این راه نور خشم دشمنان اسلام را برمی انگیزد، افزود: پر واضح است که دشمنان اسلام به ویژه رژیم صهیونیستی از چنین همبستگی و عظمتی هراس دارند و به طرق مختلف سعی در اختلاف افکنی بین مسلمانان و کوبیدن بر طبل تفرقه و اختلاف برای ترویج افکار افراطی در سرزمین های اسلامی خواهند داشت و این خصومت ها نیازمند هوشیاری بالایی از سوی مردم منطقه برای مقابله با این ایدئولوژی بدخواهانه است.

وی با اشاره به بی توجهی رسانه های وابسته به رژیم سلطه در انعکاس این رویداد بزرگ جهانی و یا بسنده کردن به پخش تنها صحنه هایی کوتاه از مراسم عزاداری و حتی ارائه روایتی کذب تحت عنوان تلاش یکی از مذاهب فرقه ها ( تشیع ) برای هژمونی ژئوپلیتیک بر سایر فرقه ها، اظهار داشت: همه اینها نشان دهنده نارضایتی آنها از تأثیر اربعین امام حسین (ع) در هویت بخشیدن به بدنه جامعه اسلامی است.

امیرعبداللهیان جنبه مردمی و داوطلبانه را یکی دیگر از ویژگی های قابل توجه راهپیمایی اربعین دانست و افزود: راهپیمایی اربعین توانسته است تمام جنبه های انسانی یک مراسم مردمی را در سطح جهان به خوبی نشان دهد و این عامل باعث شده است که اربعین به مظهر روابط دوستانه و برادرانه دو ملت ایران و عراق تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه طی سالیان متمادی مردم عراق به عنوان میزبان راهپیمایی اربعین بدون در نظر گرفتن تفاوت های مذهبی و قومیتی به زائران از همه ملیت ها به ویژه ایران خدمات رسانی کرده اند، افزود: محبت امام حسین (ع) مردم ایران و عراق را به یکدیگر پیوند داده است و اربعین تصویری زیبا از رفاقت، فداکاری، میهمان نوازی و همبستگی دو ملت است و می توان گفت که زیارت اربعین بر تحکیم پیوندها و روابط بین مردم عراق و بسیاری از کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران تاثیر بسزایی داشته است.

وزیر امورخارجه ایران اضافه کرد: در این راستا بر خود واجب می دانم از زحمات مراجع عظام، علما، مردم، دولت و مسئولین در کشور دوست و برادر عراق که این فضای صمیمی را برای اربعین ایجاد کردند تشکر و قدردانی نمایم.

وی با اشاره به اینکه دولت آیت الله رئیسی تمام تلاش خود را برای تسهیل سفر زائرین ایرانی اربعین حسینی و تسهیل مراحل تردد زائران سایر کشورهای منطقه به عراق از طریق ایران را به کار گرفته و اقدامات زیادی را از جمله توسعه چشمگیر زیرساخت های حمل و نقل و ارتباطات، بهداشت و کنترل گذرنامه در مرزهای کشور با عراق و سایر کشورهای همسایه در دستور کار خود قرار داده است، اظهار داشت: با توجه به این موضوع، دستگاه دیپلماسی در کنار وزارت کشور و سایر سازمان ها و وزارتخانه ها همواره به دنبال توسعه خدمات رسانی به زائران اربعین امام حسین (ع) بوده است و برای تحقق این هدف، همکاری نزدیک با مقامات عراقی برای حل و فصل مسائل مختلف سیاسی و کنسولی به منظور تسهیل سفر بازدیدکنندگان صورت گرفته است.

امیرعبداللهیان ادامه داد: کمیته سیاسی و کنسولی کمیته مرکزی زیارت اربعین مستقر در وزارت امور خارجه و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در عراق از جمله سفارت ایران در بغداد و کنسولگری های کشورمان در کربلا، نجف، اربیل، سلیمانیه و بصره و در سایر کشورها که مشتاقان زیارت اربعین در آنها قرار دارند، تمام تلاش خود را برای کمک به برگزاری راهپیمایی مردمی اربعین به کار گرفته اند و در این راستا جمعی از همکارانم در وزارت امور خارجه به صورت داوطلبانه در داخل عراق حضور دارند تا بصورت شبانه روزی خدمات کنسولی را برای زائران فراهم کنند.

وی ضمن آرزوی موفقیت برای تمامی زائران حرم مطهر امام حسین (ع) از هموطنان خواست که قوانین و مقررات کشور عراق را کاملا رعایت کنند و قدردان میزبانان سخاوتمند عراقی باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار