ف گلپایگانی

مقام اطلاعاتی آمریکا: احتمالا انفجار بمب عامل سقوط هواپیمای پریگوژین بوده است

یک مقام اطلاعاتی آمریکا به رسانه های این کشور اعلام کرد که انفجار بمب احتمالا عامل سقوط هوایپمای یوگنی پریگوژین رئیس گروه شبه نظامی واگنر بوده است که چندی پیش علیه دولت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه شورشی ناکام داشت.
کد خبر : 8044
تاریخ انتشار : جمعه ۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۰:۱۵
مقام اطلاعاتی آمریکا: احتمالا انفجار بمب عامل سقوط هواپیمای پریگوژین بوده است

اکثر رسانه های آمریکایی روز پنجشنبه به وقت محلی به نقل از این مقام اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا بدون بیان نام او، گزارش دادند: انفجار تئوری اول در خصوص گزارش های سقوط هواپیمای پریگوژین است.

نیویورک تایمز نوشت: به گفته یک منبع اطلاعاتی آمریکایی، هیچ پرتاب موشکی از داخل روسیه مشاهده نشده و هیچ مدرکی دال بر هدف قرار گرفتن هواپیمای پریگوژین توسط موشک های ضد هوایی زمین به هوای روسیه وجود ندارد.

این مقام اطلاعاتی افزود: انفجار در داخل هواپیمای پریگوژین فرضیه اصلی است و ممکن است توسط یک بمب ایجاد شده باشد.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نیز به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد: انفجاری در مسیر هواپیما شناسایی شد، اما هیچ نشانه ای از پرتاب موشک وجود نداشت.

این رسانه آمریکایی به نقل از مقامات آمریکایی ادامه داد: هیچ دلیلی برای شک در گزارش های روسیه درباره مرگ پریگوژین وجود ندارد.

جو  بایدن رئیس جمهور آمریکا عصر چهارشنبه به وقت محلی در پی انتشار گزارش هایی مبنی بر سقوط هواپیمای یوگنی پریگوژین رئیس گروه شبه نظامی واگنر و مرگ وی که چندی پیش شورش ناکامی علیه دولت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه داشت، در پاسخ به سوالات خبرنگاران در این زمینه گفت: من به طور واقعی و دقیق نمی دانم چه اتفاقی افتاده است، اما از این اتفاق تعجب نمی کنم.

بایدن برغم اظهار بی اطلاعی از این موضوع، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را بطور غیر مستقیم متهم کرد و گفت: ” اتفاق کمی در روسیه رخ می دهد که پوتین پشت آن نباشد. من  اطلاع زیادی ندارم که پاسخ را بدانم.”

به گزارش خبرنگار  ایرنا، آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید عصر چهارشنبه به وقت محلی در نخستین واکنش از سوی دولت آمریکا به احتمال مرگ رئیس گروه شبه نظامی واگنر در سقوط هواپیما گفت: گزارش‌ها درباره سقوط هواپیما در روسیه دیده‌ایم. در صورت تایید، هیچ کس نباید  از این خبر تعجب کند.

این سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا افزود: جنگ فاجعه بار در اوکراین منجر به لشگر کشی ارتش خصوصی واگنر به مسکو شد و اکنون  به نظر می رسد به اینجا ختم شد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز روز پنجشنبه در نخستین سخنرانی خود از زمان اعلام مرگ یوگنی پریگوژین رهبر گروه شبه نظامی واگنر با تسلیت به قربانیان این سانحه هوایی وعده داد که تحقیقات در این زمینه «تا آخر» انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای روزنامه لو فیگارو، پوتین روز پنجشنبه در جریان نشستی که از تلویزیون پخش شد، در توصیف شخصیت رهبر گروه واگنر، به وی درود فرستاد و اعلام کرد که پریگوژین مردی «با استعداد» بود که «اشتباهاتی» مرتکب شد. او تاکید کرد که قربانیان سقوط هواپیمای واگنر «کمک قابل توجهی» در اوکراین داشتند.

رئیس جمهور روسیه تصریح کرد: پریگوژین مردی با سرنوشتی پیچیده بود که در زندگی خود اشتباهات جدی مرتکب شد، اما نتایج مورد نیاز خود را گرفت.

پوتین با بیان اینکه خواهیم دید که بازرسان در آینده نزدیک چه خواهند گفت، اظهار داشت: کارشناسی فنی و ژنتیکی در حال انجام است. این کار کمی طول می کشد.

آژانس حمل و نقل هوایی فدرال روسیه بامداد پنجشنبه با انتشار فهرست سرنشینان هواپیمای سقوط کرده در منطقه تِوِر روسیه تائید کرد که یوگنی پریگوژین رئیس گروه واگنر هم در این لیست حضور داشته است.

بنا بر این گزارش، دیمیتری اوتکین،‌ سرگئی پروپوستین، اوگنی ماکاریان، الکساندر توتمین، والری چکالوف و نیکولای ماتیوسیف از دیگر مسافران این پرواز بودند. همچنین الکسی لوشین و رستم کریموف خلبان و کمک خلبان و کریستینا راسپپووا مهماندار این هواپیما بودند.

بر اساس این گزارش، چکالوف پیش از این در لیست‌های تحریمی آمریکا به عنوان فرد نزدیک به پریگوژین ذکر شده بود.

آژانس حمل و نقل هوایی فدرال روسیه خاطرنشان کرد: پرواز هواپیمای امبرائر-۱۳۵ (EBM-۱۳۵BJ) بر اساس مجوز استفاده از حریم هوایی صادر شده به روش مقرر انجام شد.

بنا بر گزارش منابع خبری روس، جت تجاری امبرائر ۱۳۵ متعلق به شرکت MNT-Aero بود که فعالیت اصلی آن اجاره هواپیما و تجهیزات هوانوردی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار