ف گلپایگانی

دهک‌بندی‌های جدید یارانه اعلام می‌شود/تحقق وعده دولت سیزدهم در ایجاد یک میلیون شغل سالانه

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر تحقق وعده دولت سیزدهم در ایجاد یک میلیون شغل سالانه تاکید کرد و گفت: طبق طرح جدید بر اساس شاخص‌های اقتصادی دهک بندی‌های یارانه مجدد بررسی و به مردم اعلام می‌شود.
کد خبر : 7840
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰:۱۴
دهک‌بندی‌های جدید یارانه اعلام می‌شود/تحقق وعده دولت سیزدهم در ایجاد یک میلیون شغل سالانه

سید صولت مرتضوی عصر شنبه در گفت وگوی تلویزیونی اظهار داشت: طبق قانون هر ۶ ماه یکبار دهک بندی ها بررسی می شود، پایگاه رفاه ایرانیان موضوع دهک بندی یارانه آحاد مختلف را بررسی و به آنها اعلام می کند.

وی افزود: شاخص های مختلف از جمله تراکنش های بانکی، مالکیت مسکن و خودرو، درآمدهای خانوار و سایر موارد در دهک بندی ها تاثیرگذار است که گاهی صدک ها میلی متری تغییر می کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه پاسخگوی دهک بندی یارانه ها هستیم، گفت: اگر کسی نسبت به دهک بندی اعتراض دارد می تواند از طریق مراجعه به ستاد وزارت کار و یا از طریق سامانه حمایت، اعتراض خود را ثبت کند ماهانه اعتارض ها بررسی و به سازمان هدفمندی یارانه ها اعلام می شود.

وی ادامه داد: امکان ضریب خطا در دهک بندی یارانه ها پنج درصد است، اکنون مراجعه ها به ستاد وزارتخانه و سامانه محدود شده، ضمن اینکه همکاران ما در وزارت کار مکلف به پاسخگویی هستند.

مرتضوی با بیان اینکه در دهک بندی یارانه ها شاخص های مختلف اقتصادی در نظر گرفته می شود، گفت: تنها درآمد سرپرست خانوار محاسبه نمی شود بلکه درآمد اعضای خانواده مورد بررسی قرار می گیرد، بر این اساس اشخاصی مراجعه و اعلام می کنند که درآمدی ندارند اما با پیگیری مشخص می شود که درآمد اعضای خانوار نیز بررسی می شود از این رو نیاز است تا نسبت به جداسازی اعضای خانواده اقدام کنند.

وی گفت: گاهی اشخاصی نسبت به دهک بندی ها اعتراض دارند که از حساب شخصی به عنوان کارپرداز یک اداره و یا موسسه خیریه استفاده می کنند این افراد باید حساب های شخصی را از تجاری و خیریه ای جدا کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: بر اساس دستور رییس جمهور در خصوص رسیدگی به اعتراض دهک بندی ها، در گام اول یک میلیون خانوار بودند که به طرح یارانه بگیران در دولت سیزدهم اضافه شدند و دولت حمایت های لازم را از یارانه بگیران بخصوص در دهک های اول تا سوم انجام می دهد.

وی با تاکید بر اینکه دولت افزایش اعتبار یارانه را در طرح کالابرگ الکترونیکی اجرایی می کند، گفت: دهک های اول تا سوم که یارانه ۴۰۰ هزار تومانی می گیرند در صورتی که ۵۰ درصد از مبلغ یارانه را از ۱۱ قلم خریداری کنند مبلغ ۱۲۰ هزار تومان افزایش اعتبار دریافت می کنند.

مرتضوی عنوان کرد: بر این اساس اگر ۱۱ قلم کالای اساسی که در طرح کالابرگ وجود دارد با نوسان های قیمتی و تورم روبرو شود دولت متعهد شده که مبنای قیمت ۱۴۰۱ را بر کالاها اعمال کند در این زمینه منابع لازم پیش بینی شده و اکنون در حال اجراست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه یک میلیون خانواده در طرح کالابرگ الکترونیک مشارکت کرده اند، گفت: در مرحله دوم طرح کالابرگ که از ۹ روز گذشته شروع شده، شاهد افزایش مشارکتی ۲.۵ برابری خانوارها نسبت به مرحله اول کالابرگ هستیم و اکنون با اقبال خوبی مواجه شده ایم.

وی ابراز داشت: ۲۰۴ هزار خانوار اعتبار تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی در طرح کالابرگ را دریافت کرده اند در صورتی که استقبال ادامه داشته باشد مشوق های جدید را ترسیم خواهیم کرد و دهک های بعدی را نیز به این طرح کالابرگ الکترونیک اضافه می کنیم.

آموزش مهارتی به ۲ میلیون نفر در سال
وی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در خصوص آموزش های فنی و حرفه ای اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که با کمبود نیروی کار ماهر مواجه هستیم. در سنوات گذشته سامانه ای در کشور با عنوان جست و جوی شغل راه اندازی شده است که این سامانه را در دولت سیزدهم ارتقا داده ایم، در این سامانه کارفرما نیاز به نیروی کار را اعلام می کند و کارجو نیز می تواند شغل مورد نیاز را جست و جو کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در سنوات قبل اعلام شد که ۳۰۰ هزار کارفرما متقاضی کارجو هستند، وقتی آسیب شناسی شد، مهمترین عامل نبود مهارت و آمایش سرزمینی است در همین راستا در حوزه مهارت، سازمان فنی و حرفه ای، وزارت آموزش پرورش و سایر نهادهای مربوطه ریل گذاری جدیدی را انجام دادند.

وی بیان داشت: در حوزه آموزش و پروش، دانش آموزان به هنرستان های فنی و حرفه ای هدایت تحصیلی شدند و در وزارت علوم نیز مراکز دانشگاهی فنی و حرفه ای توسعه پیدا کرد و در وزات کار نیز سازمان فنی و حرفه ای با رویکرد جدید وارد کارزار شد.

مرتضوی با اشاره به توسعه کمی و کیفی مراکز آموزش فنی و حرفه ای در کشور گفت: سالانه ۲ میلیون نفر به مراکز دولتی و آزاد فنی و حرفه ای کشور مراجعه می کنند، طرح آموزش مهارت تابستانه با نهادهای مختلف از تابستان امسال شروع شد و آموزش ها به صورت ۴۵ روزه و سه ماه است، اکنون مراجعه های خوبی صورت گرفته و این طرح تداوم دارد.

وی اضافه کرد: مبنای طرح ارائه آموزش ها به مستمری بگیران کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی و بازماندگان از تحصیل که می خواهند مهارت بیاموزند به مراکز فنی و حرفه ای هدایت می شوند و مهارت مورد نیاز و بازار کار را سپری می کنند.

مرتضوی با اشاره به اجرای طرح آموزش های مهارتی در مراکز جوار کارگاهی است، گفت: با همکاری سازمان فنی و حرفه ای به بسیاری از کارخانه ها و کارگاه ها مجوز داده شد تا مهارت ها را به کارجویان ارائه کنند. اکنون اقدامات خوبی در حوزه استاد – شاگردی شروع شده که امید داریم در حوزه فارغ التحصیلان دانشگاهی، حرفه مورد علاقه و بازار کار ارائه شود.

وی گفت: اکنون به هر مرکز فنی و حرفه ای که مراجعه کنید به صورت چندین شیفت در رشته های مختلف مهارت ها به کارآموزان ارائه می شود، ضمن اینکه تناسب آموزش با بازار کار نیز صورت گرفته است.

وعده دولت در ایجاد اشتغال سالانه یک میلیون شغل محقق شد
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه یکی از هدف گذاری ها دولت سیزدهم ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در سال است، گفت: اکنون که ۲ سال از عمر دولت سیزدهم می گذارد اعلام می کنیم که هدفگذاری دولت به احسن وجه در چارچوب تعریف اشتغال محقق شده است.

وی عنوان کرد: در دولت سیزدهم هر سال یک میلیون فرصت شغلی ایجاد شده است، از شهریور ۱۴۰۰ تا سه ماه ۱۴۰۲، یک میلیون و ۹۷۰ هزار فرصت شغلی ثبت شده که قابل راستی آزمایی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به سامانه رصد اشتغال در وزارت کار گفت: همه خدماتی که دستگاه ها و وزارتخانه های مختلف از جمله مشاوره، تسهیلات و سایر موارد در حوزه اشتغال ارائه می کنند در این سامانه ثبت می شوند و به صورت پیامکی، تلفنی و حضوری قابل صحت سنجی است، افرادی که خدمات اشتغال دریافت می کنند پیامک دریافت می کنند و با آنها به صورت تلفنی از نحوه فعالیت و خدمات راستی آزمایی صورت می گیرد و در مرحله حضوری از کارگاه ها که مشغول به کار هستند بازرسی انجام می شود.

مرتضوی عنوان کرد: طبق گزارش مراکز رسمی که از سوی مرکز آمار ایران ارائه شده، در سه ماه اول امسال نرخ بیکاری اعلام شد که این نرخ نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک درصد کاهش پیدا کرده و از ۹.۲ درصد به ۸.۲ درصد رسیده است. همچنین نرخ بیکاری بانوان، فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز کاهشی و نرخ اشتغال پایدار افزایشی بوده است.

وی افزود: گاهی مسئولان استانی و نمایندگان مجلس در بعضی از شهرستان ها اعلام می کنند که نیروی کار کمی داریم در سفر رییس جمهوری به استان آذربایجان شرقی در جلسه شورای اداری استان، مسئولان اعلام کردند که کمبود نیروی کار داریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: یکی از افتخارات دولت سیزدهم، تحقق وعده ایجاد یک میلیون شغل در سال بوده است که در سامانه رصد اشتغال ثبت شده است ضمن اینکه وزارت تعاون نخ تسبیح است که با هماهنگی ایجاد شده خدماتی که وزارتخانه های مختلف از جمله صمت، جهادکشاورزی، سازمان امور اقتصادی و همه وزارتخانه ها و نهادهای مربوطه ارائه می کنند را ثبت می کند.

وی افزود: دولت به دنبال ایجاد ثبات اقتصادی با سرمایه گذاری داخلی و خارجی و ایجاد یک میلیون مسکن است که تسهیلات خوبی ارائه شده و تمام این اقدامات بیانگر آینده روشن در اشتغال کشور است.

نرخ بیکاری در ۱۸ استان کاهشی است
مرتضوی با اشاره به آخرین گزارش مرکز ایران از روند کاهشی بودن نرخ بیکاری در ۱۸ استان گفت: تنها چندین استان نرخ بیکاری بالایی دارند که با سیاست های آمایشی با تعادل در حوزه سرمایه گذاری بخش خصوصی صورت می گیرد نرخ بیکاری را در این استان ها متعادل خواهیم کرد.

وی افزود: بعضی از استان های غربی مانند ایلام، لرستان، کرمانشاه و چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد بیشترین نرخ بیکاری را دارند ضمن اینکه بیشترین فرصت شغلی ایجاد شده در کرمانشاه بود که کاهش نرخ بیکاری داشتیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارشی از وضعیت نرخ بیکاری در استان سیستان و بلوچستان ارائه کرد و گفت: این استان، یک استان پرافتخاری است، متاسفانه به دلایل مختلف یک عقب ماندگی های تاریخی داشته است که بخاطر گستردگی استان، تراکم کم جمعیت و خشکسالی سبب محرومیت شده است.

وی افزود: دولت توجه ویژه ای به این استان دارد و طرح های مختلفی از جمله تامین آب مورد نیاز را از دریای عمان پیگیری می کند و خطوط انتقال طراحی شده است در سفرهای استانی پیگیر مشکلات بودیم همچنین در حوزه نیروگاهی و تامین آب ۲ طرح زود بازده وجود دارد که امیدواریم مثمر ثمر باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: در حوزه زیرساخت ها نیز دولت توجه ویژه ای را به این منطقه داشته است که در حوزه راه آهن، جاده ای و طرح های عمرانی کارهای خوبی صورت گرفته، ضمن اینکه این استان یکی از استان هایی است که مشکل بیکاری دارد در این استان طرح جامع توسعه اشتغال را داریم که همکاران فعال هستند که هرچه سریعتر به این موضوع رسیدگی کنیم. بر این اساس در هفته های آینده جلسه شورای اشتغال را در استان سیستان و بلوچستان برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: کارهای بلندی در حوزه مسکن روستانی و توسعه زیرساخت ها صورت گرفته و در برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت شاخص های استان را در حوزه اشتغال به متوسط شاخص ها برسانیم که با اجرای طرح های متعدد دولت، چهره فقر و محرومیت از سطح این استان زدوده شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار