ف گلپایگانی

هشدار آمریکا در پی هراس از توقیف کشتی‌های متخلف: از آب‌های سرزمینی ایران دور بمانید

گروه دریایی "ساختار امنیت دریایی بین المللی" که تحت حمایت آمریکا است، در پی توقیف چند کشتی متخلف از سوی ایران، روز شنبه به وقت محلی به کشتی‌هایی که قصد دارند از تنگه راهبردی هرمز عبور کنند، هشدار داد که تا حد امکان از آب‌های سرزمینی ایران دور بمانند تا از توقیف در امان باشند.
کد خبر : 7479
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰:۰۴
هشدار آمریکا در پی هراس از توقیف کشتی‌های متخلف: از آب‌های سرزمینی ایران دور بمانید

تیموتی هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در خاورمیانه، این هشدار را تایید کرد اما از توضیح در مورد جزئیات آن خودداری کرد.

هاوکینز گفت که یک گروه دریایی تحت حمایت آمریکا به نام «ساختار امنیت دریایی بین‌المللی» «به دریانوردان در منطقه هشدار داده است تا اقدامات احتیاطی مناسب را برای به حداقل رساندن خطر توقیف با توجه به تنش‌های منطقه‌ای فعلی که ما به دنبال کاهش آنها هستیم،هشدار داده است». این گروه به کشتی‌ها توصیه کرده است تا حد امکان از آب‌های سرزمینی ایران دور بمانند.

شرکت اطلاعاتی خصوصی آمبری که یک سازمان دریایی به رهبری اتحادیه اروپا است نیز  به طور جداگانه اعلام کرده است  که حرکت کشتی‌ها را در این تنگه نظارت می کند و  «در مورد احتمال حمله به یک کشتی تجاری با پرچم ناشناخته در تنگه هرمز در ۱۲ تا ۷۲ ساعت آینده هشدار داده است».

این شرکت مدعی شد: پیش از این، یک کشتی تجاری  پس از صدور اخطاریه مشابه، توسط مقامات ایرانی به بهانه واهی توقیف شده بود.

بر اساس گزارش ها، اگرچه ایران و آمریکا در چند روز اخیر به توافقی برای تبادل زندانیان و آزادسازی پول های مسدود شده ایران ایران دست یافته اند اما این هشدار نشان می دهد که تنش ها در دریا همچنان بالاست.  آمریکا مدعی است برای بازدارندگی ایران، در حال بررسی استقرار نیروهای مسلح در کشتی‌های تجاری در حال عبور از تنگه هرمز در میانه افزایش نیروها، کشتی‌ها و هواپیماها در منطقه است.

مایکل کوریلا، فرمانده مرکز فرماندهی تروریستی ارتش آمریکا 17 مرداد ماه  درحالی که در ناو جنگی “یواس‌اس توماس هادنر” حضور داشت، پس از عبور از تنگه هرمز به پایگاه نیروی دریایی آمریکا در امارات رفت و پس از آن با حمید بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین دیدار کرد.

به گزارش ایرنا از تارنمای “سنتکام” ، کوریلا گفت: «این سفرها به منطقه, به من بینش عمیقی در خصوص روابط با شرکای آمریکا و آمادگی نیروهای ما و ائتلاف مستقر در منطقه می‌دهد.»

به گفته سنتکام، برد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم ارتش آمریکا هنگام عبور کوریلا از تنگه هرمز, همراه وی بوده است.

مرکز تروریستی سنتکام روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای ضمن اعلام دیدارهای کوریلا نوشت این فرمانده ارتش آمریکا آمادگی ناوگان‌های آمریکایی در خلیج فارس را بررسی و با شرکای نظامی واشنگتن در این منطقه درباره امنیت خلیج فارس رایزنی کرده است.

به گزارش ایرنا، این سفر فرمانده مرکز تروریستی سنتکام به منطقه درمیان حضور سه هزار نیروی نظامی تازه وارد آمریکا در خاورمیانه “تمرین‌های نظامی آن‌ها با شرکای خود”در روزهای آینده اتفاق می‌افتد.

“تیم هاوکینز” سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا  نیز همان روز در گفتگو با خبرنگار تلویزیون رسمی رژیم صهیونیستی گفت که ورود نظامیان جدید به منطقه خاورمیانه، مقدمه‌ای برای “حضوری دایمی” است.

وی در پی حضور سه هزار نظامی نیروی دریایی آمریکا با ناو هواپیمابر یواس‌اس باتان و یواس‌اس کارتر هال به دریای سرخ و خلیج فارس، در گفتگو با این شبکه صهیونیستی افزود که این اقدام در چارچوب طرح آمریکا برای تقویت حضور خود در منطقه صورت گرفته است.

به زعم این مقام نظامی آمریکا، این حضور دائمی به منظور فراهم شدن امکان واکنش سریع در صورت بروز مشکل انجام شده است. وی افزود: هدف اصلی افزایش تعداد نیروهای نظامی آمریکا در منطقه، دادن گزینه‌ها و انعطاف بیشتر به تصمیم گیرندگان در واشنگتن و فرماندهان میدانی است.

هاوکینز با نادیده گرفتن حضور تنش آفرین و بی‌ثبات کننده ارتش آمریکا در منطقه و جنگ افروزیهای آن در طول دهه‌های گذشته و تداوم اشغالگری برخی کشورهای منطقه مدعی شد که هدف از حضور نظامیان تازه وارد تامین امنیت منطقه است.

او در این زمینه گفت: این نیروها طی چند روز آینده، علاوه بر برگزاری تمرین‌ها و امور دیگری با شرکای (واشنگتن در منطقه) ، عملیات‌های میدانی با هدف – به زعم او – تامین امنیت و ثبات در منطقه خواهند داد.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای از حضور بیش از ۳ هزار نظامی نیروی دریایی این کشور در دریای سرخ خبر داد و اعلام کرد که ملوانان و تفنگداران آمریکایی ریکشنبه پس از عبور از کانال سوئز وارد دریای سرخ شده‌اند.

این نظامیان با ناو هواپیمابر یواس‌اس باتان و یواس‌اس کارتر هال به دریای سرخ رسیده‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار