ف گلپایگانی

صادرات ۱۶ میلیارد دلاری تا پایان تیرماه/ تجارت خارجی کشور به ۳۵.۵ میلیارد دلار رسید

گمرک جمهوری اسلامی ایران از تجارت ۳۵.۵ میلیارد دلاری ایران از ابتدای امسال تا پایان تیرماه خبر داد و اعلام کرد: صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور به استثنای نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و تجارت چمدانی با ۷.۹۷ درصد کاهش به رقم ۱۵ میلیارد و ۹۰۶ میلیون دلار رسید.
کد خبر : 7136
تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۸
صادرات ۱۶ میلیارد دلاری تا پایان تیرماه/ تجارت خارجی کشور به ۳۵.۵ میلیارد دلار رسید

میزان وزنی کالاهای صادر شده در این مدت ۴۵ میلیون و ۷۵۸ هزار تن بوده که ۲۸.۵۶ درصد افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش در این مدت ۱۱ میلیون و ۸۴۲ هزار تن کالا به ارزش ۱۹ میلیارد و ۵۳۹ میلیون دلار وارد کشور شده است که به لحاظ وزنی ۶.۱۸ درصد و از حیث ارزش ۱۰.۸۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

این گزارش با اشاره به اینکه مبادلات بازرگانی کشور در چهار ماهه نخست سال جاری به ۳۵ میلیارد و ۴۴۵ میلیون دلار رسید، می افزاید: متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی در چهار ماه نخست سال جاری ۳۴۸ دلار و متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی ۱۶۵۰ دلار بوده است.

این گزارش در خصوص پنج قلم عمده کالاهای صادراتی در چهارماه نخست سال جاری می‌افزاید: در این مدت گاز طبیعی مایع شده در ظروف یک هزار سانتی متر مکعب و بیشتر با یک میلیارد و ۶۳۳ میلیون دلار، پروپان مایع شده با یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون دلار، بوتان مایع شده با ۸۲۳ میلیون دلار، قیر نفت با ۶۸۹ میلیون دلار و متانول با ۶۶۵ میلیون دلار، پنج قلم عمده کالای صادراتی در این مدت بوده اند.

چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و هند، پنج کشور عمده مقصد کالاهای صادراتی ایران بودند که ۷۵ درصد از ارزش و ۷۶ درصد از وزن مجموع صادرات کشور به این پنج مقصد عمده صادر شده است.

در این مدت چهار میلیارد و ۶۴۴ میلیون دلار به چین، ۲ میلیارد و ۹۲۷ میلیون دلار به عراق، ۲ میلیارد دلار به ترکیه، یک میلیارد و ۷۷۸ میلیون دلار به امارات متحده عربی و ۶۲۴ میلیون دلار به هند صادر شده است.

این گزارش در خصوص اقلام عمده واردات در چهار ماهه نخست سال جاری می‌افزاید: در این مدت عمده‌ترین کالاهای وارداتی به ذرت دامی با یک میلیارد و ۲۹۰ میلیون دلار، گوشی تلفن‌ همراه هوشمند با ۷۰۰ میلیون دلار، دانه سویا ۶۴۷ میلیون دلار، روغن دانه آفتابگردان با ۵۹۳ میلیون دلار و برنج کامل سفید با ۵۸۴ میلیون دلار اختصاص داشت.

این گزارش در خصوص پنج کشور عمده مبدا کالاهای وارداتی به کشور می‌افزاید: در این مدت امارات متحده عربی با پنج میلیارد و ۸۱۸ میلیون دلار، چین با پنج میلیارد و ۵۵۸ میلیون دلار، ترکیه با ۲ میلیارد و ۹۰ میلیون دلار، هند با ۷۱۸ میلیون دلار و آلمان با ۷۰۴ میلیون دلار، پنج کشور عمده مبدا واردات کشورمان بوده اند.

۶۲ درصد از وزن و ۷۶ درصد ارزش کل واردات به کشورمان در چهار ماهه نخست سال جاری از پنج کشور عمده فوق بوده است.

این گزارش در خصوص میزان ترانزیت خارجی از کشور در چهار ماه نخست سال جاری می‌افزاید: در این مدت چهار میلیون و ۷۸۳ هزار تن کالا از مسیر ایران ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۷۴ درصد کاهش داشته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار