ف گلپایگانی

تغییر گسترده در فرماندهی و مقامات ارشد نظامی ترکیه

شورای عالی نظامی ترکیه امروز به ریاست رجب طیب اردوغان رییس جمهوری این کشور تشکیل جلسه داد و در پی تصمیم این شورا، تغییرات گسترده‌ای در فرماندهی و مقامات ارشد نظامی ترکیه انجام شد.
کد خبر : 7069
تاریخ انتشار : جمعه ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰:۲۸
تغییر گسترده در فرماندهی و مقامات ارشد نظامی ترکیه

در جلسه امروز شورای عالی نظامی ترکیه، ژنرال متین گورک از فرماندهان ارشد ارتش این کشور به عنوان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ترکیه منصوب شد.

ارتشبد یاشار گولر پیش از این رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ترکیه بود که در پی انتخابات اخیر و تغییر در دولت ترکیه، از سوی رجب طیب اردوغان به عنوان وزیر دفاع ترکیه معرفی شد.

بر اساس بیانیه اداره ارتباطات نهاد ریاست جمهوری ترکیه، در پی انتصاب متین گورک فرمانده ارتش دوم ژنرال به عنوان رئیس ستاد کل، سلجوک بایراکتار اوغلو رئیس دوم ستاد کل به عنوان فرمانده نیروی زمینی و ژنرال ضیا جمال کادی اوغلو به عنوان فرمانده نیروی هوایی ترکیه منصوب شدند.

بنا به اعلام شبکه تلویزیونی تی.آر.تی ترکیه، در جلسه امروز شورای عالی نظامی ترکیه، با ارتقاء درجه و انتصابات جدید، تعداد ژنرال‌ها و دریاسالاران ترکیه از ۲۶۶ نفر به ۲۸۶ نفر افزایش یافت.

بنا به این گزارش، ۳۲ ژنرال و دریاسالار به درجه بالاتر و ۶۳ سرهنگ به درجه ژنرال و دریاسالاری ارتقا یافتند و مدت ماموریت ۲۴ ژنرال و دریاسالار نیز به مدت یک سال و مدت خدمت ۳۶۵ سرهنگ هم به مدت ۲ سال تمدید شد.

بنا به اعلام شبکه تلویزیونی تی.آر.تی ترکیه، ۲ ژنرال به دلیل محدودیت سنی و ۴۱ ژنرال و دریاسالار نیز به دلیل ساماندهی نیرو با تصمیم شورای عالی نظامی ترکیه بازنشسته شدند.

بنا به گزارش این رسانه، بر اساس تصمیم شورای عالی نظامی ترکیه سرهنگ ستاد گوکچن فیرات در فرماندهی نیروی دریایی، به عنوان اولین دریاسالار زن به درجه دریاسالاری ارتقا یافت.

 

ساختار شورای عالی نظامی ترکیه با بخشنامه «در حکم قانون» ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۱۸ تغییر یافت که بر اساس آن، شورای عالی نظامی ترکیه به ریاست جمهوری این کشور هر سال حداقل یک بار تشکیل داده و در صورت لزوم تغییراتی را در رده‌های نظامی این کشور اعمال می کند.

ساختار شورای عالی نظامی ترکیه در پی همه پرسی ۱۸ ماده قانون اساسی این کشور در سال ۲۰۱۷ تغییر یافت و بر اساس آن، ستاد کل ارتش این کشور زیر مجموعه وزارت دفاع ملی ترکیه قرار گرفت.

بر اساس ساختار جدید، ارتش و نظامیان این کشور قدرت دو دهه قبل خود را از دست داده و همه اختیارات نظامی در محدوده وظایف رییس جمهوری ترکیه قرار گرفته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار