ف گلپایگانی

تلاش ایران برای عضویت در بریکس

مدتی پیش مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، در خصوص تقاضای ایران برای عضویت در بریکس سخن گفته بود.
کد خبر : 7063
تاریخ انتشار : جمعه ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰:۲۴
تلاش ایران برای عضویت در بریکس

وبگاه Cryptopolitan در گزارشی آورده است: ایران با تلاش برای کسب جایگاه در گروه اقتصادی تأثیرگذار بریکس، گامی جسورانه رو به جلو برداشته است. این کشور می‌کوشد بدون توجه به مخالفت‌ها، آینده اقتصادی خود را در عرصه جهانی تثبیت کند و به دنبال اتحاد با قدرت‌های بزرگ عضو بریکس، یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است.

ایران فعالانه برای عضویت در بریکس تلاش می‌کند و به گفته معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه این کشور، هیچ‌چیز مانع عضویت این کشور در بریکس نمی‌شود.

نظم اقتصادی کنونی جهان، دیگر برای ایران رضایت‌بخش نیست. نگاه این کشور به جهت‌های دیگر به ویژه به سمت کشورهای بریکس است.

ایران در کنار برقراری روابط مستحکم با چین، روسیه و هند، بر گسترش روابط اقتصادی خود با سایر اعضای بریکس نیز تمرکز کرده و آشکارا به دنبال عضویت در این بلوک اقتصادی است.

تلاش ایران برای عضویت در بریکس هنگامی سرعت گرفت که وزیر امور خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی این کشور در جلسات اخیر این بلوک اقتصادی شرکت کردند.

انتظار می‌رود ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، نیز در نشست سران بریکس که قرار است از ۲۲ تا ۲۴ اوت (۳۱ مرداد تا ۲ شهریور) در ژوهانسبورگ برگزار شود، حضور یابد.

تلاش‌های ایران برای عضویت در بریکس با استراتژی وسیع‌تر این کشور برای دلارزدایی در هم تنیده است. رئیس‌جمهور ایران درباره تمایل خود برای از بین بردن وابستگی به دلار آمریکا در تجارت جهانی، بدون پرده‌پوشی سخن می‌گوید و خواستار تغییر استفاده از ارزهای ملی است.

آفریقای جنوبی، میزبان امسال نشست بریکس، قبلاً به صراحت اعلام کرده است که فهرست مهمانان شامل ۶۹ نفر، عمدتاً از سران کشورهای جهان‌جنوب است و در این میان سران کشورهای غربی جایی ندارند.

تلاش ایران برای عضویت در بریکس، نشان‌دهنده آمادگی این کشور برای مشارکت در تغییر اقتصاد بزرگ جهانی، به چالش کشیدن نظام‌های موجود و ایجاد ائتلاف‌های جدید است.

برچسب ها : ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار