ف گلپایگانی

وندی شرمن: مذاکره بر سر اعتماد نیست/ دیپلماسی بهترین راه در قبال ایران است

وندی شرمن مذاکره کننده ارشد سابق آمریکا با ایران، در مصاحبه ای که همزمان با آخرین روز حضورش در دولت بایدن و آغاز بازنشستگی او منتشر شده است، با بیان اینکه « مذاکره هرگز بر سر اعتماد نیست»، گفت که "هنوز معتقدم دیپلماسی بهترین راه" در قبال برنامه هسته‌ای ایران است.
کد خبر : 6817
تاریخ انتشار : جمعه ۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۰
وندی شرمن: مذاکره بر سر اعتماد نیست/ دیپلماسی بهترین راه در قبال ایران است

وندی شرمن قائم مقام و معاون وزیر خارجه دولت جو بایدن که امروز ۲۸ جولای بازنشسته و از دولت فعلی آمریکا خداحافظی می کند، در مصاحبه ای با روزنامه آمریکایی واشنگتن پست که در این روز منتشر شده است، تاکید کرد: در این جهان آشفته دیپلماسی اهمیت حیاتی دارد.

معاون سابق آنتونی بلینکن و رئیس هیات مذاکره کننده آمریکا در مذاکرات هسته ای میان تهران – واشنگتن در دولت باراک اوباما، در خصوص اهمیت درک طرف مقابل در مذاکرات گفت: در مذاکرات شما باید طرف مقابل را درک کنید، علایق وهمچنین فرهنگ و تاریخ آنها را بفهمید.اگر این کار انجام نشود، درک امتیازات و اهرم ها و همچنین چگونگی رسیدن به نتیجه مشکل می شود.

شرمن افزود: ما در مذاکره باید درک کنیم که همه طرف ها منافع خود را دارند و این منافع متفاوت است. بنابراین، مذاکره بیشتر آشنایی با منافع طرف مقابل است. نه به این دلیل که با آنها موافق هستیم، زیرا ما قطعا با ایران موافق نبودیم. اما ما کاملاً می خواستیم اطمینان حاصل کنیم که آنها هرگز نمی توانند سلاح هسته ای داشته باشند. من هنوز معتقدم دیپلماسی بهترین راه برای انجام این کار است. اما آمریکا برای هر گونه احتمالی آماده است.

این سیاستمدار آمریکایی تاکید کرد: مذاکره هرگز بر سر اعتماد نیست. من به ایران اعتماد ندارم ایران به من اعتماد ندارد. وقتی قبل از حمله ولادیمیر پوتین به اوکراین با روس‌ها ملاقات کردم، به روس‌ها اعتماد نداشتم. من برای مهارت و علایق طرف مقابل احترام قائل بودم. اما به نمایندگی منافع آمریکا در این مذاکرات حضور داشتم. هیچکس هرگز نباید اهداف کشور خود را فراموش کند.

مذاکره با روسیه بسیار سخت است

شرمن در مصاحبه با واشنگتن پست در پاسخ به این سوال که در جریان مذاکرات هسته ای با ایران، او گفته بود که وی و همتایان ایرانی قادر به تفکیک و تمرکز بر موضوعات مورد بحث بوده اند و می توانستند به موضوع هسته ای بپردازند و در عین حال مسائلی مانند سوریه را برای زمان دیگر کنار بگذارند و آیا امروز هم این امکان وجود ؟ گفت: این نوع مذاکره با بعضی کشورها بسیار سخت است.

دیپلمات ارشد سابقه دولت های آمریکا ادامه داد: در حال حاضر مذاکره با روسیه بسیار سخت است. اگرچه رابطه ما در حال حاضر بسیار پر تنش است، اما هنوز کانال هایی داریم که می توانیم با استفاده از آنها به مسائل مجزا رسیدگی کنیم. ما سخت کار می کنیم تا کسانی که به ناحق در روسیه بازداشت شده اند، از جمله ایوان گرشکویچ و پال ویلان را آزاد کنیم. بنابراین حتی در وحشتناک ترین شرایط و بی اعتمادترین روابط، ما سعی می کنیم به جلو حرکت کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به تشدید تنش ها با رقبایی مانند روسیه و ایران، آیا دیپلماسی همچنان می تواند کارساز باشد؟ گفت: من همچنان امیدوارم. در این جهان آشفته، دیپلماسی اهمیت حیاتی دارد.

شرمن ادامه داد: در خصوص روسیه باید بگویم که روابط ما در پایین ترین سطح قرار دارد. اما ما هنوز در این کشور سفارت داریم. ما نماینده منافع شهروندان آمریکایی هستیم. ما همچنان در تلاش هستیم تا شهروندان خود را که به قانونی بازداشت شده‌اند، به خانه بازگردانیم.

او توضیح داد: اما با توجه به کاری که پوتین در حال حاضر در اوکراین انجام می دهد و به شکل وحشتناکی که غذا را به سلاح تبدیل می کند، این کار دشوار است و مسیر پیش رو سخت خواهد بود.

رابطه آمریکا و چین بسیار پیچیده است

سیاستمدار آمریکایی در عین حال تاکید کرد: ما نباید چین را فراموش کنیم. رابطه آمریکا با چین بسیار پیچیده است. چین این امکان را دارد که نه تنها با آمریکا رقابت کند، بلکه نظم بین المللی مبتنی بر قوانین را با نظم مورد نظر خود جایگزین کند. کار شدید بر روی این رابطه بسیار اهمیت دارد. ما نمی خواهیم رابطه با چین را به سمت درگیری سوق دهیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار