قم در سالروز شهادت حضرت زهرا(س) به سوگ نشست

شهر مقدس قم هم‌زمان با سوم جمادی الثانی سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) دخت گرامی نبی اکرم(ص) غرق در عزا و ماتم شده است.

کد خبر : 624
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ دی ۱۴۰۱ - ۰:۰۶
قم در سالروز شهادت حضرت زهرا(س) به سوگ نشست

به گزارش کاتنا، صحن‌های بارگاه ملکوتی حرم مطهر حضرت معصومه(س) سراسر سیاه‌پوش شده و عاشقان اهل‌بیت عصمت و طهارت از ساعات اولیه صبح امروز خود را به مضجع شریف رسانده‌اند و در غم عزای شهادت آن حضرت به سوگ نشسته‌اند.

زائران و مجاوران با شرکت در آیین‌های عزاداری حرم کریمه اهل‌بیت(س) اشک ماتم می‌ریزند و شهادت حضرت زهرا(س) را به بانوی کرامت تسلیت گفتند؛ سخنرانان و مداحان نیز گوشه‌هایی از زندگی حضرت زهرا(س) را برای مردم عزادار تبیین می‌کنند.

دسته‌های عزاداری از نقاط مختلف شهر قم وارد حرم حضرت معصومه(س) می‌شوند و پس از عرض تسلیت به آن حضرت، با سینه‌زنی، زنجیرزنی و مداحی در غم جان‌سوز شهادت حضرت هزار(س) عزاداری می‌کنند.

همچنین مسجد مقدس جمکران، بقاع متبرک امامزادگان(ع)، سر در مساجد، حسینیه‌ها، تکیه‌ها، بیوت مراجع تقلید و اماکن مذهبی سیاه‌پوش شده و آیین‌های عزاداری با شرکت ارادتمندان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) در این اماکن درحال برگزاری است.

مسلمانان خارجی مقیم قم نیز با برگزاری آیین های سوگواری به شیوه سنتی، عشق و علاقه خود را به دخت گرامی نبی اکرم(ص)‌ نشان می‌دهند.

حضرت فاطمه(س) در سال پنجم پس از بعثت و در روز ۲۰ جمادی‌الثانی در مکه و در خانه حضرت محمد(ص) پیامبر اسلام و حضرت خدیجه(س) به دنیا آمد. نام مبارک آن حضرت، فاطمه است و برای ایشان القاب و صفات متعددی همچون زهرا، صدیقه، طاهره، مبارکه، بتول، راضیه و مرضیه نیز ذکرشده و ام‌الحسین، ام‌الحسن، ام‌الائمه و ام‌ابیها از جمله کنیه‌های این بانوی گرامی اسلام است.

سوره کوثر، آیه تطهیر، آیه مودت و آیه اطعام و احادیثی چون حدیث بَضعه در شان و فضیلت حضرت فاطمه نازل و نقل شده‌ است؛ در روایات آمده است که پیامبر(ص)، فاطمه(س) را برترین زن در دو عالم معرفی کرده و خشم و خشنودی او را خشم و خشنودی خداوند دانسته است.

تسبیحات حضرت زهرا(س)، مصحف فاطمه و خطبه فدکیه بخشی از میراث معنوی فاطمه است؛ مصحف فاطمه(س) کتابی است شامل سخنانی که فرشته الهی به او الهام کرده و امام علی(ع) آن‌ها را نوشته است. این صحیفه بنابر روایات، در دست امامان بوده و هم‌اکنون در دست امام زمان(عج) است.

سراسر زندگانی حضرت صدیقه طاهره(س)، مملو از مکارم اخلاق و رفتارهای نمونه و انسانی بود، ایشان با امام علی(ع) پیشوای اول شیعیان ازدواج کرد و در تمام برهه‌های حساس زندگی در کنار امام اول شیعیان بود و از ایشان حمایت می‌کرد، حضرت زهرا(س) در همسرداری و مهر مادری الگوی جهانیان است.

در دامن ‌پاک حضرت فاطمه(س)، ۲ امام بزرگوار و ۲ شخصیت ممتاز عالم بشری، امام حسن مجتبی(ع) مظهر حلم و وقار و امام حسین(ع) سرور شهیدان تربیت یافتند و سلسله امامت و ولایت را استمرار بخشیدند و نیز حضرت زینب کبری(س) حماسه‌ساز روز عاشورا که پیام حسینی و حماسه عاشورا را در جهان اعلام کرد.

سرانجام حضرت فاطمه زهرا(س) بر اثر شدت ضربات و لطماتی که به او بر اثر هجوم به خانه‌اش و وقایع پس ‌از آن وارد گشته بود، بیمار گشت و در بستر بیماری افتاد.

در ایام بیماری، حضرت فاطمه(س) روزی امام علی(ع) را فراخواند و آن حضرت را وصی خویش قرارداد و به آن حضرت وصیت کرد که پس از وفاتش، ایشان را شبانه غسل دهد و شبانه کفن‌ودفن کند و احدی از کسانی که در حق او ستم روا داشته‌اند، در آیین تدفین و نماز خواندن بر پیکر او حاضر نباشند.

حضرت زهرا(س) درحالی‌که از عمر مبارکش ۱۸ سال بیشتر نمی‌گذشت، به روایتی در ۱۳ جمادی‌الاول سال ۱۱ هجری‌قمری و بنا بر روایتی دیگر در سوم جمادی‌الثانی همان سال به شهادت رسید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار