ف گلپایگانی

عزم دولت برای حل چالش‌های کسب‌وکارهای دیجیتال

رئیس‌جمهور در پیامی به مناسبت روز فناوری اطلاعات که توسط وزیر ارتباطات قرائت شد، اعلام کرده است: انتظار جدی از همه دستگاه‌های اجرایی و بدنه بخش خصوصی این است که حل چالش‌های عمده پیش روی کسب وکارهای دیجیتال را در دستور کار خود قرار دهند.
کد خبر : 6212
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۲
عزم دولت برای حل چالش‌های کسب‌وکارهای دیجیتال

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم روز فناوری اطلاعات گفت: برای نخستین بار اقتصاد دیجیتال هویت مستقل پیدا کرده و تبدیل به یک فصل شده است. همه دستگاه‌ها بر اساس لایحه سوم موظف شدند که برنامه خود را برای هوشمندسازی با تکیه بر ظرفیت بخش خصوصی به دولت بیاورند و آن را تصویب کنند. وزارت ارتباطات نیز مکلف به فراهم‌کردن زیرساخت‌های ارتباطی است.

زارع‌پور پس از صحبت ابتدایی خود، پیام رئیس‌جمهور با عنوان «تقویت فناوری اطلاعات و ارتباطات جهت تقویت دولت و جامعه‌ کارآفرین» را قرائت کرد.

در پیام رئیس‌جمهور آمده است:‌اقتصاد کشور در صد سال گذشته با تکیه بر منابع طبیعی از جمله نفت، گاز و معدن رشد کرده است اما اکنون در سالهای اخیر و در کنار این معادن خدادادی به تدریج مزیت‌های اقتصادی جدیدی ایجاد شده‌اند که صنایع دانش‌بنیان ما متکی بر سرمایه ارزشمند و متخصص انسانی که یکی از این مزیت‌ها برای پیشرفت جمهوری است. مقوله ارتباطات و فناوری اطلاعات علاوه بر ارزش آفرینی بی‌نظیر خود و ظرفیت پیشگامی در اشتغال و صادرات کشور عامل متحول‌کننده و سایر صنایع محسوب از سوی دیگر دولت انقلابی که از ابتدای شروع به کار خود ردای دولت کارآفرین را بر تن کرده باور دارد تحقق اهداف گام دوم انقلاب اسلامی در حوزه اقتصادی و اجتماعی در گرو تقویت نقش‌آفرینی یک جامعه کارآفرین است. لذا حمایت از کسب‌وکارهای حوزه فناوری اطلاعات و رفع موانع این عرصه همواره از الویت‌های دولت بوده است.

در ادامه پیام رئیس‌جمهور آمده است:‌ سال گذشته با شعار تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین در حالی پایان یافت که دولت سیاست‌های کلیدی خود را برای حمایت از این حوزه از طریق تشکیل کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال با اختیارات هیات وزیران، ابلاغ قانون جهش دانش بنیان و تدوین و تصویب آیین‌نامه حمایت از تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین انجام داد و در حوزه فناوری اکنون باید در مسیر کارآفرینی و رشد این بخش ضمن حذف دستورالعمل‌ها و ضوابط دست و پاگیر و دیوان‌سالارانه با همراهی و همدلی مجدانه تمام ذینفعان فرصت‌های نو برای رشد و ترقی ایران اسلامی سریع‌تر به وجود آید. این مهم محقق نخواهند شد مگر با فعال‌سازی ظرفیت بخش خصوصی و فعالان خلاق و جوان که بازوهای قدرتمند و آینده‌سازان این مرز و بوم هستند. اهمیت موضوع در نگاه دولت تا به آنجایی است که افزایش ۲ برابری سهم اقتصاد دیجیتال از حدود ۷.۸ درصد به ۱۵ درصد تا پایان برنامه هفتم توسعه هدف‌گذاری شده است و نیز یکی از سرفصل‌های اصلی برنامه هفتم توسعه به اقتصاد دیجیتال اختصاص یافته است. تحقق این اولویت نیازمند فعالیت جهادگونه همه بازیگران در تمام دستگاه‌ها و نهادهای مختلف است.

رئیس‌جمهور افزوده است: انتظار جدی از همه دستگاه‌های اجرایی و بدنه بخش خصوصی این است که با توجه به موارد فوق حل چالش‌های عمده پیش روی کسب وکارهای دیجیتال کشور را در اولویت خود قرار دهند تا در افق کوتاه مدت شاهد جهش ایران اسلامی در این حوزه باشیم. سالروز تولد جناب خوارزمی که به عنوان روز ملی فناوری اطلاعات نامگذاری شده یادآور این مهم است که دانشمندان و متخصصان ایرانی با توکل به خدا، اعتماد به نفس و مجاهدت عالمانه می‌توانند چنان اثرگذار باشند که حاصل علم و عمل‌شان نه تنها در کشور بلکه تا قرن‌ها ماندگار و منشا خیر باشد.

سال ۱۴۰۱ برای نخستین به‌طور رسمی ۲۲ تیرماه در تقویم به‌عنوان روز ملی فناوری اطلاعات نام‌گذاری شد. انتخاب این روز به‌دلیل همزمانی آن با زادروز محمدبن‌موسی خوارزمی؛ دانشمند شهیر ایرانی و مبدع الگوریتم است.

برچسب ها : ، ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار