ف گلپایگانی

ادعای خبرنگار اتریشی درباره دیدار مورا و باقری در دوحه

«اشتفنی لیختن‌اشتاین» خبرنگار ارشد حوزه سیاست خارجی ساکن اتریش، ادعا کرد که علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیات کشورمان در مذاکرات رفع تحریم‌ها با انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات رفع تحریم‌ها در دوحه دیدار کرده‌اند.
کد خبر : 5260
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۴
ادعای خبرنگار اتریشی درباره دیدار مورا و باقری در دوحه

لیختن‌اشتاین سه‌شنبه شب در توئیتی مدعی شد که دو طرف امشب در دوحه (قطر) دیدار کردند و این ملاقات، فردا نیز تکرار خواهد شد. خبرنگار اتریشی ادعا کرد که بر اساس یافته‌های او، مذاکرات باقری و مورا روی محور پرونده هسته‌ای ایران، زندانیان دو تابعیتی و حمایت ادعایی تهران از روسیه در جنگ اوکراین متمرکز است.

وی افزود: به من گفته شده که این نشست تلاش دیگری برای کمک به کاهش تنش‌ها است.

این خبرنگار اتریشی عنوان کرد که باقری و مورا «در جریان مذاکرات وین روابط خوبی برقرار کردند و از زمانی که گفت‌وگوها در سپتامبر گذشته قطع شد، کانال‌های ارتباطی شامل ملاقات‌های شخصی را باز نگه داشتند.»

به گفته وی، مورا همچنین در حال انجام رایزنی های دوجانبه با مقامات ارشد قطری در مورد مسائل دیگر است.

مقامات رسمی ایران و اتحادیه اروپا، تا زمان انتشار این گزارش، برگزاری دیدار باقری و مورا در دوحه را تائید نکرده‌اند. البته معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان هفته پیش هم با نمایندگان تروئیکای اروپایی در امارات دیدار کرد. این دومین دیدار چهارجانبه طرف‌ها پس از وقفه در مذاکرات رفع تحریم‌ها بود، که از سپتامبر گذشته به دلیل تعلل طرف آمریکایی برای اخذ تصمیم‌های سیاسی، معطل مانده است.

بر اساس گزارش‌ها، کشورهای غربی رایزنی‌ها درباره ازسرگیری مسیر دیپلماسی با ایران را از سرگرفته‌اند. فایننشال تایمز انگلیس ساعاتی پیش در گزارشی نوشت که آمریکا و تروئیکای اروپایی مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران را بی‌ سروصدا دنبال می‌کنند.

این درحالیست که شکست غرب در قمار اغتشاشات پائیز گذشته و تحولات پرشتاب ژئوپلیتیک به نفع ایران، مقام‌های غربی را دست‌کم در مقطع کنونی از تداوم مسیر شکست خورده ایران‌هراسی مایوس کرده و به ادامه سیاست دیپلماسی سوق داده است.

البته تجربه ماه‌ها مذاکرات وین نشان داده است که کاخ سفید به رغم ادعای دیپلماسی، اراده لازم را برای تصمیم‌گیری در زمینه بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست خورده دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا علیه ایران ندارد.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت‌پذیر همواره اعلام کرده که برای عقد توافقی پایدار و قابل اتکا که تحریم‌ها را به نحوی تضمین شده رفع کند و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی نماند، آمادگی دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار