معاون وزیر علوم:

همکاری دانشگاهی با سوریه مورد تاکید رئیس جمهور ایران است

معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری در دیدار با رئیس دانشگاه دمشق گفت: همکاری‌های میان دانشگاه‌های ایران و سوریه اجرای یکی از دستورات مهم آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در سفر به سوریه و دیدار و تفاهم با بشار اسد همتای سوری خود است.

کد خبر : 5033
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸
همکاری دانشگاهی با سوریه مورد تاکید رئیس جمهور ایران است

به گزارش کاتنا از محل دانشگاه دمشق، هیأت دانشگاهی کشورمان متشکل از معاونان وزرای علوم تحقیقات فناوری و بهداشت درمان و آموزش پزشکی به همراه رؤسای دانشگاه‌های فردوسی مشهد، دانشگاه اصفهان، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین در یکصدمین سالروز تأسیس دانشگاه دمشق با حضور در دفتر ریاست دانشگاه ضمن تبریک به رئیس معاونان و اساتید این دانشگاه راه‌های همکاری بمنظور ارتقای سطح علمی پژوهشی دانشگاهی دو کشور را بررسی کردند.

برنامه ریزی لازم را در اجرای تفاهم نامه‌ها

دکتر هاشم داداش پور معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان کشورمان در این نشست با تاکید بر آمادگی کامل برای ارتقای همکاری‌های علمی و پژوهشی بین دانشگاه‌های ایران و سوریه، بر اهمیت تلاش برای افزایش بورسیه‌های تحصیلی برای طرف سوری، ایجاد طرح‌های تحقیقاتی مشترک تاکید کرد.

وی افزود: طی یکسال و نیم گذشته نیز میان دو وزیر علوم ایران وسوریه توافقی برای همکاری امضا شده است و امروز باید نیاز دو طرف را بررسی کنیم و بر اساس این نیاز برنامه ریزی لازم را در اجرای تفاهم نامه‌ها داشته باشیم و یک برنامه اجرایی مدون با کمک مسئولان دانشگاه‌های دو کشور که قابل اجرا باشد طراحی و تفاهم کنیم.

معاون وزیر علوم تاکید کرد در همکاری ما حاضر هستیم ۲۰ دانشجوی سوری را از کارشناسی تا دوره دکترا بورس کنیم تا در دانشگاه‌های ایران مشغول شوند.

دکتر داداش پور بااشاره به سفر آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان به سوریه و دیدار با بشار اسد رئیس جمهور این کشور گفت: آیت الله رئیسی تاکید داشتند که علاوه بر همکاری‌های اقتصادی سیاسی و راهبردی در زمینه فرهنگی اجتماعی و علمی همکاری‌های دو کشور ارتقا پیدا کند و این همکاری‌های ما اجرای دستورات ایشان خواهد بود.

عزم و تعهد این وزارتخانه برای اجرای تفاهم‌نامه‌های مشترک

دکتر باقری فرد معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت کشورمان نیز در این نشست به عزم و تعهد این وزارتخانه برای اجرای آنچه که در برنامه اجرایی تفاهم‌نامه‌های مشترک ذکر شده و تلاش برای فراهم کردن تمامی امکانات برای دانشجویان سوری شاغل به تحصیل پزشکی در ایران بمنظور ایجاد دوره‌های آموزشی و برنامه‌های علمی مشترک که به بالاترین استانداردهای کیفیت علمی کمک می‌کند اشاره کرد.

دانشگاه دمشق با قدمت یکصد ساله مورد تأیید علمی دانشگاه‌های معتبر

محمد اسامه الجبان رئیس دانشگاه دمشق در این دیدار ضمن تشکر از حضور هیأت دانشگاهی کشورمان گفت: دانشگاه دمشق با قدمت یکصد ساله مورد تأیید علمی دانشگاه‌های معتبر منطقه و جهان است و پیش از این نیز با دانشگاه‌های جمهوری اسلامی همکاری‌های فراوانی در زمینه تبادل استاد و دانشجو و رشته‌های مشترک علمی داشته است.

وی افزود: بین دو کشور ظرفیت‌های بزرگی وجود دارد و دانشگاه‌های می‌توانند با همکاری خود کمک شایانی به نزدیک تر شدن دو کشور داشته باشند و طبق قاونین وزارت علوم سوریه همکاری‌های مشترک میان دانشگاه دمشق و دانشگاه‌های ایران قابل انجام است. رو بشار اسد بعنوان رهبر و رئیس جمهور سوریه فارغ التحصیل دانشگاه دمشق است.

دانشجویان سوریه‌ای فراوانی از دانشگاه امام خمینی فارغ التحصیل شده‌اند

دکتر سید علی قاسم‌زاده رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی ره قزوین در این جلسه گفت: زمینه برای همکاری بیشتر و عملیاتی کردن تفاهم نامه‌های میان دو کشور بمنظور دانش افزایی ادبیات فارسی و عرب وجوددارد.

وی افزود: دانشجویان سوریه‌ای فراوانی از دانشگاه امام خمینی فارغ التحصیل شده‌اند و هم اکنون بیش از ۱۶۰ دانشجو در این دانشگاه در حال تحصیل هستند.

همکاری دانشگاه اصفهان با دانشگاه‌های سوریه در رشته‌های فرهنگی

دکتر حسین هرسیج رئیس دانشگاه اصفهان باتبریک سالروز تأسیس دانشگاه دمشق بیان کرد: اصفهان به پایتخت فرهنگی جهان اسلام مشهور است و دانشگاه اصفهان قادر است بادانشگاههای سوریه در بخش فرهنگی و تمدنی و آموزش فناوری بر اساس تفاهم نامه‌های دو طرف اقدام کند و بر اساس نیاز درباره تبادل استاد و دانشجو میان دو دانشگاه اقدام کند.

یکهزار دانشجوی خارجی در مشهد تحصیل می‌کنند

دکتر احد ضابط رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت دو دانشگاه سابقه همکاری داشته و پیش از این در دانشگاه فردوسی ۳ هزار دانشجوی خارجی تحصیل کرده‌اند و در حال حاضر یکهزار دانشجوی خارجی در مشهد تحصیل می‌کنند.

وی افزود: در زمینه اعزام دانشجو و همکاری بادانشگاههای سوریه آماده هستیم و عزم جدی براس تبادل استاد و دانشجو و اجرای همکاری‌ها یمشترک علمی و آموزشی داریم.

دانشگاه علامه طباطبایی بزرگترین مرکز تخصصی علوم انسانی در ایران ومنطقه

دکتر عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی نیز گفت: مردم سوریه پیش چشم مردم ایران مردمی شجاع مقاوم و پیروز هستند و همگرایی سیاسی میان دو کشور در جبهه مقاومت باعث شکست دشمنان سوریه شده است.

دکتر معتمدی بااشاره به اینکه دانشگاه دمشق با ۱۰۰ سال سابقه دانشگاه مهمی در منطقه است افزود: زمینه همکاری با این دانشگاه وجوددارد و دانشگاه علامه طباطبایی بزرگترین مرکز تخصصی علوم انسانی در ایران ومنطقه است که فارغ التحصیلان آن شاخص و جایگاه علمی بسیار خوبی دارند.

ارتقای سطح علمی یکی از مهمترین کارها

دکتر سراج نایب رئیس دانشگاه دمشق نیز گفت من با ریاست دانشگاه همصدا می‌شوم و برای همکاری با دانشگاه‌های کشور دوست خودمان ایران گام‌هایی بر خواهیم داشت. کمک به دانشجویان در ارتقای سطح علمی یکی از مهمترین کارها می‌تواند باشد.

دکتر میسا السیوفی معاون امور علمی دانشگاه دمشق هم گفت: همکاری میان دانشگاه ما و دانشگاه امیر کبیر وجود دارد و درس‌هایی میان دو طرف بصورت آن لاین در حال تدریس است و بادانشگاههای مالک اشتر اصفهان نیز برای همکاری برنامه ریزی داریم.

دکتر رغدا نعیسه معاون آموزش‌های از راه دور دانشگاه دمشق هم گفت: تبادل دانشجو میان دانشگاه‌ها امیدواریم زودتر انجام بگیرد و فعالیت‌های با سیستم آن لاین بسرعت آغاز شود.

دیدار از دانشکده‌های پزشکی و زبان‌های خارجی

هیأت علمی و دانشگاهی کشورمان پس از این دیدار راهی دانشکده‌های پزشکی و زبان‌های خارجی دانشگاه دمشق شدندو معاونان وزرای علوم و بهداشت با حضور در دانشکده‌های مربوطه با رؤسا مدیر گروه‌ها و اساتید این دانشکده‌ها دیدار و گفت وگو کردند.

حضور در رایزنی و دیدار با دانشجویان فارسی زبان

پس از این دیدار هیأت کشورمان با حضور در رایزنی فرهنگی کشورمان بادانشجویان و هنرجویان فارسی زبان و تحصیل کرده در دانشگاه‌های ایرانی دیدار و گفتو گو کرده و نظرات این افراد را استماع و مشکلات بسیاری از این دانشجویان را بررسی و دستوراتی برای حل و فصل آن صادر کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار