نرخ بیکاری در ۲۳ استان تک رقمی شد/ ۴ استان با بیشترین کاهش بیکاری

نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در سال ١٤٠١ منتشر شد که بر اساس آن نرخ بیکاری در چهار استان آذربایجان غربی، اردبیل، کرمان و یزد از ۲ رقمی در یک سال به تک رقمی رسید، این نرخ در ۲۳ استان تک رقمی است.

کد خبر : 4668
تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۴
نرخ بیکاری در ۲۳ استان تک رقمی شد/ ۴ استان با بیشترین کاهش بیکاری

نتایج طرح آمارگیری نیروی کار که از سوی مرکز آمار منتشر شد نشان می دهد که ٩,٠ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، در سال ۱۴۰۱ بیکار بوده‌اند که این شاخص، نسبت به سال ١٤٠٠، ٠.٢ واحد درصد کاهش یافته است.

طبق گزارشگیری مرکز آمار، نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله نشان می دهد که ٢٢,٦ درصد از فعالان این گروه سنی در سال ١٤٠١ بیکار بوده‌اند که این نرخ نسبت به سال ۱۴۰۰، ١.١ درصد کاهش داشته است.

همچنین بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣٥ ساله در سال ١٤٠١ حاکی از آن است که ١٦,٣ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند که این آمار نسبت به سال ١٤٠٠، به میزان ٠.٢ درصد کاهش را نشان می دهد.

وضعیت نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر فارغ التحصیل آموزش عالی در سال ۱۴۰۱، حاکی از کاهش ۰.۷ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ است.

نرخ بیکاری سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ درچهار استان آذربایجان غربی از ۱۲.۴ به ۸.۶ درصد، یزد از ۱۱.۸ به ۹.۲ درصد، کرمان از ۱۱.۲ به ۸.۶ درصد و اردبیل از ۱۰.۳ به ۹.۸ درصد رسید و تک رقمی شد.

بر این اساس، نرخ بیکاری در ۲۳ استان کشور تک رقمی ست و بیشترین کاهش نرخ بیکاری در استان های آذربایجان غربی با ۳.۸ درصد، کرمان و یزد با ۲.۶ درصد رقم خورد.

همچنین بررسی روند تغییرات حاکیست که کمترین نرخ بیکاری در بین استان ها به سه استان سمنان با ۶.۴ درصد، زنجان با ۶.۷ درصد و ایلام با ۷ درصد اختصاص دارد.

بر اساس این گزارش، بیشترین روند کاهش نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۱ در فصل پاییز با ۸.۲ درصد رقم خورده است و در همین فصل افزایش اشتغال و نرخ مشارکت اقتصادی نسبت به ماه های بهار، تابستان و زمستان ثبت شده است.

کاهش نرخ بیکاری همزمان با افزایش نرخ میزان اشتغال در دولت سیزدهم مورد تاکید قرار گرفت در این زمینه دولت سیاست ها و برنامه هایی از جمله زیست بوم ملی اشتغال را از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام و بر اساس آن وظایف دستگاه ها را مشخص کرد در همین راستا اقداماتی برای رفع موانع تولید و ایجاد اشتغال صورت گرفت.

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار