شهدای گلگون کفن سوم خرداد قم جلوه‌های مقاومت و پایداری

سوم خرداد ماه یادآور رشادت‌ها، فداکاری‌ها، از خودگذشتگی‌ها و غیورمردی ایرانیان در جبهه های حق علیه باطل و آزاد سازی خرمشهر است که ماه‌ها در اشغال رژیم بعث عراق بود اما خون‌های پاک شهدا و ایثارگری رزمندگان اسلام اجازه نداد تجاو گری دشمن بیشتر از ۵۷۸ روز شود.

کد خبر : 4559
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱:۲۸
شهدای گلگون کفن سوم خرداد قم جلوه‌های مقاومت و پایداری

سوم خرداد سال ۱۳۶۱ خرمشهر پس از ۵۷۸ روز اشغال، طی عملیات بیت المقدس با رمز «یا علی ابن ابیطالب(ع) » بدست رزمندگان اسلام آزاد شد.

آزادسازی خرمشهر در روز سوم خرداد به نوعی مهم‌ترین هدف عملیات بیت‌المقدس در دوره جنگ ایران و عراق انجام گرفت.

در پی آغاز عملیات بیت‌المقدس در نیمه شب دهم اردیبهشت سال ۱۳۶۱ چند هدف عمده راهبردی و تاکتیتکی از جانب نیروهای ایرانی دنبال می‌شد.

بیرون راندن نیروهای متجاوز به پشت مرزهای بین‌المللی، نشان دادن برتری قدرت سیاسی‌-نظامی و اجتماعی جمهوری اسلامی به عراق و حامیان او در منطقه، انهدام نیروهای متجاوز در منطقه بین غرب کارون تا خط مرزی و آزادسازی خرمشهر از اشغال متجاوزین ازمهم ترین اهداف عملیات بیت المقدس بودند.

آزادسازی خرمشهر در حقیقت از اهداف مرحله چهارم عملیات بیت‌المقدس بود. در ساعت ۲۲:۳۰ شامگاه شنبه، یکم خردادماه ۱۳۶۱، مرحله چهارم این عملیات با اعلام رمز یامحمدبن‌عبدالله‌، از بی‌سیم فرماندهی قرارگاه مرکزی کربلا به واحدهای عمل‌کننده، آغاز شد. در پایان این نبرد علاوه بر پایان بخشیدن به ۱۹ ماه اشغال بخشی از حساس‌ترین مناطق خوزستان و آزادسازی خرمشهر، ضربه‌ای سنگین به توان رزمی و روحیه نیروهای عراقی وارد آمد.

در جریان آزادسازی خرمشهر حدود ۱۶ هزار نیروی عراقی کشته و زخمی شدند و همچنین ۱۹ هزار نفر نیروی عراقی به اسارت نیروهای ایرانی درآمدند.

سپاه علی ابن ابیطالب(ع) قم نیز در این عملیات نقش آفرین بود و شهدای گلگون کفنی از عملیات بیت المقدس در جای جای استان قم آرمیده اند تا رشادت و غیرت آنان همچنان مقابل چشمان جوانان این مرز و بوم باشد. گلزار شهدای سوم خرداد با تدفین ۴۶ شهید ، گلزار شهدای شیخان با تدفین ۶۴ شهید هر گلزار در نزدیکی حرم مطهر حضرت معصومه(س) و گلزار شهدای امامزاده علی ابن جعفر(ع) قم نیز با تدفین ۶۱ شهید مکان‌هایی هستند که بیشترین تعداد شهدای عملیات بیت المقدس قم در آنها آرمیده‌اند.

استان قم در جریان عملیات آزادسازی خرمشهر بیش از ۲۰۰ شهید را تقدیم نظام اسلامی کرده است.

 

نقش مهم پدافندی رزمندگان قم در آزادسازی خرمشهر

تقی جعفری از رزمندگان سپاه قم در دوران دفاع مقدس گفت: زمانی که عراق به ایران حمله کرد گروه هایی از قم به مناطق عملیاتی اعزام شدند که یک اعزام به کردستان بود و اعزام دیگر به مناطق عملیاتی جنوب کشور انجام شد.

وی بیان کرد: در دفاع ۳۴ روزه از خرمشهر مدافعان این شهر از مناطق مختلف کشور بودند و رزمندگان قمی نیز در این دفاع حضور داشتند اما متاسفانه خرمشهر سقوط کرد.

وی ادامه داد: پس از سقوط خرمشهر محله کوچ شیخ این شهر سقوط نکرده بود و رزمندگان قمی در این منطقه ۵۷۵ روز وظیفه پدافندی داشتند و شهیدان زیادی چون رضا کریم منش، احمد کوچکی و علی چاوشی تقدیم انقلاب اسلامی شدند.

جعفری افزود: ۱۰ اردیبهشت سال ۶۱ عملیات بیت المقدس شروع و سوم خرداد این شهر آزاد شد و رزمندگان قم در این عملیات در قالب چند گردان بودند که احمد شیرازی و محمد بنیادی از فرماندهان بودند و شهید بابایی از دیگر فرماندهان همان روزهای اول به شهادت رسید.

وی با اشاره به نقش مهم پدافندی رزمندگان قمی در محله کوچ شیخ خرمشهر گفت: عملیات پدافندی ما باعث شد که جلوی از دست رفتن جاده اهواز به آبادان و تسلط عراقی‌ها به آن گرفته شود.

وی ادامه داد: این درگیری در ۵۷۵ روز نبرد تمام عیار و آتش بود و گرما، سرما و بسیاری مشکلات دیگر مانع از آن نشد که رزمندگان اسلام وظیفه خطیر خود را فراموش و رها کنند.

این رزمنده دفاع مقدس گفت: قم در عملیات بیت المقدس نزدیک به ۲۰۰ شهید تقدیم کرد این در حالی بود که همه شهدای قمی از رزمندگان جان بر کف و عاشق شهادت بودند و در نهایت به آرزوی خود دست یافتند.

وی بیان کرد: یاد و خاطره شهدای عملیات بیت المقدس صرفا نباید به سوم خرداد هر سال محدود شود و باید در کلیه روزها، ماه ها و سال ها بتوانیم درس ها و مناقب آنان را به نوجوانان و جوانان یادآوری کنیم.

 

شادابی و نشاط رزمندگان در عملیات آزادسازی خرمشهر وصف ناشدنی است

حمید ایرانی دیگر رزمنده قمی حاضر در عملیات بیت المقدس گفت: سپاه قم قبل از عملیات بیت المقدس و سپس در جریان آزاد سازی خرمشهر حضور مستمر در این منطقه داشت و رزمندگان قمی با روحیه جنگندگی بالا خود را به عرصه نبرد می آوردند.

وی با اشاره به این که همه درگیری‌ها و عملیات‌های دفاع مقدس خاطراتی برای او در بردارد ابراز داشت: خاطره ای از شهید اکبر شیرازی از شهدای شاخص سپاه قم و از فرماندهان عملیات بیت المقدس شنیدنی است که او در در آن عملیات فرمانده یکی از گردان‌ها شد و در این گردان کنار وی در مرحله دوم عملیات هنگام پیش روی به سمت دشمن ، عراقی‌ها خمپاره زمانی زدند و شهید شیرازی و من زخمی شدیم و هنگامی که در حال بازگشت به عقب جبهه با آمبولانس بودیم خمپاره دوم به سمت خودرو زده شد و در حالتی باور نکردنی دست شهید شیرازی به کف آمبولانس مانند آن که منگنه شود چسبیده شد.

وی ادامه داد: زمانی که به پست امداد در پشت جبهه رسیدیم و می خواستند شهید شیرازی را پیاده کنند دست او از کف آمبلولانس جدا نمی شد. لحظه بسیار سختی بود و با دشواری زجر زیاد دست آن رزمنده از کف آمبولانس جدا شد و شهید شیرازی با وجودی که قدرت بدنی زیادی داشت به شدت فریاد می زد و بعد از عمل جراحی نیز تا چند ما دست او روی گردنش بسته شده بود.

ایرانی با اشاره به شورو حال رزمندگان قبل از ورود به خرمشهر گفت: شادابی و نشاط رزمندگان اسلام در عملیات آزادسازی خرمشهر وصف ناشدنی است و روحیه بالای رزمندگان اسلام یکی از مهمترین رموز موفقیت آمیز شدن عملیات بیت المقدس شد.

وی بیان کرد: عملیات بیت المقدس روزها به طول انجامید و زمانی که شروع شد کسی نمی‌دانست به وسعت بزرگی آزاد سازی خرمشهر منتهی می‌شود.

وی ادامه داد: رزمندگان قمی نیز که تقریبا در تمامی عملیات‌ها حضور داشتند گمان می‌کردند در عملیات بیت المقدس قرار است قسمت کوچکی از خاک ایران آزاد شود اما این در حالی بود که وسعت عملیات به آزادسازی خرمشهر منتهی می‌شد.

ایرانی افزود: شهدا انسان های خاصی بودند که در حقیقت گلچین شدند و به دیار معبود شتافتند و باید در مناسبت های مختلف یاد و نام آن ها گرامی داشته شود.

پیام فرمانده سپاه امام علی بن ابیطالب (ع) قم به مناسبت آزادسازی خرمشهر 

فرمانده سپاه امام علی بن ابیطالب (ع)  درپیامی سوم خرداد را نمود بارز مقاومت و استقلال خواهی ملت ایران دانست.

سرتیپ دوم‌پاسدار محمدرضا موحد اظهار داشت:‌سوم خرداد ۶۱ مصداق و نمود بارز مقاومت، ایستادگی و استقلال‌خواهی ملت قهرمان و شریف ایران است و فتح غرورآفرین خرمشهر همچنان که در دوران دفاع مقدس منشا تحولات و تغییر معادلات جدی در سرنوشت جنگ شد، در شرایط کنونی نیز که کشور با جنگ ترکیبی و شناختی همه جانبه دشمنان در عرصه اقتصاد، فرهنگ، سیاست، سبک زندگی، رسانه و غیره روبه‌روست کاملا الهام بخش و راهگشاست و لازم است تا همه ارکان نظام در کنار مردم همیشه در صحنه، خرمشهرهایی باقی مانده را نیز فتح کرده و پایه قدرت و اقتدار نظام اسلامی را بیش از همیشه استحکام ببخشند.

فتح غرورآفرین خرمشهر یادآور عشق و علاقه دینی و ملی ایرانیان به سرزمینشان است که برای حفظ و حراست از آن تا آخرین قطره خون مبارزه کردند تا فتح و نصر الهی “ان تنصرالله نصرکم و یثبت اقدامکم” شامل حالشان شد و هنوز هم می‌توان یاد و خاطره آن روزهای حماسه‌ساز را از ماذنه‌های بلند مسجد جامع خرمشهر شنید.

لشکر ۱۷ علی بن ابی طالب(ع) با تقدیم حدود ۲۰۰ شهید و حماسه‌آفرینی‌های بیادماندنی در عملیات آزادسازی خرمشهر در این فتح بزرگ خوش درخشیده است و اکنون رزمندگان سپاه همیشه پیروز امام علی بن ابی طالب علیه الاسلام ضمن نکوداشت و تکریم یاد و خاطره تمام شهدای آزادسازی خرمشهر قهرمان از عموم مردم انقلابی و مومن شهر مقدس قم برای حضور پرشور در آیین های بزرگداشت حماسه فتح خرمشهردعوت به عمل می آورد و این روز بزرگ را به فرمانده معظم کل قوا حضرت آیت الله امام خامنه‌ای (مدظله العالی) و همه مردم انقلابی قم تبریک و تهنیت عرض می‌کند.

گلباران نمادین مزار شهدای سوم خرداد قم

آیین گلباران و غبارروبی مزار شهدای سوم خرداد قم در سالروز فتح خرمشهر با حضور خانواده‌های معظم شهدا هر سال برگزار می‌شود.

مراسم گلباران مزار ۶۰ نفر از شهدای عملیات فتح خرمشهر به همت سپاه استان و بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم هر سال با حضور مسئولان استانی و نظامی، خانواده‌های معظم شهدا و اقشار مختلف مردم قم برگزار می شود و امسال نیز برگزاری این برنامه دردستور کار است.

مدیر حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه استان قم گفت: ۲۸ عنوان برنامه ویژه گرامیداشت سالروز حماسه آزادی خرمشهر در استان قم برگزار می‌شود.

محسن موحدی افزود: دیدار با خانواده معظم شهدای عملیات بیت‌المقدس در قالب ۲۰ تیم مشترک از سپاه، ارتش، فراجا، بنیاد شهید و ادارات استان روز پنجشنبه چهارم خرداد ساعت ۸ صبح پیش‌بینی شده‌است.

وی با اشاره به تجلیل از تعدادی از خانواده معظم شهدا و ایثارگران عملیات بیت‌المقدس در صبحگاه مشترک نیروهای مسلح گفت: تولید و بازپخش برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی توسط بسیج صدا و سیما، برگزاری یادواره‌های شهدا و آبروی محله توسط نواحی مقاومت بسیج، برپایی ایستگاه صلواتی توسط بسیج اصناف و تولید و اجرای سرود در میادین منتخب شهر توسط سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری قم نیز در همین راستا پیش‌بینی شده‌است.

وی رژه موتوری بسیجیان ناحیه امام رضا(ع) و تیپ ۸۳ امام جعفر صادق(ع) در روز چهارشنبه سوم خرداد را مورد توجه قرار داد و گفت: فضاسازی و تبلیغات محیطی توسط شهرداری، بنیاد شهید و سپاه استان، حضور یکی از فرماندهان نیروهای مسلح برای سخنرانی در پیش از خطبه‌های نماز جمعه پنجم خرداد، شرکت نیروهای مسلح در نماز جمعه، برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی توسط پایگاه‌های مقاومت بسیج و برپایی نمایشگاه فرهنگی هنری توسط سازمان فرهنگی شهرداری نیز طی این هفته به اجرا در خواهد آمد.

مدیر حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه استان قم اجرای تئاتر توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مراسم نورافشانی را نیز از برنامه‌های ستاد گرامیداشت سالروز حماسه آزادی خرمشهر یاد کرد و گفت: پیاده‌روی خانوادگی به همت سازمان فرهنگی شهرداری، کوهپیمایی بسیج پیشکسوتان نیز به همین مناسبت برگزار خواهد شد.

وی عنوان کرد: عطرافشانی مزار شهدای عملیات بیت المقدس توسط سپاه،ارتش فراجا، بنیاد شهید و ادارات استان نیز در روز چهارشنبه سوم خرداد انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: برگزاری گردهمایی ملی قهرمانان خط‌شکن با هدف تجلیل از فرماندهان گردان ها و واحدهای رزمی دوران دفاع مقدس نیز روز چهارشنبه سوم خرداد در ستاد سازمان بسیج با حضور فرماندهی کل سپاه نیز از برنامه‌های شاخص برنامه‌های امسال است.

موحدی همچنین از هماهنگی برای حضور رزمندگان حماسه فتح خرمشهر در ویژه برنامه‌های تلویزیونی، برپایی مراسم خاطره‌گویی و شب شعر، تشکیل قرارگاه رسانه برای جریان‌سازی و بازتاب خبری، شرکت نیروهای مسلح در آیین خطبه‌خوانی حرم حضرت معصومه(س) و تولید و انتشار محتوای متناسب با موضوع حماسه فتح خرمشهر و اجرای پویش «ما متحدیم» در فضای مجازی را از دیگر برنامه‌های امسال ستاد گرامیداشت سالروز حماسه آزادی خرمشهر در سپاه امام علی‌بن‌ابیطالب(ع) استان قم برشمرد.

دفاع هشت ساله مقدس جوانان دلیرمرد ایران زمین مقابل دشمن بعثی درس های فراوانی از ایثار،‌شجاعت و فداکاری را تا ابد برای تاریخ و مردم سرزمین ایران به یادگار گذاشته است. بی شک در این بین فتح خرمشهر یکی از ظفرهای بزرگ تاریخی ایران به شمار می‌رود که باید در مناسبت‌هایی چون سوم خرداد به صورت ویژه به آن پرداخته شود.

رزمندگان دفاع مقدس که هنوز نفس گرمشان در میان ما می دمد یادآوران آن روزهای پرحماسه هستند و باید درس های رشادت و فداکاری رزمندگان مقابل رژیم بعثی را در موقعیت هایگوناگون از آنان دریافت کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار