ف گلپایگانی

لحظه به لحظه با انتخابات ترکیه؛ اردوغان پیشتاز است

شورای عالی انتخابات ترکیه ممنوعیت زمانی انتشار نتایج انتخابات این کشور را لغو کرد و شبکه تلویزیونی تی.آر.تی نتایج اولیه شمارش آرای ۲۵ درصد از صندوق ها را اعلام کرد که بر اساس آن، اردوغان پیشتاز است.
کد خبر : 4354
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱:۰۴
لحظه به لحظه با انتخابات ترکیه؛ اردوغان پیشتاز است

رای گیری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه که از ساعت هشت صبح به وقت محلی در یک هزار و ۹۴ حوزه انتخابیه ۸۱ استان این کشور آغاز شده بود، برابر قانون انتخابات و پس از اخذ آرای مردم و بدون تمدید، ساعت ۱۷ امروز به وقت محلی پایان یافت.

رای گیری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه که از ساعت هشت صبح به وقت محلی در یک هزار و ۹۴ حوزه انتخابیه ۸۱ استان این کشور آغاز شده بود، برابر قانون انتخابات و پس از اخذ آرای مردم و بدون تمدید، ساعت ۱۷ امروز به وقت محلی پایان یافت.برابر قانون انتخابات ترکیه، بلافاصله بعد از اتمام رای گیری، شمارش آرای صندوق‌های رای توسط عوامل اجرای انتخابات و با نظارت نمایندگان احزاب حاضر در این رقابت در محل شعبه اخذ رای آغاز شد.

مردم ترکیه امروز برای انتخاب یکی از سه نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و نیز برگزیدن ۶۰۰ نفر نماینده بیست و هشتمین دوره پارلمان این کشور پای صندوق های رای رفتند.

امروز از میان سه نامزد حاضر یعنی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور کنونی و نامزد ائتلاف جمهور، «کمال قلیچداراوغلو» نامزد ائتلاف ملت موسوم به احزاب میز ششگانه و «سینان اوغان» نامزد ائتلاف آتا، یک نفر به عنوان رییس جمهور دوره سیزدهم کشور ترکیه انتخاب می شود.

در انتخابات امروز در داخل کشور ترکیه ۶۰ میلیون و ۶۹۷ هزار و ۸۴۳ رای دهنده واجد شرایط رای بودند که چهار میلیون و ۹۰۴ هزار و ۶۷۲ نفر از آنها برای نخستین بار پای صندوق های رای رفتند.

سخنگوی حزب عدالت و توسعه و از یاران اردوغان در واکنش به سخنان شهرداران استانبول و آنکارا گفت: خبرگزاری آناتولی این داده‌‎ها و درصدهای منتشر شده را از مجاری قانونی دریافت می کند و فرقی نمی کند که یک حزب سیاسی از این داده‌ها و درصدها راضی و یا ناراضی باشد.
عمر چلیک، عجله سخنگوی حزب جمهوری خواه و شهرداران آنکارا و استانبول در واکنش به نتایج اولیه انتخابات را سوال برانگیز خواند و افزود: مردم ترکیه بار دیگر با حضور در انتخابات نشان دادند که از دموکراسی در برابر هر هجمه ای محافظت می کند و دموکراسی جزو ارزش‌های ملت ترکیه است.
وی تاکید کرد: حزب عدالت و توسعه سنت بسیار نهادینه شده‌ای در مورد نحوه حفاظت از صندوق‌های رای و حساسیت در شمارش آرا دارد.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

23:54-با ادامه روند شمارش آرای انتخابات ترکیه در مراحل پایانی و در پی شمارش 94 در از صندوق ها، آرای اردوغان که به تدریج در حال کاهش بود و اکنون به زیر 50 درصد افت کرده و درصد آرای او اکنون 49.86 درصد است.
بر اساس آخرین شمارش آرای صندوق ها، آرای قلیچداراوغلو به 44.38 درصد افزایش یافته است.
بر اساس شمارش این میزان صندوق، آرای سینان اوغان نامزد سوم این رقابت همچنان 5.3 درصد است.

۲۳:۳۵- شمارش آرای انتخابات ترکیه در حالی به مراحل پایانی خود نزدیک می شود که در پی شمارش ۹۱ در از صندوق ها، آرای اردوغان به تدریج کاهش یافته و اکنون به ۵۰.۰۱ درصد رسیده و آرای قلیچداراوغلو به ۴۴.۲۱ درصد افزایش یافته است.
بر اساس شمارش این میزان صندوق، آرای سینان اوغان نامزد سوم این رقابت ۵.۳ درصد است.

۲۲:۴۷ – نتایج شمارش ۸۴ درصد صندوق های رای انتخابات ترکیه نشان می دهد که اردوغان ۵۰.۴۳ درصد مجموع آرا را کسب کرده و قلیچداراوغلو رقیب وی نیز توانسته است ۴۳.۷۷ درصد آرای مردم را به دست آورد و سینان اوغان دیگر رقیب این انتخابات تنها ۵.۳۱ درصد رای را کسب کرده است.
نتایج شمارش ۷۲ درصد صندوق‌های رای انتخابات پارلمانی ترکیه نیز نشان می دهد که در این انتخابات نیز ائتلاف جمهور متشکل از حامیان اردوغان ۵۱.۴۳ درصد، ائتلاف ملت متشکل از هواداران قلیچداراوغلو ۳۳.۹۳ درصد و ائتلاف کار و آزادی شامل احزاب کردی ۹.۲۱ درصد آرای مردم ترکیه را کسب کرده است.

۲۱:۴۸ – نتایج شمارش ۶۵ درصد صندوق آرای انتخابات ترکیه نشان می دهد که اردوغان با ۵۱.۴ درصد همچنان پیشتاز است و کمال قلیچداراوغلو با ۴۲.۷۷ درصد در رده بعدی رقابت قرار دارد و سینان اوغان دیگر نامزد این رقابت نیز ۵.۳۲ درصد رای کسب کرده است.
همچنین بر اساس شمارش حدود ۳۴ درصد صندوق آرای انتخابات پارلمانی، ائتلاف جمهور که حامی اردوغان است، توانسته بیش از ۵۵ درصد آرای این انتخابات را کسب کند و ائتلاف ملت هم با کسب ۲۳.۳۸ درصد آرا و ائتلاف کار و آزادی ۸.۶۴ درصد آرا و نیز ائتلاف آتا هم ۱.۴۲ درصد آرای مردم ترکیه را کسب کرده است.

۲۰:۵۳- نتیجه شمارش ۵۱.۳۹ درصد از صندوقهای رای در انتخابات ترکیه نشان می دهد که اردوغان با کسب ۵۲.۱۱ درصد همچنان پیشتاز است و کمال قلیچداراوغلو با ۴۲ درصد و سینان اوغان با ۵.۳۴ درصد در رده بعدی کسب آرای مردم ترکیه قرار دارند.

۲۰:۵۰- فائق اوزتراک سخنگوی حزب جمهوری خواه خلق ترکیه از احزاب حامی کمال قلیچداراوغلو در واکنش به نتایج اولیه انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی تصویر انتخابات را بسیار مثبت خواند و گفت: وقتی تعداد صندوق های باز شده به حد معنی داری رسید، شروع به ارائه توضیحات در خصوص اعداد منتشر شده خواهیم کرد. وی در مصاحبه با خبرنگاران افزود: میزان مشارکت در سطح یک رکورد خواهد بود.

۲۰:۳۸-فائق اوزتراک سخنگوی حزب جمهوری خواه خلق ترکیه از احزاب حامی کمال قلیچداراوغلو در واکنش به نتایج اولیه انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی تصویر انتخابات را بسیار مثبت خواند و گفت: وقتی تعداد صندوق های باز شده به حد معنی داری رسید، شروع به ارائه توضیحات در خصوص اعداد منتشر شده خواهیم کرد.
وی در مصاحبه با خبرنگاران افزود: میزان مشارکت در سطح یک رکورد خواهد بود.

۲۰:۳۲-آخرین نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نشان می دهد که پس از شمارش ۴۲ درصد آرا، اردوغان ۵۲.۷ درصد، قلیچداراوغلو ۴۱.۳۹ و سینان اوغان نیز ۵ درصد آرای انتخابات را به دست آورده اند.

۲۰:۳۱- شمارش صندوق آرای انتخابات پارلمانی ترکیه نیز پس از پایان شمارش صندوقهای انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده و بر اساس نتایج منتشر شده اولیه شمارش ۱۵ درصد صندوق ها، حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان توانسته است ۴۲ درصد آرای این انتخابات را کسب کند و حزب جمهوری خواه خلق ترکیه به رهبری کمال قلیچداراوغلو تنها ۱۸.۵۶ درصد آرای این انتخابات را کسب کرده است. بر اساس نتایج اولیه شمارش صندوق انتخابات پارلمانی ترکیه، حزب حرکت ملی یکی از احزاب حامی اردوغان ۱۳.۵۲ درصد رای و حزب نیک به رهبری مرال اکشنر نیز ۸.۸۶ درصد آرای این انتخابات را کسب کرده است.

۲۰:۳۰- همچنین بر اساس نتایج اولیه، اردوغان در استان ریزه زادگاه اجدادی خود پس از شمارش ۵۷ درصد صندوق آرا، توانسته است ۷۵ درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را کسب کند و قلیچداراوغلو رقیب وی تنها ۲۰.۳ درصد و سینان اوغان دیگر رقیب وی هم ۴.۲۸ درصد رای به دست آورده است.

۲۰:۲۰- نتایج انتخابات ریاست جمهوری ترکیه پس از شمارش ۳۷.۸۷ درصد آرا نشان می دهد که رجب طیب اردوغان ۵۳.۰۲ درصد و کمال قلیچداراوغلو ۴۱.۰۴ را به دست آورده‌اند.

۲۰:۱۵- نتایج شمارش ۳۲ درصد از صندوق آرای انتخابات ترکیه نشان می دهد که اردوغان همچنان پیشتاز بوده و توانسته است که ۵۳.۳۷ درصد از آرای مردم را کسب کند و آرای کمال قلیچداراوغلو رقیب وی به ۴۰.۶۸ درصد افزایش یافته و آرای سینان اوغان دیگر رقیب این انتخابات نیز ۵.۳۹ درصد است.

۲۰:۱۲- بنا بر اعلام تارنمای خبری استار، در این انتخابات، ۶۴ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۶۵۱ نفر واجد شرایط رای دادن بودند که با حضور در پای ۲۰۱ هزار و ۸۰۷ صندوق اخذ رای در داخل و خارج از ترکیه رای دادند.

۲۰:۱۰- نتایج اولیه شمارش ۲۸ درصد از صندوق آرا در شهر استانبول نشان می دهد که اردوغان بالای ۴۸ درصد از آرای کلانشهر استانبول را کسب کرده و کمال قلیچداراوغلو رقیب وی توانسته است حدود ۴۷ درصد رای را کسب کند و سینان اوغان دیگر نامزد این انتخابات نیز ۴.۵۶ درصد رای را به دست آورده است.

۲۰:۰۰- با شمارش ۳۰.۱۵ درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، قلیچدار اوغلو توانسته ۴۰.۴۲ درصد آرا بدست بیاورد. اردوغان نیز با ۵۳.۶۲ درصد آرا همچنان پیشتاز انتخابات است.

۱۹:۴۰- بر اساس نتایج اولیه، در انتخابات پارلمانی نیز ائتلاف هواداران اردوغان موسوم به ائتلاف جمهور، پیش افتاده است.

۱۹:۳۸- بر اساس این نتایج، حزب عدالت و توسعه ۴۷ درصد، حزب جمهوری خواه خلق ۱۶ درصد، حزب حرکت ملی حدود ۱۵ درصد و حزب چپ سبز حدود هشت درصد رای کسب کرده است.

۱۹:۳۳- بر اساس نتایج اولیه اعلام شده، رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف جمهور با کسب بیش از ۵۸ درصد آرا پیشتاز است و کمال قلیچداراوغلو نامزد رقیب او از ائتلاف ملت توانسته حدود ۳۷ درصد آرای انتخابات ریاست جمهرری ترکیه را کسب کند.

۱۹:۳۰-بر اساس نتایج اولیه منتشر شده، سینان اوغان دیگر رقیب این انتخابات نیز کمی بیش از ۵ درصد رای کسب کرده است.

۱۹:۲۰-شورای عالی انتخابات ترکیه ممنوعیت زمانی انتشار نتایج انتخابات این کشور را لغو کرد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار