پیش‌بینی۶۰ هزار میلیارد ریال برای اجرا و اتمام طرح‌های عمرانی قم

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه در سال جاری ۶۰ هزار میلیارد ریال برای طرح‌های عمرانی قم پیش بینی‌ شده است گفت: سهم هر شهروند قمی از طرح‌های عمرانی ۴۶ میلیون ریال است.

کد خبر : 3911
تاریخ انتشار : جمعه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۷:۵۲
پیش‌بینی۶۰ هزار میلیارد ریال برای اجرا و اتمام طرح‌های عمرانی قم

محمدحسین دهناد روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با ذکر این نکته که ۷۵ درصد بودجه شهر قم در حوزه عمرانی هزینه می‌شود افزود: به طور معمول در کلانشهرها، بودجه‌ای که برای هزینه‌های عمرانی اختصاص داده می‌شود، از هزینه‌های جاری کمتر است، ولی خوشبختانه این نسبت در شهر قم بالعکس است.

وی همچنین با اشاره به رویکرد شورای اسلامی شهر قم به اتمام طرح‌های نیمه تمام گفت: در ابتدای دوره فعلی شورای شهر، خیلی از طرح‌های قم کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، برای امسال برخی پروژه‌های کلان را برای محدوده شهر قم پیش بینی کرده‌ایم.

دهناد بیان داشت: از ابتدای شورای ششم، پروژه‌های محدوده مرکزی قم، جزو اولویت‌های بالای این شهر بوده، که مراحل چهارم‌ و پنجم زیرگذر عمار یاسر از جمله این طرح‌هاست، اهتمام جدی شورا این است که در سال جاری این طرح تکمیل شود.

وی خاطرنشان کرد: به منظور احداث طرح‌های هسته مرکزی شهر، یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، همچنین سه هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال نیز برای طرح عمار یاسر در نظر گرفته‌ایم.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم همچنین طرح پارکینگ ضلع شرقی حرم حضرت معصومه (س) را مورد توجه قرار داد و گفت: این طرح که به صورت مشارکتی است، قرارداد آن سال گذشته منعقد شد و مراحل طراحی آن در حال انجام است و در کوتاهترین زمان به بهره‌برداری خواهد رسید.

دهناد در ادامه افزود: مراحل فنی طرح زیرگذر امام موسی صدر نیز انجام و به عنوان یکی از طرح‌های شاخص با اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد ریال پیش بینی شده‌است.

وی اظهار کرد: توسعه پیاده‌ راه‌ها در محدود مرکزی شهر، محدوده سه راه بازار تا چهار راه بازار و پل علیخانی از دیگر طرح‌های شهری شاخص قم در سال جاری به شمار می‌آید.

وی گفت: طراحی تقاطع سه سطحه میدان سپاه به عنوان محل اتصال محورهای عمار یاسر و جمهوری اسلامی، تقاطع غیر همسطح فردوسی و صدوق، پل نیک اندیش و زیرگذر شهید کبیری در محدوده شهر قائم هم از دیگر طرح‌های شاخصی است که برای سطح شهر در دستور کار است.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم با اعلام اینکه در سال جاری تعداد قابل توجهی پارکینگ احداث خواهد شد گفت: با پیگیری‌های شورای شهر، اکنون در خیابان امام‌(ره) یک پارکینگ با ظرفیت ۴۰۰ خودرو در حال احداث است‌ و مراحل فنداسیون آن انجام می‌شود.

وی گفت: در خیابان آذر نیز اراضی است که پارکینگ در آنها درحال احداث است، پارکینگ شرقی حرم نیز در سه طبقه اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه در سالیان گذشته در رابطه با پارکینگ قانونی را تعریف کردیم، اما رعایت نشده است گفت: تغییر این قوانین در دستورکار مدیریت شهری قم قرار گرفته است.

دهناد همچنین با بیان اینکه سال گذشته درآمد شهرداری از محل حذف و کسر پارکینگ، یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بود و این رقم برای سال‌های مختلف نیز موجود است گفت: در این خصوص مکاتبه‌های مختلفی بین شورا و شهرداری صورت گرفته، این رقم انباشته شده و شورا مطالبه می‌کند، چرا که این پول دِین شهرداری به شهروندان می‌باشد.

وی در بخشی از سخنان همچنین با اشاره به در پیش بودن سفر رییس جمهور به استان گفت: شورای شهر قم در رابطه با این سفر، هشت طرح را به استانداری پیشنهاد داده و تشریح کرده است.

وی با بیان اینکه این طرح‌ها با محوریت حرم حضرت معصومه و محدوده مرکزی شهر است گفت: توسعه زیرساخت‌های پیرامون مسجد جمکران، پروژه‌های حمل‌ونقلی مبتنی بر ریل، قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان، خرید رام قطار برای متروی قم و کاربری‌های بلوار پیامبر اعظم(ص) برای تامین زیرساخت‌های انرژی و الحاق اراضی مجاور این محور به محدوده شهری برخی از این طرح‌ها است.

وی اضافه کرد: زیرساخت‌های لازم جهت اتصال حمل‌ و نقل درون شهری به برون شهری، احداث ۲ تقاطع غیرهمسطح، احداث شهرک مسکونی در مجاورت شهرک های صنعتی، بازآفرینی محله‌های قدیمی و دارای بافت فرسوده مانند امامزاده ابراهیم، خاکفرج، دروازه ری و نوبهار نیز از جمله دیگر طرح‌ها محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: شورای شهر پیشنهاد داد تا طرح فرودگاه قم نیز در راستای ارتقای خدمات زائران در ردیف مصوبه‌های سفر هیات دولت به استان قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر قم همچنین ایجاد مرکز نوآوری و فن‌آوری مدیریت شهری در قم را از دیگر پیشنهادهای ارائه شده، برای سفر رئیس جمهور ذکر کرد و یادآور شد: معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری، ایجاد این مرکز را در شهرهای مختلف دنبال می‌کند، ما نیز پیشنهاد داده‌ایم که جزو مصوبه‌های سفر باشد تا زمینه برای حضور مجموعه‌های دانش بنیان که محصولی درخصوص مدیریت شهری دارند، فراهم شود.

 

ضرورت اختصاص بودجه برای تامین تجهیزات آتش‌نشانی

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم نیز با اشاره به نبودن تجهیزات کافی برای اطفای حریق در استان گفت: خرید یک نردبان ۴۰ متری آتش‌نشانی به ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، اما تامین این اعتبار در توانایی شهرداری نیست‌.

مجتبی سبحانی ثابت با تاکید بر اینکه این موضوع باید در سفر رییس جمهور مطرح شود گفت: با توجه به تولید تجهیزات آتش‌نشانی در برخی استان‌ها، سعی ما تهیه این وسایل از داخل است، اما در صورت نیاز باید از خارج وارد کنیم.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر قم نیز با اشاره به برخی بازگشایی معابر که طی ۲ سال گذشته انجام شده است گفت: خیابان‌های شهید برقعی، جمهوری اسلامی حد فاصل میدان امام حسین‌(ع) تا یادگار امام، شهید صادقی، برخی از این طرح‌ها است.

روح‌الله امرالهی گفت: هیچ کدام از این طرح‌ها خارج از طرح‌های جامع شهری نبوده است.

وی با ذکر این مطلب که تنها چهار خیابان بُن بست در شهر قم وجود دارد و عمار یاسر یکی از آنهاست گفت: سال قبل سه هزار میلیارد ریال برای تملک، ۷۰۰ میلیارد ریال نیز برای تقاطع غیرهمسطح آن هزینه شده، تقریبا طی ۶ سال اخیر مدیریت شهری حدود هشت هزار میلیارد ریال در عمار یاسر هزینه کرده است.

امرالهی با ابراز امیدواری از اتمام طرح عمار یاسر در سال جاری خاطرنشان کرد: ۴۷ پلاک ثبتی دیگر باید تا ریل راه‌آهن تملک شود، میدان سپاه را نیز با فرمت دیگری کار می‌کنیم، تا با حداقل‌ها کار را تمام کنیم و بار ترافیک سنگینی وارد این میدان نشود.

وی با یادآوری اینکه احداث بلوار شهید آوینی بالغ بر هزار میلیارد ریال هزینه دارد تاکید کرد: عمار یاسر برای ما در اولویت است.

 

دلیلی برای از دست دادن شهردار قم نداریم

رئیس شورای شهر قم نیز با با بیان اینکه استیضاح شهردار باید با سه چهارم آرای تمام اعضای شورای شهر انجام شود گفت: چنین اتفاقی درخصوص شهردار قم نیفتاده و شهردار همچنان بر مسند خودش باقی است.

حسین اسلامی گفت: اگر به هر دلیلی از خدمات شهردار، محروم شدیم، جایگزین داریم و به طور حتم دستمان در این موضوع پُر است.

رئیس شورای شهر قم همچنین گفت: شهردار برای چهارسال انتخاب شده، فعلا دلیلی برای از دست دادن آن نداریم.

وی با بیان اینکه بعید می‌دانم که شهردار درصدد ورود به انتخابات مجلس باشد گفت: از شهردار در مورد رفتن به مجلس سوال کردم، پاسخ داد که آدم اجرایی هستم به درد تقنین نمی‌خورم.

اسلامی در بخشی از سخنان خود همچنین گفت: هر شهروندی که بنا به دلایلی نتواند یکسال، عوارض پرداخت کند، در صورتی که موجه باشد، نرخ عوارض او در سال بعد با نرخ سال قبل محاسبه می‌شود، ما به صورت موردی تخفیف می‌دهیم، و نمی‌توانیم با شهروندان بی‌تفاوت برخورد کنیم.

 

بودجه شهرداری قم ۳۵ درصد نسبت به عملکرد افزایش یافت

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم نیز با بیان اینکه سال قبل برای شهرداری قم، بودجه ۴۲ هزار میلیارد ریالی مصوب شد گفت: این رقم در اصلاحیه به ۵۳ هزار میلیارد ریال رسید و نشان داد که عملکرد شهرداری بیش از مبلغ مصوب شده بوده است.

محسن محرری با بیان اینکه در لایحه پیشنهادی شهرداری قم به شورا مبلغ بودجه بیش از ۶۰ هزار میلیارد ریال بود گفت: مطابق پیش بینی‌ها، شهرداری بیش از رقم مصوب، عملکرد داشته است.

وی با بیان اینکه رقم هشت هزار میلیارد ریال برای بودجه شهرداری قم منطقی بوده است گفت: تقریبا نسبت به عملکرد شهرداری، ۳۵ درصد افزایش داریم و این هدف‌گذاری محقق خواهد شد.

وی گفت: این نشان می‌دهد شورای شهر به توان شهرداری باور داشته و با توجه به ظرفیت‌های مدیریت شهری و همه ملاحظات موجود جای نگرانی نیست.

محرری همچنین با اشاره به وجود ۱۵ هزار پرونده مربوط به قلع و قمع در قم افزود: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، همه متخلفان باید تا پایان دی ماه سال جاری، مبلغ جریمه را بدون تخفیف و تقسیط واریز کنند.

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر قم در ادامه خاطرنشان کرد کرد: تا پایان ماه جاری پرونده‌های مربوطه را دریافت و به روزرسانی می‌کنیم، و بعد وارد فرآیند تسویه خواهیم شد.

وی همچنین موضوع پرداخت حق پارکینگ‌ در پیرامون حرم حضرت معصومه و مصلای قدس را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: برای مناسبت‌های خاص مانند راهپیمایی‌ها و تجمع‌ها و همچنین برگزاری نمازجمعه که این اماکن میزبان مردم هستند، مقرر شد شهرداری لایحه‌ای برای دریافت نکردن حق پارکینگ ارائه کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار