معاون سازمان جهاد کشاورزی قم:

۳۷۵ هکتار از زمین‌های کشاورزی قم به کشت گل محمدی اختصاص دارد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: امسال ۳۷۵ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان زیر کشت گل محمدی است که برداشت محصول از آن آغاز شده‌ و تا حدود یک‌ماه آینده ادامه می‌یابد.

کد خبر : 3817
تاریخ انتشار : جمعه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵
۳۷۵ هکتار از زمین‌های کشاورزی قم به کشت گل محمدی اختصاص دارد

محمد علی سلامی ضمن اشاره به اینکه گل محمدی هم در مناطق کوهستانی و هم در مناطق دشتی استان قم کشت می‌شود، بیان داشت: ۱۳۰ هکتار از سطح زیر کشت گل محمدی در مناطق سردسیر قم و ۲۴۵ هکتار نیز در مناطق دشتی و گرم استان است که بر اساس پیش‌بینی‌ها امسال بیش از ۸۰۰ تُن گل محمدی در قم برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه از میان ۳۷۵ هکتار باغ گل محمدی موجود در استان قم، ۳۵۳ هکتار بارور و ۲۲ هکتار نیز نهال است، ادامه داد: به طور متوسط از هر هکتار باغ گل محمدی در استان،‌ ۲.۲ تُن محصول برداشت می‌شود، البته باغ‌هایی هم داریم که هر هکتار آن چهار تُن محصول می‌دهد.

وی ادامه داد: برداشت محصول از باغ‌های گل‌محمدی استان قم در مناطق دشتی و گرمسیر از ۲۰ فروردین‌ماه آغاز شده و به مدت یک ماه به طول خواهد انجامید که البته در یک هفته آینده اوج این کار خواهد بود و کارگران بسیاری در باغ‌های گل محمدی استان حاضر و به کشاورزان در برداشت محصول خود، کمک می‌کنند، پس از آن هم نوبت به برداشت گل محمدی از باغ‌های مناطق سردسیر و کوهستانی استان خواهد رسید.

سلامی با اشاره به این که به دنبال ایجاد ارزش‌افزوده در زمینه تولید گل محمدی هستیم، گفت:‌ هرکیلوگرم گل محمدی به صورت میانگین ۵۰ هزار تومان خریداری می‌شود که با ایجاد مراکز فرآوری و تبدیل آن به محصولات جانبی می‌توان درآمد کشاورزان در این بخش را به نحو چشمگیری افزایش داد.

وی بیان داشت: توسعه کشت گل‌محمدی بر اساس راهبرد تغییر الگوی کشت استان در دستورکار سازمان جهاد کشاورزی قم است،‌ چرا که این گیاه با شرایط آب‌وهوایی قم سازگاری مناسبی دارد و طی سال‌های اخیر کشت آن مورد استقبال بسیاری از کشاورزان قمی قرار گرفته‌است.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار