معلم؛ بزرگ میراث دار نقش انبیا

معلمان میراث داران انبیا هستند که در تفکر دینی ما مقام و منزلتی بسیار بزرگ و برجسته دارند و راستای شکوفایی و بالندگی علمی و اخلاقی جامعه و تربیت دینی نسل آینده مجاهدت می‌کنند.

کد خبر : 4036
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰:۵۱
معلم؛ بزرگ میراث دار نقش انبیا

۱۲ اردیبهشت‌ماه مصادف با شهادت استاد مرتضی مطهری(ره) در تقویم کشورمان، روز معلم نام‌گذاری شده است؛ امروز روز بزرگداشت قشری است که در شان آن‌ها نخستین آیات قرآن کریم بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد.

نقش معلمان به‌عنوان پایه‌گذاران تمدن نوین اسلامی، مجریان تعلیم و تربیت در پرورش نیروی نخبه و همچنین هموار کردن مسیر پیشرفت در کشور بر کسی پوشیده نیست؛ معلم نقش بی‌بدیلی در شکوفاسازی ارزش‌های متعالی و انقلابی نظام جمهوری اسلامی دارد.

بر همین اساس، تربیت معلمانی خلاق و نخبه جامعه را در مسیر رسیدن به فتح قله‌های علم و اخلاق یاری خواهد رساند که برای رسیدن به این مهم باید همه شاخص‌های تربیتی، فرهنگی، اجتماعی و همچنین معیشتی این قشر را ارتقا داد.

برنامه‌های هفته بزرگداشت هفته معلم در قم روز گذشته با شعار «معلمم سلام» و با حضور مسوولان و معلمان بر سر مزار شهید مطهری و همچنین شرکت در آیین غبارروبی و خطبه‌خوانی در حرم حضرت معصومه(س) آغاز شد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش قم در این مراسم، تکریم معلم را در واقع تکریم جامعه و ارزش‌های الهی و انسانی دانست و بر توجه بیش از پیش به مقام معلم در بین اقشار مختلف جامعه تاکید کرد.

علیرضا رحیمی با تاکید بر اینکه معلمان در عرصه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی قشری تاثیرگذار هستند، اضافه کرد: این افراد با معرفی الگوهای برتر و تبیین سبک زندگی دینی برای دانش‌آموزان می‌توانند در موفقیت ایران اسلامی در آینده تاثیرگذار باشند.

حجت‌الاسلام حسین دشتی جانشین نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه امام علی بن ابی‌طالب(ع) ضمن تبریک آغاز هفته بزرگداشت مقام شامخ معلم، جهاد کبیر را سرلوحه امور و برنامه‌ها و کلاس‌های استاد شهید مطهری را خواند.

در این مراسم، گروه سرود اعضای سازمان دانش‌آموزی مدرسه امیرکبیر ناحیه یک آموزش‌وپرورش سرود «ای مجاهد شهید ای مطهر» را اجرا کردند؛ همچنین محمدمهدی ربانی نژاد دانش‌آموز این مدرسه دکلمه‌ای در وصف مقام معلم قرائت کرد؛ امید محمدی رییس مجلس دانش‌آموزی پسران استان نیز با قرائت متنی، ارادت و احترام این مجلس به شان والای معلم را نشان داد.

شرکت‌کنندگان در مراسم گرامیداشت هفته معلم پس از تجمع در محراب شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س)، در حالی که شاخه‌های گل به دست داشتند، بر سر مزار شهید مطهری در مسجد بالاسر حرم حاضر شدند و به مقام این شهید والامقام ادای احترام کردند.

در این مراسم، عباس ذاکریان فرماندار قم، حجت‌الاسلام ذاکری رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان، سید حسین حسینی معاون اجرایی سپاه استان قم، معلمان نمونه استان قم، مسوولان بخش‌های مختلف اداره کل آموزش‌وپرورش قم، مسوولان بسیج فرهنگیان و سازمان دانش‌آموزی حضور داشتند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با تبریک فرارسیدن هفته معلم، به برنامه‌های این هفته اشاره و بیان کرد: تکریم معلمان، گل‌ریزان مزار شهیدان فرهنگی، دیدار با بیماران صعب‌العلاج، همایش تجلیل از فرهنگیان در روز ۱۶ اردیبهشت‌ماه از جمله برنامه‌های هفته معلم خواهد بود.

علیرضا رحیمی، دیدار با ۷۰ خانواده معزز شهدای فرهنگی، مسابقات کتاب‌خوانی ویژه معلمان، برگزاری سرودهای همگانی در مدارس از سوی سازمان دانش‌آموزی، حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی در مدارس و تجلیل از معلمان، تجلیل از معلمان در مساجد از سوی امامان جماعت، تجلیل از معلمان توسط سازمان بسیج فرهنگیان استان و برگزاری پویش معلم سلام که در فضای مجازی فراخوان شده است، از دیگر برنامه‌های هفته معلم عنوان کرد.

وی همچنین گفت: از تعداد ۳۷ اثر راه یافته به دبیرخانه استانی شناسایی معلمان نمونه، با ارزیابی‌های نهایی چهار معلم این استان به مرحله کشوری شناسایی معلمان نمونه راه یافتند.

وی افزود: طرح شناسایی معلمان نمونه ۱۴ اسفندماه سال گذشته فراخوان شد که چهار هزار و ۵۵۰ معلم با ارسال آثار خود در این فراخوان شرکت کردند.

رحیمی اضافه کرد: از این تعداد، یک‌هزار و ۵۰۰ نفر به مرحله ارزیابی راه پیدا کردند که یک‌هزار و ۶۵ نفر در سطح مدارس و ۳۷ نفر نیز در سطح ناحیه و منطقه برگزیده شدند و در نهایت چهار نفر به مرحله کشوری شناسایی معلمان نمونه راه یافتند.

به گفته وی، در هفته معلم علاوه بر تجلیل از ۳۷ معلم نمونه، از ۷۳ مدیر نمونه و ۱۵ معلم جهادی نیز تجلیل خواهد شد.

وی با تاکید بر این‌که باید در برنامه‌های هفته معلم شان و منزلت معلم در نظر گرفته شود، بیان کرد: هفته معلم فرصت مناسبی برای بزرگداشت مقام عالم و جایگاه معلم است و باید بیش از گذشته به این مساله توجه و تقدیر و تجلیل بی‌شائبه‌ای از مقام معلم انجام شود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش قم افزود: تا زمانی که ما به یادگیری و یاددهی مشغول هستیم نقش معلم فراموش‌شدنی نیست، اما هفته بزرگداشت معلم فرصت ویژه‌تری است تا معلمان را در مقام تجلیل بیشتر از گذشته در نظر بگیریم.

وی نقش دانش آموزان و اولیا را در تجلیل از معلمان بسیار موثر دانست و ابراز امیدواری کرد: دانش آموزان و اولیا در این ایام به‌صورت خاص به نقش معلم و اثرگذاری معلم در آموزش و تربیت توجه کنند و از زحمات این قشر پرتلاش و زحمتکش آن‌طور که شایسته است، تجلیل کنند.

 

معلمان خالق زیباترین جلوه‌های سوختن و ساختن هستند

استاندار قم با صدور پیامی، فرارسیدن سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری و روز معلم را تبریک گفت و افزود: معلمان خالق زیباترین جلوه‌های سوختن و ساختن گردیده و تلاش می‌کنند تا فرزندان این نظام و کشور را به گوهر دین و دانش، اخلاق و معنویت و در نهایت حیات طیبه آراسته سازند.

سید محمدتقی شاه‌چراغی در این پیام آورده است: ۱۲ اردیبهشت‌ماه هر سال که مصادف است با شهادت شخصیت اثرگذار و مشعشع دوران پویش و رویش و رشد انقلاب عظیم اسلامی، یعنی استاد آیت‌الله مرتضی مطهری (رضوان‌الله تعالی علیه) فرصت مناسبی است تا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره این شهید والامقام، از تلاش‌های ارزشمند فرهنگیان گران‌قدر و دلسوز ایران عزیز اسلامی تقدیر گردد.

در این پیام اضافه شده است: بی‌شک از آن زمان که بشارت دوست بر زبان مخصوص لولاک جاری گشت، زمین و زمان تلاش‌های خاضعانه معلمین عزیز در عرصه علم و ادب را در هیچ زمانی، پس از رسالت پیامبران و وصایت امامان جز در نهاد آموزش‌وپرورش و گل سرسبد آن، یعنی معلم و مربی به‌عنوان خطیرترین نقش در خود ندیده است، چرا که اینان با جان مایه عشق و ایمان و بی ادا و ادعا در نهاد مقدس مدارس، سوار بر مرکب سعادت، خالق زیباترین جلوه‌های سوختن و ساختن گردیده و تلاش می‌کنند تا فرزندان این نظام و کشور را به گوهر دین و دانش، اخلاق و معنویت و در نهایت حیات طیبه آراسته سازند که این مهم به یقین در منشور پرافتخار زندگی آنان، به‌عنوان بهترین اعمال ثبت خواهد شد.

این پیام حاکی است: امروز نیز، آنچه در سند تحول بنیادین نظام مقدس آموزش‌وپرورش بر آن تاکید گردیده و باید در مدارس محقق گردد، جز با تلاقی ذهن و ضمیر معلمین فکور امکان‌پذیر نخواهد بود؛ لذا بر همگان وظیفه است تا با گرامیداشت نقش معلم که افکار و اذکار او در نهایت سر از حوزه تعلیم و تربیت و قرب الهی درمی‌آورد و توجه به جایگاه علم و نقش عالم، از این قشر تاثیر گذار جامعه در مسیر کرامت و عزت و بزرگی بیشتر یاد نمایند.

استاندار قم در پایان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد فرهیخته شهید آیت‌الله مرتضی مطهری(ره)، بیان کرده است: فرارسیدن روز و هفته معلم را به اساتید، معلمین، دانشجو معلمان و تلاشگران صبور و متعهد در عرصه مقدس تعلیم و تربیت و همه دلسوزان عرصه فرزانگی و دانایی در استان قم، تبریک و تهنیت عرض نموده و توفیقات همگان در خدمت به رشد، بالندگی، پیشرفت کشور و اعتلای فرهنگ و اندیشه میهن عزیز اسلامی را از درگاه ایزد منان خواستاریم.

 

معلمان پایه‌های آبادانی جامعه هستند

شهردار قم طی پیامی روز معلم را به تمامی معلمان پرتلاش قم و کشور تبریک گفت و افزود: معلمان پایه‌های آبادانی ایران عزیزمان را بنا می‌کنند؛ از خدا می‌خواهم بیش‌ازپیش بر عزت و نام نیکشان بیفزاید.

سید مرتضی سقائیان نژاد در این پیام افزوده است: زنده ماندن یاد و خاطر معلمان در ذهن ما از آن دسته خاطرات مشترکی است که تا پایان عمر همراهمان می‌ماند که همین خود نشان‌دهنده نقش تاثیرگذار و پویای این عزیزان در زندگی تک‌تک ماست؛ نقشی که می‌تواند زیربنای انسان‌سازی و تربیت نسلی پرافتخار باشد.

وی اضافه کرده است: ۱۲ اردیبهشت سالروز شهادت معلمی دلسوز و فرهیخته است که از او به‌عنوان معلمی خردمند و دانا در تاریخ انقلاب اسلامی یاد می‌شود؛ نام استاد شهید مرتضی مطهری در کشور ما با نام معلم عجین شده و همین نام بهانه مبارکی برای پاسداشت مقام معلم است.

معلمان با رسالت پیامبرگونه نقش موثری در تربیت نسل آینده دارند

فرمانده انتظامی استان با صدور پیامی فرارسیدن ۱۲ اردیبهشت‌ماه روز معلم را به تمامی معلمان تبریک گفت و افزود: معلمان، با رسالت پیامبرگونه و با ادای مسوولیت دینی، ملی و انقلابی خود، در تربیت نسل آینده و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، نقش موثری دارند.

در پیام سردار «سید محمود میرفیضی» آمده است: دوازدهم اردیبهشت‌ماه سالروز شهادت متفکر و فیلسوف عالی‌مقام و استاد فرزانه شهید مرتضی مطهری(ره) و روز بزرگداشت معلم یادآور تلاش و مجاهدت مردان و زنان فرهیخته و فرهنگ‌سازی است که در تاریخ پرافتخار این سرزمین در حریم معطر و نهاد مقدس مدرسه، زیباترین جلوه‌های تعلیم و تربیت را به نمایش گذاشتند.

در این پیام افزوده شده است: بی‌شک معلمان وارثان انبیای بزرگ بشریت و واسطه‌ای برای هدایت، پرورش و تعلیم انسان به‌سوی آموزه‌های خداوندی می‌باشند و چه زیبا بزرگ معمار انقلاب اسلامی(ره) فرمودند: «معلمی شغل انبیاست».

وی اضافه کرده است: بدون تردید هر تلاشی که در راه اعتلای تعلیم و تربیت کشور صورت گیرد نقش سازنده‌ای در شکل‌گیری شخصیت و آینده فرزندان این سرزمین خواهد داشت و در نزد خداوند متعال از ارزش شایسته‌ای برخوردار است.

این پیام حاکی است: روز دوازدهم اردیبهشت‌ماه که مصادف است با شهادت استاد گران‌قدر آیت‌الله «مرتضی مطهری» فرصتی است مناسب برای قدردانی از معلمان دلسوز و زحمت‌کش کشورمان.

وی بیان کرده است: به‌راستی که روز معلم، روز بزرگداشت سنت‌های پسندیده خدا و تعظیم علم و معرفت است و آموزش، حرفه‌ای است که همه حرفه‌های دیگر را می‌آموزد و مسوولیت آن بر عهده معلم است.

وی بیان کرده است: معلمی ارزش بسیار والایی در نزد بزرگان ما دارد، امام خمینی(ره) «معلمی را شغل انبیاء» می‌داند و شهید رجایی معلمی را عشق می‌شمارد و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) «پرداختن به آموزش‌وپرورش و ارج نهادن به معلم را یک اصل مهم و درجه اول نظام اسلامی می‌خواند.

در پایان این پیام آمده است: این‌جانب ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری (ره)، روز معلم را به پیشگاه همه معلمان و مربیان تلاشگر تبریک عرض نموده و از زحمات شبانه‌روزی آنان در حوزه تعلیم و تربیت این مرزوبوم تقدیر و تشکر می‌کنم.

هفته بزرگداشت مقام معلم از ۱۲ اردیبهشت‌ماه مصادف با سالروز شهادت آیت‌الله مرتضی مطهری آغاز می‌شود و تا ۱۸ اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار