ف گلپایگانی

پنتاگون: افشای اسناد محرمانه آمریکا خطر بسیار جدی امنیتی ایجاد می‌کند

پنتاگون اعلام کرد که افشای اسناد بسیار حساس و محرمانه آمریکا که بسیاری از آنها مربوط به جنگ در اوکراین است، خطری "بسیار جدی" برای امنیت ملی آمریکا به همراه دارد.
کد خبر : 3495
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۱
پنتاگون: افشای اسناد محرمانه آمریکا خطر بسیار جدی امنیتی ایجاد می‌کند

کریس میگر، دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور روابط عمومی روز دوشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: اسنادی که در فضای مجازی منتشر شده اند “یک خطر بسیار جدی برای امنیت ملی هستند و می توانند اطلاعات نادرست باشند.”

میگر گفت: ما هنوز در حال بررسی چگونگی این اتفاق و همچنین دامنه موضوع هستیم. اقداماتی برای بررسی دقیق نحوه انتشار این نوع اطلاعات انجام شده است.

این مقام پنتاگون از اظهار نظر در مورد واقعی بودن این اسناد خودداری کرد و گفت که یک تیم وزارت دفاع آمریکا در حال تحقیق است.

وی در عین حال خاطرنشان کرد  به نظر می رسد تصاویری که در فضای مجازی منتشر شده اند اطلاعات حساسی را نشان می‌دهند.

به تازگی اسناد و جزئیات محرمانه طرح آمریکا و ناتو برای تجهیز ارتش اوکراین برای حمله به روسیه و نیز اسناد محرمانه دیگر دولت بایدن ، در شبکه های اجتماعی توئیتر و تلگرام منتشر شده که بازتاب های بسیاری داشته و افشا کننده وقایع بسیاری در حوزه های مختلف است.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در این باره نوشت: مقامات آمریکایی در تلاش برای حذف این ۱۰۰ سند از شبکه‌های اجتماعی هستند اما تا پنجشنبه گذشته موفق به این کار نشدند.

سابرینا سینگ یک سخنگوی پنتاگون در پی انتشار این اسناد محرمانه  گفت: ما از گزارش‌های انتشار این اطلاعات در رسانه‌های اجتماعی مطلع هستیم و وزارت دفاع در حال بررسی این موضوع است.

این اسناد، جزئیات دقیق زمان و چگونگی حمله اوکراین به روسیه را مشخص نمی‌کند، مربوط به پنج هفته پیش هستند و دیدگاه آمریکایی‌ها و اوکراینی‌ها درباره جنگ را تا تاریخ اول مارس نشان می دهند.

این اسناد توسط شبکه های اجتماعی حامی دولت روسیه و نزدیک به کرملین منتشر شده اند و سرنخ های زیادی درباره جنگ به طور مثال سامانه های راکتی آمریکایی «هایمارس» را در اختیار ژنرال ها و تحلیلگران روس قرار می دهند.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، بخشی از اطلاعات منتشر شده، مثل زمان تحویل سلاح ها و آرایش نظامی نیروهای اوکراینی را دقیق ارزیابی کرد اما در عین حال مدعی احتمال دستکاری بخش هایی از این گزارش و کاهش تلفات نیروهای روسیه توسط واحد ضداطلاعات این کشور شد.

به گزارش ایرنا، یکی از اسناد منتشر شده در رسانه های اجتماعی می گوید که از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، ۱۶ هزار تا ۱۷ هزار و ۵۰۰ نیروی روسیه کشته شده اند در حالیکه  طبق ارزیابی آمریکا آمار واقعی تلفات روسیه بسیار بیشتر است و حدود ۲۰۰ هزار نیروی روس از آغاز جنگ کشته و زخمی شده اند.

یکی از سخنگویان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نیز گفت که این تشکیلات از نشت اطلاعات سری خود آگاه بوده و در حال بررسی آنهاست.

این اسناد علاوه بر موضوع جنگ روسیه و اوکراین و کمک های آمریکا به این کشور، درباره فعالیت های گروه واگنر در آفریقا، نحوه ارسال کمک های نظامی اسرائیل به اوکراین، روابط امارات متحده عربی و روسیه، نگرانی کره جنوبی از مصرف مهمات ارسال شده به آمریکا در اوکراین نیز می باشد.

در این اسناد همچنین گزارش هایی در مورد فعالیت ائتلاف آمریکایی ضد داعش، برنامه های نظامی انگلیس علیه چین، مواضع متحدان آمریکا در خاورمیانه و اروپا در ارتباط با روسیه، برنامه هسته ای ایران، برنامه موشکی کره شمالی و تروریسم منتشر شده است. در یکی از اسناد “فوق سری” سیا آمده که ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، که کشورش در عین عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو، روابط نزدیکی با روسیه دارد، آمریکا را یکی از مهمترین دشمنان ژئوپولتیک کشورش می داند.

در سندی دیگر، جزئیات تلاش های گروه واگنر روسیه برای برقراری تماس با دولت هائیتی ذکر شده است. جزئیات مربوط به همکاری مسکو و ابوظبی در زمینه گشایش مرکز تعمیر سلاح های ساخت روسیه در امارات متحده عربی موضوع یکی دیگر از گزارش های لو رفته است. امارات که از متحدین آمریکا در خاورمیانه به شمار می رود، بخش اعظمی از جنگ‌افزار خود را از روسیه تهیه کرده که مهمترین آنها سامانه پدافند هوایی پانتسیر و نفربر رزمی بی ام پی ۳ است. در این گزارش مشخص نشده که جنگ افزارهای تعمیر شده به روسیه ارسال می شوند یا اوکراین.

در یکی از گزارش های سیا به تاریخ ۱ مارس آمده که سران سازمان جاسوسی موساد اعتراض ها علیه اصلاحات قضایی نخست وزیر بنیامین نتانیاهو را دامن می‌زنند.

بر اساس سندی دیگر، انگلیس قصد دارد تا یکی از ناوهای هواپیمابر خود را به اقیانوس آرام جنوبی اعزام کند تا سد راه نفوذ چین در این منطقه شود. در این گزارش با اشاره به اولویت های حزب کارگر، نحوه واکنش پکن به بر سر کار آمدن این حزب و کنار گذاشته شدن برنامه حضور نظامی در اقیانوس آرام و توجه بیشتر به مسائل داخلی انگلیس ارزیابی شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار