مومنی راد در گفت‌وگو با ایرنا:

رای دادگاه لاهه حاصل تلاش دولت سیزدهم است/ آمریکا باید خسارت ما را بپردازد

کارشناس حقوق بین‌الملل با اشاره به رای صادر شده از سوی دادگاه لاهه گفت: صدور این رای برای آمریکا الزام‌آور است و باید خسارت ما را بدهد و یک پیروزی برای جمهوری اسلامی ایران است.

کد خبر : 3225
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱:۱۳
رای دادگاه لاهه حاصل تلاش دولت سیزدهم است/ آمریکا باید خسارت ما را بپردازد

احمد مومنی‌راد درباره رای دادگاه بین‌المللی لاهه درباره ایران اظهار کرد: آمریکایی‌ها با یک فرض موهون که مبنی بر اینکه ایران از تروریسم حمایت می‌کند، قوانین داخلی‌شان را اصلاح کردند به شکلی که بتوانند طرح دعاوی که توسط آمریکایی‌ها در محاکم داخلی‌شان انجام می‌شود را در محاکم‌شان رسیدگی کنند.

وی افزود: یعنی هر بازمانده‌ای از اقداماتی که در نقاط مختلف دنیا اتفاق افتاده بود می‌توانستند با فرض اینکه ایران از آن اقدامات حمایت کرده است – فرض درستی نیست و موهون است- بتوانند طرح دعوا علیه ایران در محاکم داخلی‌شان کنند و احکامی را از دادگاه‌ها بگیرند و برای جبران خسارت، اموالی را که ایران در آمریکا دارد را مصادره کنند و بعد از آن بازماندگان بدهند.

این‌کارشناس حقوق بین الملل گفت: آمریکا سال‌های سال این اقدام را انجام داده بود و اموال ایران را توقیف و مصادره و بعد برای اجرای احکام به بازماندگان می‌داد. ما آمدیم و در دیوان دادگستری بین‌المللی طرح دعوا کردیم و گفتیم که آمریکا اموال و دارایی‌های شرکت‌های ایران را مصادره می‌کند و این اقدام آمریکا مغایر با عهدنامه مودت ۱۹۵۵ میان تهران و واشنگتن است.

مومنی‌راد خاطرنشان کرد: در آن عهدنامه به این موضوع اشاره شده که نباید اقدامات طرفین به شکلی باشد که موضوع تجارت و مراودات اقتصادی تحت‌الشعاع قرار بگیرد. این دعوا مطرح شد و بعد دیوان برای رسیدگی احراز صلاحیت کرد زیرا گام اول این است که دیوان دادگستری ببیند که آیا می‌تواند براساس مبانی که شکایت کننده مطرح کرده است به موضوع رسیدگی کند یا خیر.

وی ادامه داد: الحمدالله چندسال پیش احراز صلاحیت کرد و امروز رایی را صادر کرد که در آن ادعاها و استدلال‌های ایران را پذیرفت و این موضوع حاصل تلاش دولت سیزدهم است برای اینکه بتواند از حقوق ایران دفاع و آن را در محاکم و نهادهای بین‌المللی استیفا کند.

این کارشناس حقوقی یادآور شد: این رای برای این است که در حقیقت آمریکا مسئولیت دارد که غرامت پرداخت کند و خسارت‌هایی را که از ناحیه توقیف اموال شرکت‌های ایرانی به ما زده تقویم شود و بعد هم این خسارت را پرداخت کند. البته آمریکا چندسال پیش خیلی تلاش کرد که اولاً دیوان احراز صلاحیت نکند اما در این امر موفق نبود.

مومنی‌راد تصریح کرد: در طول رسیدگی موضوعاتی را ادعا و مطرح کرد از جمله اینکه به واسطه اینکه براساس ماده ۲۰ عهدنامه ۱۹۵۵ باید با اقداماتی که مغایر با امنیت او باشد مقابله و برخورد کند و این ضبط و توقیف اموال ایران بر این اساس است یعنی امنیت آمریکا در معرض خطر قرار گرفته و این کار را به واسطه این موضوع انجام داده است که البته دیوان این استدلال را رد کرد و نپذیرفت.

وی ادامه داد: استدلال ایران برای این موضوع پذیرفته شد البته در دیوان دادگستری بین‌المللی هنوز بخشی از خواسته ایران که درخصوص موضوع اموال بانک مرکزی بود را نپذیرفته‌اند و گفته از آنجای که بانک مرکزی نمی‌تواند شرکت باشد لذا فعلا آن بخش از دعوای شما را احراز صلاحیت نمی‌کند زیرا بانک مرکزی را شرکت نمی‌دانم.

سخنگوی هیات منصفه جرایم سیاسی یادآور شد:‌ البته این حق وجود دارد که ما دوباره به گونه دیگری طرح دعوا کنیم اما آنچه که در حال حاضر به دست آمده آن است که رای دیوان یک پیروزی برای جمهوری اسلامی ایران است.

مومنی‌راد افزود: این موضوع نشان می‌دهد آنچه که آمریکا در موضوع حمایت از تروریسم توسط ایران ادعا می‌کند واهی است و دیوان که مهمترین رکن قضایی بین‌المللی و نهاد رسمی سازمان ملل در این زمینه است این رای را صادر کرده است و دو سال هم فرصت داده است برای اینکه طرفین درباره اندازه خسارت با یکدیگر مذاکره کنند و به نقطه تفاهم برسند.

وی بیان کرد: این فرصتی برای ما است که بتوانیم خسارت‌مان را تقویم کنیم و بعد از طرف آمریکایی بخواهیم که این خسارت را به ما پرداخت کند. اگر در طول این دو سال طرفین به توافق نرسیدند دیوان به موضوع ورود می‌کند و تقویم خسارت می‌کند یعنی مقدار خسارت را تعیین می‌کند که آمریکایی‌ها باید پرداخت کند.

این استاد دانشگاه باتوجه به وضعیتی که در دیوان وجود دارد و ایران همواره احتمال این را می‌داده که ممکن است دیوان تحت تاثیر مسائل سیاسی، حقوق ایران را پایمال کند اما بحمدالله در این پرونده با تلاش‌های کوشش‌هایی که در چندسال اخیر در دولت سیزدهم انجام شد این رای به نفع ما صادر شد که یک پیروزی برای ما است.

مومنی‌راد گفت: امیدواریم این موضوع زمینه‌ساز شود که بتوانیم دعاوی دیگری را علیه آمریکا و اروپا در موضوع برجام و نقض تعهداتی که آمریکا و اروپا درخصوص ایران داشته باشیم.

وی اضافه کرد: ما تمامی تعهداتمان را در برجام انجام داده‌ایم اما آمریکایی‌ها آن را نقض کردند و تعهدات خود را انجام ندادند و از برجام خارج شدند. اروپایی‌ها هم قول دادند تعهدات‌شان را انجام دهند اما فرصت سوزی کردن و چند سال ما را معطل کردند و عملاً هیچ اقدامی انجام ندادند.

*در موضوع برجام دست بالا را داریم

مومنی‌راد خاطرنشان کرد: ما در موضوع برجام دست بالا را داریم و امیدواریم بتوانیم به شکل دیگر را با طرح دعاوی دیگر حقوق خودمان را استیفا کنیم.

وی افزود: رای دیوان دادگستری بین‌المللی برای دولت‌ها الزام‌آور است یعنی دولت‌ها مکلف هستند رای دیوان را اجرا کنند و هیچ بهانه‌ای برای این موضوع پذیرفته نیست و آمریکایی‌ها باید خسارت‌های ما را بدهند.

این استاد دانشگاه دانشگاه با اشاره به استدلال‌های آمریکایی‌ها در این زمینه‌ گفت: آمریکایی‌ها در این زمینه معمولاً با قوت عمل می‌کنند و از مشاورین و حقوقدان‌های فراوانی استفاده می‌کنند تا بتوانند رای دیوان را برگردانند. الحمدالله این رای صادر شده و برای آمریکا الزام‌آور است و باید خسارت ما را بدهد و یک پیروزی برای جمهوری اسلامی ایران است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار