ف گلپایگانی

اقدام دیرهنگام لندن در محکومیت سخنان نژادپرستانه وزیر رژیم صهیونیستی

معاون نماینده دائم انگلیس نزد سازمان ملل متحد پس از چند روز سکوت مقام‌های لندن، سخنان نژادپرستانه وزیر دارایی کابینه رژیم صهیونیستی درباره نابودی یک منطقه فلسطینی و نفی تاریخ فلسطینیان را محکوم و تصریح کرد که این اظهارات تنها باعث تشدید سطح خشونت‌ها در سرزمین‌های اشغالی می‌شود.
کد خبر : 2854
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۰:۴۲
اقدام دیرهنگام لندن در محکومیت سخنان نژادپرستانه وزیر رژیم صهیونیستی

«جیمز کریوکی» امروز (چهارشنبه) با ایراد سخنانی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره فلسطین که یک نسخه آن در تارنمای دولت انگلیس منتشر شد، گفت: لفاظی‌های تحریک‌آمیز برخی مسئولان سیاسی در (رژیم) اسرائیل تنها به تشدید خشونت از سوی شهرک‌نشینان (صهیونیست) کمک می‌کند.

وی افزود: انگلیس اظهارات وزیر دارایی رژیم صهیونیستی مبنی بر نابودی روستای فلسطینی «حواره» و اظهارات اخیر وی که تاریخ و فرهنگی فلسطینیان و حق تعیین سرنوشت آنها را نادیده می‌گیرد، محکوم می‌کند.

نماینده انگلیس همچنین عنوان کرد: هرچند اسرائیل حق مشروع دفاع از خود را دارد، اما تهاجمات یک جانبه که منجر به کشته شدن فلسطینیان بیگناه می‌شود، تنها تنش‌ها را تشدید می‌کند. نیروهای امنیتی اسرائیل باید بر اساس قوانین بین المللی عمل کنند، در تیراندازی خویشتن داری نشان داده و تحقیقات کاملی در مورد مرگ غیرنظامیان فلسطینی انجام دهند.

وی از رژیم صهیونیستی خواست «تصویب شهرک‌سازی و اخراج فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی، به‌ویژه در قدس شرقی را متوقف کند.»

کریوکی با بیان اینکه خشونت شهرک نشینان (صهیونیست علیه فلسطینیان) برای مدت طولانی کنترل نشده است، افزود که این کشور تمام اشکال خشونت توسط شهرک نشینان از جمله حملات مرگباری که علیه فلسطینیان بی گناه در حواره انجام می‌شود را محکوم می‌کند.

اظهارات وی درحالی مطرح می‌شود که وزیر امور خارجه انگلیس روز گذشته در بحبوحه افزایش انتقادهای بین‌المللی از سخنان نژادپرستانه و جنایات وحشیانه کابینه تندرو بنیامین نتانیاهو، میزبان «الی کوهن» همتای صهیونیستی خود بود و دو طرف نقشه راه توسعه همه‌جانبه روابط دوجانبه با رژیم صهیونیستی را امضاء کردند.

این سند نقشه راه روابط دوجانبه بین دو کشور را تا سال ۲۰۳۰ تعریف می‌کند. در بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس آمده است: نقشه راه ۲۰۳۰ برای روابط دوجانبه اسرائیل و بریتانیا یک توافق بلندپروازانه است که تضمین می‌کند این مشارکت به نوآوری برای رسیدگی به چالش‌های مشترک ادامه می دهد. نقشه راه یادشده تعهدات مفصلی را برای تعمیق همکاری در زمینه توسعه روابط اسرائیل و بریتانیا از جمله در زمینه تجارت، فعالیت‌های سایبری، علم و فناوری، تحقیق و توسعه، امنیت، سلامت و آب و هوا شامل می‌شود.

نشریه گاردین روز سه‌شنبه در گزارشی نوشت: زمان انعقاد این توافق بحث برانگیز است زیرا به عنوان نشانه‌ای برای تائید دولت راست افراطی (رژیم) اسرائیل تلقی می‌شود که شهرک سازی در کرانه باختری را در دستور کار خود قرار داده و در داخل هم با اعتراضات گسترده‌ای مواجه است.

کریس دویل مدیر شورای تفاهم عرب و بریتانیا هم، زمان توافق را با توجه به ادامه روند گسترش شهرک‌سازی در کرانه باختری عمیقاً ناامیدکننده توصیف کرد. وی با اشاره به بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس درباره تلاش‌ها برای یهودستیزی افزود: اما همکاری با دولتی (رژیمی) که وزیر دارایی آن وجود فلسطینی‌ها را انکار می‌کند، توهین آمیز است.

وزیر دارایی رژیم صهیونیستی به تازگی در مراسمی در پاریس مدعی شد که «چیزی به اسم مردم فلسطین وجود ندارد». وی ادعا کرد که مردم فلسطین، اختراعی از قرن گذشته است و مردمی مانند وی و اجدادش، فلسطینی‌های واقعی هستند. بتسلئیل سموتریتش پیشتر هم از حملات شهرک‌نشینان یهودی علیه فلسطینیان در منطقه حواره در جنوب نابلس حمایت کرده و خواستار پاکسازی قومی در منطقه شده بود.

تاکنون بسیاری از کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا اظهارات نژادپرستانه و تحریک آمیز وزیر رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان را محکوم کرده‌ و غیر قابل تحمل خوانده‌اند.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه سخنان سموتریتش را را توهین‌آمیز و خطرناک خواند و هشدار داد که این اظهارات قابل تحمل نیست. وی در نشست خبری از بروکسل اظهار کرد: اظهارات «بتسلئیل سموتریتش» یک بار دیگر در جهت مخالف (راه‌ حل تشکیل دو دولت فلسطین و اسرائیل) است و مسلماً قابل تحمل نیست.

بورل با بیان اینکه این برای نخستین بار نیست که از سخنان وزیر دارایی رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی می‌کند، افزود: گفتن این گونه چیزها در شرایطی که اوضاع بسیار پرتنش است اشتباه، توهین‌آمیز، خطرناک و غیر سازنده است.

وزارت امور خارجه فرانسه هم با صدور بیانیه‌ای، سخنان سموتریتش را غیر مسئولانه خوانده بود. در همین حال، “محمد اشتیه” نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین تصریح کرد که این اظهارات به تنهایی برای ارائه به دیوان کیفری بین‌المللی کافی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار