برگزاری آیین نکوداشت آیت الله ری شهری در قم

همایش احیاگر حدیث، آیین نکوداشت مرحوم آیت الله محمد محمدی ری شهری روز پنجشنبه با حضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی دیگر از شخصیت‌های حوزوی و ارادتمندان ایشان در دارالحدیث قم برگزار شد.

کد خبر : 2358
تاریخ انتشار : جمعه ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۸:۴۵
برگزاری آیین نکوداشت آیت الله ری شهری در قم

به گزارش کاتنا، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی در این همایش با ابلاغ سلام رییس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیان کرد: آیت الله ری شهری دارای شخصیتی چند بعدی بودند که هر کدام از آن‌ها شایسته تقدیر و ستایش است، بر همین اساس هر کس مجذوب یکی از ویژگی‌های ایشان است.

علیرضا معاف افزود: در هر عصر و زمانی تعداد کمی از چنین شخصیت‌های جامع و دارای ابعاد مترقی وجود دارند که شایسته الگوبرداری هستند.

وی ادامه داد: همراهی با حکومت دینی، سلوک معنوی،‌ فعالیت‌های علمی، فعالیت‌های حاکمیتی و تالیف آثار بسیار از جمله ویژگی‌های برجسته آیت الله ری شهری است.

وی با اشاره به این‌که آیت الله ری شهری به مساله نسبت حدیث با سایر دانش‌ها پرداخت، گفت: تولید چارچوب‌های نظری،‌ مفهومی و ذهنی در عرصه حدیث از جمله فعالیت‌های علمی برجسته ایشان بود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: آیت الله ری شهری امکان بهره‌گیری از احادیث در علوم گوناگون را فراهم نمود و این همگانی کردن استفاده از احادیث موجب شد تا اقشار مختلف مردم دسترسی بیشتری به این گنجینه ارزشمند داشته باشند.

وی افزود: همچنین آیت الله ری شهری در زمینه نگارش دانش‌نامه‌ها که در تدوین مولفه‌های حکمرانی اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارند، اقدامات ارزشمندی انجام داد.

وی تاکید کرد: بسترسازی برای پژوهش‌های جمعی از دیگر کارهای تاثیر گذار آیت الله ری شهری بود،‌ چرا که تا پژوهش جمعی شکل نگیرد اجتماع سازی علمی نخواهیم داشت و تا این اتفاق رخ ندهد مسائل کشور حل نمی‌شود.

معاف گفت: آیت الله ری شهری با وجود فعالیت در عرصه‌های اجرایی و حاکمیتی، برای حوزه فکر و فرهنگ اولویت قائل شدند و این مورد نیز از ویژگی‌های خاص این عالم نمونه است.

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) نیز در این آیین گفت: بزرگداشت عالمان و دانشمندان یک وظیفه اخلاقی و دینی برای ماست، از یک جهت هدف این است که نام و یاد این شخصیت‌ها باقی بماند و از طرف دیگر این که الگو باشند برای کسانی که در عصر حاضر زندگی می‌کنند و همچنین چراغ راهی باشد برای آیندگان.

حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر بیان داشت: آیت الله ری شهری یک عالم مهذب و ساخته شده بود، بنده از نزدیک ایشان را می‌شناسم، یکی از نکات برجسته شخصیت ایشان این بود که تلاش می‌کرد کاری را برای غیر خدا انجام ندهند، در کارها خدا را در نظر می‌گرفت این نکته هم در زمینه کارهای اجرایی که برعهده داشتند و هم در زمینه کارهای علمی ایشان نمایان بود.

وی ادامه داد: آیت الله ری شهری در فعالیت‌های علمی این شجاعت را داشت که وقتی در تحقیقات خود به حقیقتی می رسید آن را بیان می‌کرد.

وی تاکید کرد: نظام اسلامی و ولایت فقیه حق قرمز ایشان بود اما به گرایش‌های سیاسی افراد کاری نداشت و با گروه‌های سیاسی مختلف ارتباط صمیمانه‌ای برقرار می‌کرد.

رییس موسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث گفت: آیت الله ری شهری توجه ویژه به حضرت حق داشت و این معنویت در حج بیشتر بروز می‌کرد؛ در مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه نیز هر وقت احساس خطر می‌کرد دیدگاه‌های خود را بیان می‌نمود.

وی افزود: تشکیلاتی بودن و تاکید بر پرورش نیرو از دیگر ویژگی‌های برجسته ایشان بود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به این‌که باید در خصوص معرفی آثار آیت الله ری شهری تلاش رسانه‌ای بیشتری صورت گیرد، تاکید کرد: به عنوان نمونه کتاب توسعه اقتصادی در حوزه مسائل اقتصادی و با توجه به روایاتی که در این حوزه است، به نگارش درآمده، در این کتاب احادیث و روش‌های مدیریتی پیامبر اکرم و ائمه معصومین(ع‌) بیان شده که برای امروز ما نیز درس آموز است.

قاضی عسکر گفت: آیت الله ری شهری در تبلیغ اسلام و معرفی معارف اهل بیت (ع) نگاه بین المللی داشت و همچنین برای کاربردی کردن احادیث در زندگی مردم تلاش می‌کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سید علی اکبر اجاق نژاد، نماینده ولی فقیه در جمهوری آذربایجان و از بستگاه آیت الله ری شهری نیز در این همایش گفت: تجلیل از بزرگان دینی و بیان فعالیت‌های ایشان عین جهاد تبیین است که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید دارند.

وی تاکید کرد: این امور از کارهای مبارک در مقابل دشمنان و تروریست‌های جهانی است که خدمتگزاران مخلص و متفکران اسلام ناب و ایران قوی را هدف گرفته‌اند.

همچنین حجت الاسلام و المسلمین سید محمد کاظم طباطبایی از همراهان آیت الله ری شهری در انجام فعالیت‌های علمی در خصوص فعالیت‌های حدیثی ایشان بیان کرد: رویکرد فعالیت‌های آیت الله ری شهری بر مبنای حدیث ثقلین (قرآن و عترت)‌ بود؛ حتی این رویکرد در همه عرصه‌های دانشی، پژوهشی و حتی زندگی ایشان نمایان بود.

وی افزود: ۹۰ عنوان از تالیف‌های ایشان که بیش از ۱۸۰ جلد می‌باشد، در زمینه امور قرآنی و حدیثی است. همچنین کتاب‌های ایشان به ۱۶ زبان دنیا ترجمه شده‌است.

وی ادامه داد: محور اصلی فعالیت‌های ایشان نیاز زمانه بود و این عالم برجسته تنها به مباحث نظری توجه نمی‌کرد.

طباطبایی گفت: آیت الله ری شهری با تسلط بی‌نظیر بر احادیث شیعه و اهل سنت توانست بیش از ۹۰۰ عنوان پژوهشی مبتنی بر قرآن و سنت را بنیان گذاری کند.

وی تاکید کرد: هنر تدوین و چینش منطقی متون قرآن و حدیث، اتقان کاری، دقت در حد وسواس علمی ایشان و روحیه نقادی و نقد پذیری در کنار انصاف علمی و منش ارزیابی، از ایشان محدث بی‌نظیر در دوره معاصر ساخته بود.

وی ادامه داد: آیت الله ری شهری بنیان‌گذار پژوهش گروهی در عرصه حدیث بود، ایشان کار بر روی حدیث را سازماندهی و تشکیلاتی نمود و از حالت شخصی خارج کرد.

همچنین حجت الاسلام و المسلمین عبدالهادی مسعودی از جمله همراهان آیت الله ری شهری در انجام فعالیت‌های علمی پیرامون فعالیت‌هایی قرآنی ایشان گفت: بسیاری از فعالیت‌های آیت الله ری شهری در خصوص قرآن بوده‌است، ایشان حافظ قرآن بود و بیش از ۱۴ عنوان جلد کتاب قرآنی دارد.

وی افزود: آیت الله ری شهری تاکید داشت دارالحدیث، باید دارالقرآن هم باشد و در این زمینه بسترهای علمی لازم را ایجاد کردند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد علی مهدوی راد از دیگر همراهان آیت الله ری شهری در فعالیت‌های علمی نیز در خصوص فعالیت‌های سیره پژوهی این عالم برجسته گفت: آیت الله ری شهری در زمینه سیره اهل بیت(ع) نگاهی دقیق و عالمانه داشت و توانست بسیاری از مسائل تاریخ اسلام و تشیع را به طور دقیق مورد مطالعه قرار داده و تبیین کند.

همچنین حجت الاسلام و المسلمین رضا برنجکار از دیگر همراهان آیت الله ری شهری در پژوهش‌های علمی، در خصوص فعالیت‌های آیت الله ری شهری در حوزه کلام بیان داشت: با توجه به گستره فعالیت‌های کلامی آیت الله ری شهری، می‌توانیم ایشان را از جمله موثرترین افراد در عرصه تولید مولفه‌های علوم انسانی و اسلامی برپایه قرآن و حدیث بدانیم.

وی افزود: نخستین فعالیت‌های علمی آیت الله ری شهری در حوزه قرآن و حدیث در حوزه کلام است و این حوزه در تبیین شخصیت علمی ایشان جایگاه ویژه‌ای دارد.

گفتنی‌است در این مراسم شماری از آثار علمی تولید شده در سال‌های قبل تحت نظارت آیت الله ری شهری که اکنون منتشر شده‌است رونمایی شد، در این مراسم شماری از آیات عظام و علمای برجسته حوزه علمیه و همچنین حجج الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی تولیت حرم مطهر امام راحل(ره)‌،‌ سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و نیز عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به همراه جمعی دیگر از شخصیت‌های برجسته دینی و حوزوی در کنار میهمانانی از اقشار مختلف حضور داشتند.‌

آیت الله محمد محمدی ری شهری پس از عمری تحصیل و تدریس و تحقیق در حوزه‌های علمیه و پذیرش مسئولیت‌هایی از جمله دادستانی کل کشور، وزارت اطلاعات، نمایندگی ولی فقیه و سرپرستی حجاج، نمایندگی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، ریاست مؤسسه دارالحدیث و دانشگاه قرآن و حدیث و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، در روز یکم فروردین ماه سالجاری پس از تحمل یک دوره بیماری در سن ۷۵ سالگی به دیدار حق شتافت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار