ف گلپایگانی

هشدار اقتصاددان آمریکایی درباره رکود اقتصادی

دیوید روزنبرگ اقتصاددان برجسته آمریکا روز جمعه با رد امیدواری ها به توانایی گریز اقتصاد کشورش از رکود، پیش بینی کرد که تا چند ماه دیگر رکود اقتصادی ایالات متحده را فراگیرد.
کد خبر : 2214
تاریخ انتشار : جمعه ۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۷
هشدار اقتصاددان آمریکایی درباره رکود اقتصادی

به گزارش کاتنا و به نقل از ایرنا ، روزنبرگ گفته است که رکود دردناکی در سه ماهه دوم سال جاری (۲۰۲۳)، اقتصاد آمریکا را به کام خود خواهدکشید.

وی ادعاها در باره توانایی اقتصاد آمریکا برای فرار از رکود را به شدت گمراه کننده دانست.

روزنبرگ، امیدواری ها به توانایی فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) را به از بین بردن تورم بدون کاهش رشد یا افزایش بیکاری، بیهوده دانست.

فدرال رزرو با توجه به اوج گیری نرخ تورم تا ۹.۱ درصد در سال گذشته، نرخ بهره را برای مقابله با افزایش بی سابقه نرخ ها از نزدیک صفر به ۴.۵ درصد رسانده است.

لری سامرز وزیر خزانه‌داری در دولت های بیل کلینتون و باراک اوباما رئیسان جمهوری پیشین آمریکا، به شبکه خبری بلومبرگ گفت که با وجود اقدامات فدرال رزرو، نرخ تورم همچنان بالاست و اقتصاد این کشور را در مسیر فروپاشی قرار داده است.

به گفته این اقتصاددان آمریکایی؛ فشارهای تورمی در اقتصاد نشان می دهد که سیاست پولی سخت گیرانه فدرال رزرو، تاثیر محدودی داشته است. بانک مرکزی تلاش کرده افزایش تورم را مهار کند، اما به نظر نمی رسد تلاش آن برای متوقف کردن روند تورم، حمایت لازم را کسب کرده باشد.

سامرز درباره افزایش نرخ بهره حتی بیش از پیش بینی های قبلی هشدار داد و گفت که این امر خطر افزایش شدید نرخ بهره را در یک مدت طولانی تر در بر دارد.

وزیر اسبق خزانه داری آمریکا هشدار داد بانک مرکزی باید با توجه به تاثیرات طولانی تر افزایش نرخ بهره، محتاطانه تر گام بردارد.

سامرز اظهار داشت: وقتی که به خاطر فشارهای تورمی ناچار می شوید سریع تر اقدام کنید، خود را در مسیر فروپاشی یا درهم شکستگی قرار می دهید. به نظرمن هر دو این اتفاقات خطراتی واقعی در شرایط کنونی محسوب می شوند.

فاکس نیوز در این زمینه نوشت، فدرال رزرو فقط در عرض یک سال نرخ بهره را از صفر به حدود ۴.۵ تا ۴.۷۵ درصد افزایش داد و تصمیم گیرندگان این بانک در آخرین جلسه خود افزایش بیشتر نرخ بهره در سال جاری را در دستور کار قرار دادند. به رغم افزایش نرخ بهره، تورم همچنان بالا است.

وزارت کار آمریکا هفته پیش گزارش داد که شاخص قیمت مصرف کننده در ماه ژانویه افزایش ۰.۵ درصدی داشت که بیشترین افزایش در یک بازه سه ماهه است. همچنین نرخ سالانه تورم نیز با افزایش ۶.۴ درصدی همراه بود که بر قیمت‌های بالای مصرف‌کننده که در کل اقتصاد گسترش یافته است، تأکید کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار