مهدیه بحرالعلوم

جزئیات انگلیس از ارائۀ طرح آتش‌بس جدید به حماس

دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس امروز دوشنبه مدعی شد که طرف‌های میانجی به گروه حماس پیشنهادی برای برقراری آتش‌بس ۴۰ روزه و آزادی هزاران اسیر فلسطینی در ازای آزادی اسرای ۷ اکتبر ارائه کرده‌اند.
کد خبر : 16737
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۳
جزئیات انگلیس از ارائۀ طرح آتش‌بس جدید به حماس
به گزارش کاتنا و به نقل از خبرگزاری فارس،وزیر خارجه انگلیس که در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در ریاض حضور داشت این پیشنهاد را «بسیار سخاوتمندانه» توصیف کرد و مدعی شد که این طرح به «توقف در جنگ» منجر خواهد شد. جنبش مقاومت فلسطین، حماس پیش از این برقراری آتش‌بس دائمی و خروج تمامی نیروهای اسرائیل از غزه را پیش‌شرط هر گونه توافق اعلام کرده است. کامرون درباره اینکه آیا طرح ارائه شده به آتش‌بس دائم ختم خواهد شد یا نه اظهارنظر نکرده است. وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که برای ایجاد «افق سیاسی برای راهکار دو دولتی» لازم است «افکار دخیل در عملیات ۷ اکتبر (سران حماس) از غزه خارج شوند» و زیرساخت‌های این گروه برچیده شوند.
چند روز پیش رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌ بودند اکثر مقام‌های سیاسی اسرائیل از طرح مصر برای برقراری آتش‌بس در غزه حمایت می‌کنند اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم با آن مخالف است.پیش از آن منابع خبری گزارش داده بودند مصر طرح جدیدی برای آتش‌بس در غزه و همچنین مبادله اسرا پیشنهاد داده است. مصر، قطر و ایالات متحده آمریکا در حال پیشبرد مذاکرت برای آتش‌بس در غزه هستند. قطر هفتۀ گذشتۀ هشدار داد که در حال ارزیابی در نقش خود به عنوان میانجی در این مذاکرات است و از ان به بعد مصر نقش مهم‌تری در گفت‌وگوها گرفته است.نخست‌وزیر قطر جمعه هفته گذشته گفته بود کشورش قصد دارد در نقش خود به عنوان میانجی مذاکرات آتش‌بس/ مبادله اسرا میان حماس و اسرائیل بازنگری کند. شیخ محمد بن عبدالرحمن بن جاسم الثانی در اظهاراتی انتقادی گفته بود که برخی از طرف‌ها از نقش میانجی‌گری قطر برای «منافع سیاسی محدود» استفاده کرده‌اند. او با بیان اینکه قطر به میانجی‌گری «بر مبنای مسائل انسان‌دوستانه» متعهد بوده گفت که نقش قطر با «سوءاستفاده‌ها و لطمه‌ها» همراه شده است و برخی از طرف‌ها بیانیه‌های مخرب علیه قطر صادر نکرده‌اند. نخست‌وزیر قطر از کشور یا گروه خاصی نام نبرد اما یک روز قبل‌تر سفارت قطر در آمریکا از اظهارات برخی از نماینده‌های کنگره آمریکا که خواستار بازنگری واشنگتن در روابط با دوحه هستند انتقاد کرده بودند.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار