در آستانه ۴۴مین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی؛

رئیس‌جمهور: دولت در تلاش است سفره مردم متأثر از نوسان دلار نباشد

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در این سال‌ها سفره مردم «دلاریزه» شده است، تأکید کرد: آنچه باعث رنج مردم می‌شود، ما را هم می‌رنجاند و برنامه دولت برقراری ثبات در سفره مردم است به‌طوری که با نوسان دلار دچار تغییر قیمت نشود.

کد خبر : 1552
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۸
رئیس‌جمهور: دولت در تلاش است سفره مردم متأثر از نوسان دلار نباشد

به گزارش کاتنا،  آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» سه‌شنبه شب و در آستانه چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی،  با تبریک ایام دهه فجر گفت: امام راحل یک شخصیت الهی و انقلابی و شاید الهی‌ترین و انقلابی‌ترین چهره بود که هویت ملی و دین را احیا کردند.

رئیس‌جمهور افزود: گفتمان امام راحل و رهبری؛ عدالت خواهی، استقلال، آزادی و ستیز با فساد است و آنچه که ما از شخصیت و سیره امام داریم آن است که ایشان به پیشرفت کشور در پرتو عدالت اجتماعی می‌اندیشید، این گفتمان، همان است که دولت ما دنبال می‌کند.

آنچه باعث رنج مردم می‌شود ما را هم می‌رنجاند

آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش درباره راهکار ارائه شده برای ثبات اقتصادی گفت: آنچه که دولت و من روزانه دنبال می‌کنیم این است که ثبات در سفره مردم برقرار شود و معتقدیم این نوسات به نفع هیچکس نیست و این خواست مردم است.

وی ادامه داد: قیمت کالایی که افزایش می‌یابد قبل از هر کس ما رنج می‌دهد. بنابراین نسبت به آن بی‌اطلاع نیستیم و آنچه باعث رنج مردم می‌شود، ما را هم می‌رنجاند.

دولت سیزدهم شمار جان‌باختگان کرونا را به صفر و تورم را از ۶۰ به ۴۰ درصد رساند

رئیس جمهور به مساله گرانی و افزایش قیمت اجناس از جمله مواد غذایی در ماههای اخیر اشاره کرد و گفت: معیشت یکی از مسایل محوری و مهم دولت است. ۷۰۰ خانوار به دلیل کرونا داغدار می‌شدند اما با روی کار آمدن دولت شرایط متفاوت شد و تلفات به صفر رسید. با کسری بودجه مواجه بودیم که با افزایش درآمد واقعی بدون چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی، تلاش کردیم شرایط را تغییر دهیم.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه شرایط با اقدامات دولت برای کنترل تورم کاملاً متفاوت شد، تصریح کرد: تلاش شد هم تورم ‌و هم گرانی‌ها مهار شود؛ به نحوی که تورم از ۵۹/۳ در ابتدای تحویل دولت، به ۴۰ درصد رسید و ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد.

دولت در تلاش است سفره مردم متأثر از نوسان دلار نباشد

رئیس‌جمهور ادامه داد: در زمینه کنترل تورم ما با مشکلات جهانی و منطقه‌ای مواجه شدیم،   با توجه به الزام قانونی برای عادلانه سازی یارانه‌ها و حذف ارز۴۲۰۰ تومانی، وضعیت تورمی ناشی از اصلاح اقتصادی، مشکلاتی ایجاد کرد که تلاش شد با پرداخت یارانه‌های دولت این وضعیت تا حدودی جبران شود و ثبات اقتصادی ایجاد شود.

آیت‌الله رئیسی افزود: همواره این تلاش بوده است که با بخش‌های مختلف فعال، ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور و ستاد تنظیم بازار استان‌ها، بازار تنظیم شود.

انتظارات تورمی در قیمت‌گذاری دلار تأثیر دارد

رئیس دولت سیزدهم با اشاره به دلایل مختلف افزایش نرخ دلار، گفت: همچنانکه اغتشاشات کسب و کار مردم را دچار مشکل کرد و به بازار علامت بد و نااطمینانی داد حتماً در نرخ دلار تأثیر داشته و این از عوامل مؤثر در افزایش نرخ دلار است. بدون تردید انتظارات تورمی در قیمت‌گذاری دلار تأثیر دارد. ما ذخایر ارزی خوب و قابل اطمینان و فروش نفت داریم و هیچ نگرانی نداریم.

آیت الله رئیسی گفت: گاهی اوقات چند درصد ارزی که در بازار آزاد معامله می‌شود، بر بیش از ۹۰ درصد که در بازار نیمایی معامله می‌شود، سایه می‌اندازد. می‌خواهیم قیمت بازار آزاد را مدیریت کنیم تا با قیمت بازار نیمایی برسد.  اما همه تولیدکنندگان موظف هستند منابع ارزی خود را از بانک مرکزی تأمین کنند و با کنترل، قیمت ارز بانک مرکزی غالب می‌شود و قیمت‌های بازار آزاد کنار می‌روند.

وی قیمت ۲۸ هزار ۵۰۰ تومان را ملاک ارز نیمایی قرار داد و گفت: با این ارز ۶۴ درصد افزایش واردات داشته ایم و بیش از ۹۰ درصد کار صادرات و واردات با ارز نیمایی انجام می‌شود. اگر تجارت همه با این قیمت انجام شود، ثبات در قیمت‌ها ایجاد می‌شود.

نداشتن کسری بودجه از اقدامات بزرگ دولت است

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از گفت و گوی خود با مردم درباره اینکه چرا اثرات ارزی در سفره مردم دیده نمی شود، گفت: روزی که دولت را تحویل گرفتم و هنوز رای اعتماد نگرفته بود. اواخر مرداد ۱۴۰۰ در نشست هیات دولت با وزیران دولت قبل گفتم که حقوق مردادماه را از کجا باید پرداخت کنیم؟ از آن روز تا الان حتی یک روز پرداخت حقوق دستمزدها و یارانه‌ها به تعویق نیفتاده است. تعرفه گذاری خدمات پرستاری که سال‌ها معطل مانده بود در این دولت انجام شد.

رئیس‌جمهور گفت: در سال گذشته ۴۸۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه اعلام شد و امسال تعارضی بین مصارف و منابع بوجود نیامد و تاکنون به نحوی مدیریت شده که با کسری بودجه روبرو نشویم. البته بودجه‌ریزی ایرادهایی دارد که باید در آن تحول ایجاد شود. دولت در این مدت تلاش کرد تا کسری بودجه نداشته باشد و با توجه به افزایش هزینه‌ها این اقدام بزرگی از دولت سیزدهم است.

آیت‌الله رئیسی افزود: امروز رشد اقتصادی بیش از ۳ درصد، رشد سرمایه ثابت حدود ۴ درصد، رشد تولید بیش از ۶ درصد و رشد ابزار تولید بیش از ۵ درصد است. امروز در دولت سیزدهم آمار بیکاری ۷ دهم درصد کاهش یافته که نشانه‌های خوبی است.

وی متذکر شد: نکته حائز اهمیت این است که در راستای سیاست دولت در حذف فقر مطلق و کاهش فاصله طبقاتی بین مردم و جامعه، شرایط اقلامی که اشاره کردید و بعضی از اقلام دیگر که شاهد نوسان آنها هستیم، برای مردم و دولت قابل قبول باشد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: این نوسانات علت‌هایی دارد که این علت‌ها برای ستاد تنظیم بازار و بخش‌های مختلف شناسایی شده و در حال پیگیری است؛ در اقلام دیگر هم تلاش دولت این است که به ثباتی برسد که با توجه به دلاریزه شدن برخی اقلام، سفره مردم که در این سال‌ها به دلار گره خورده، به نحوی مدیریت شود که تغییر کند.

وی درباره از بین بردن وابستگی دلار گفت: سیاست دولت این است که آنچه در سفره مردم است، از ثباتی برخوردار شود که به هیچ عنوان با تغییر قیمت دلار، دچار نوسان نشود.

آیت‌الله رئیسی درباره افزایش قیمت دلار با وجود توفیقات دولت سیزدهم در فروش نفت، تصریح کرد: افزایش قیمت ارز دلایل مختلفی دارد ولی یکی از مسائلی که باید به آن اشاره کرد، انتظارات تورمی پیش آمده است؛ همچنان که موضوع اغتشاشات، کسب‌وکار مردم و مدارس را دچار اختلال کرد و علامت‌های ناخوشایند و عدم اطمینان را به بازار داد که حتماً در قیمت دلار تأثیر داشت و به بازار و مردم القای بی‌ثباتی کرد.

وی ادامه داد: من به مردم عزیز و فعالان اقتصادی اطمینان می‌دهم که ما ذخایر ارزی خوب و قابل اطمینانی داریم و ذخایر ارزی ما با توجه به فروش مناسب نفت، نگران‌ کننده نیست.

رئیس‌جمهور گفت: نکته دوم این است که کار داد و ستد و تجارت ما در بازار نیمایی با قیمت اعلام شده ۲۸۵۰۰ تومان است. دریافتی‌های ناشی از صادرات وارد این کانال می‌شود و کسانی هم که قصد استفاده دارند، از این سامانه استفاده می‌کنند.

به گزارش ایرنا، گفت‌وگوی سه‌شنبه شب (یازدهم بهمن ۱۴۰۱) آیت الله رئیسی هشتمین گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور با مردم از زمان آغاز به کار دولت مردمی است.

آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی آیت‌الله رئیسی با مردم ششم مهر ماه امسال بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار