موسوی

ادعای آژانس اتمی درباره کاهش ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران

«رفائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آستانه برگزاری نشست شورای حکام طی گزارشی ادعا کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران طی سه ماه گذشته کاهش یافته است.
کد خبر : 14706
تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۳
ادعای آژانس اتمی درباره کاهش ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران

مدیرکل آژانس در گزارش محرمانه‌ای برای کشورهای عضو شورای حکام که به رویت خبرگزاری بلومبرگ رسیده است مدعی شد که میزان اورانیوم با خلوص بالا در ایران، از نوامبر به این سو ۵ درصد کاهش یافته است.

طبق این گزارش، میزان ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی ایران با ۶.۸ کیلوگرم کاهش نسبت به سه ماهه گذشته به ۱۲۱.۵ کیلوگرم رسیده است.

گزارش یادشده می‌افزاید که میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به ۲۷ برابر سقف تعیین‌شده در برجام رسیده است. بر اساس این گزارش سطح ذخایر اورانیوم ایران تا تاریخ ۱۰ فوریه‌ (۲۱ بهمن) حدود ۵۵۲۵.۵ کیلوگرم برآورد شده که نسبت به گزارش قبلی آژانس ۱۰۳۸.۷ کیلوگرم به آن افزوده شده است.

مدیرکل آژانس اوایل دی‌ ماه گذشته با انتشار گزارش تحریک‌آمیزی اعلام کرد که روند تولید اورانیوم غنی‌شده در ایران افزایش یافته است. در این گزارش ادعایی، گروسی با اشاره به افزایش تولید اورانیوم غنی‌شده در نیروگاه‌های فردو و نطنز اعلام کرد: ایران تولید اورانیوم غنی شده با خلوص ۶۰ درصد در قالب هگزافلوراید را به حدود ۹ کیلوگرم در ماه، از پایان نوامبر افزایش داده است.

همان زمان محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان تصریح کرد که فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب ضوابط و توافقات پادمانی صورت می‌گیرد.

ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت تا توازن در اجرای این توافق را برقرار کند.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که تدابیر صورت گرفته برگشت پذیر بوده و هرزمان که سایر طرف‌ها به طور کامل به تعهدات‌شان عمل کنند ایران نیز متقابلا رفتار خواهد کرد.

محسن نذیری اصل سفیر کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین چندی پیش به ایرنا گفت: «به رغم فضاسازی‌های صورت گرفته، جمهوری اسلامی ایران همکاری مثال زدنی با آژانس دارد.» وی تصریح کرد: «این آمار بسیار بالایی است و در بین کشورهایی که موافقتنامه پادمان جامع را اجرا می‌کنند، بی‌سابقه است.»

بر اساس برنامه اعلام شده دور آتی نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته آینده در وین برگزار خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار