ف گلپایگانی

مرکز مبادله ارز و طلای ایران جلوی دلالی را گرفت

یک کارشناس مسائل ارزی گفت: مرکز مبادله ارز و طلای ایران با شناسایی نیازهای واقعی مردم و تامین این نیازها جلوی سفته‌بازی و دلالی را گرفت.
کد خبر : 13891
تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰:۴۹
مرکز مبادله ارز و طلای ایران جلوی دلالی را گرفت

مسعود توکلی، تحلیلگر مسائل ارزی، درباره مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: تقاضا یکی از مواردی است که روی قیمت کالا و ارز اثر می‌گذارد و تامین تقاضا باعث ایجاد ثبات در قیمت می‌شود؛ بنابراین به هر میزان که تقاضا افزایش پیدا کند و کالا ثابت بماند با افزایش قیمت مواجه می‌شویم.

وی افزود: رئیس کل بانک مرکزی نیز به دنبال ایجاد مرکزی بود که در آن تقاضاهای واقعی ارز تامین شود، بر این اساس در مرکز مبادله ارز و طلای ایران نیازهای واقعی مردم تامین می‌شود.

توکلی با اشاره به این موضوع که در بازار متشکل ارزی تامین نیازهای واقعی ارز شروع شده بود؛ اما این روند با شدت بیشتری در مرکز مبادله پیگیری شد، گفت: تولیدکننده در حوزه حواله و دانشجویان، مسافران و… در حوزه ارز خدماتی توانستند نیازهای خود را از این مرکز برطرف کنند؛ بنابراین با گذشت حدود یک سال از ایجاد این مرکز بانک مرکزی به هدف خود رسید و تولیدکنندگان و واردکنندگان توانستند به راحتی ارز مورد نیاز خود را تامین کنند تا شوک و استرسی به بازار وارد نشود.

وی افزود: مرکز مبادله ارز و طلای ایران جلوی سفته بازی و دلالی را گرفت؛ البته این مرکز هنوز جای تکمیل دارد و باید ابزارهایی برای پوشش ریسک در مرکز مبادله تعریف شود تا افرادی که متقاضی سرمایه گذاری روی دلار هستند از این ابزارها استفاده کنند به طوری که فشاری به بازار کالاهای ارز محور وارد نشود.

توکلی با بیان اینکه بانک‌ها و صرافی‌ها در بازار ارز نقش کارگزاری دارند، بیان کرد: رویکردی که از آغاز به دنبال آن بوده‌ایم و در مرکز مبادله نیز آن را دنبال کردیم این است که صرافی‌ها باید نقش کارگزاری داشته باشند.

این تحلیلگر مسائل ارزی تاکید کرد: در خرید و فروش ارز یک طرف بانک مرکزی و در طرف مقابل شخص حقیقی یا حقوقی قرار دارد و صرافی‌ها در این بین با اشراف نسبت به قوانین ارزی قصد دارند ارز را به مشتری بدهند؛ اما نباید صرافی‌ها به حوزه کسب و کار وارد شوند و از نوسانات نرخ ارز سود ببرند که نمونه این موضوع را در بورس مشاهده می‌کنیم به طوری که کارگزاری‌ها خود درگیر معاملات نمی‌شوند و این باعث شفافیت می‌شود.

وی افزود: در ساختار جدید باید بر نقش صرافی‌ها به عنوان کارگزاری تاکید شود؛ البته این فضا برای صرافی‌ها وجود نداشت و آن‌ها از مرکز مبادله خرید می‌کردند و بعد آن را با دریافت سود به مشتری می‌فروختند که این سازوکار باعث سوءاستفاده عده‌ای می‌شد، همچنین در نوسانات ارزی عده‌ای از صرافی‌ها به جای دریافت یک درصد سود مجاز، چندین درصد سود دریافت می‌کردند و پایبند به نرخ اعلامی از سمت بانک مرکزی نبودند که این موضوع باعث آشفتگی بازار ارز می‌شد؛ در نتیجه کانون صرافان باید روی این موضوع نظارت می‌کرد که در بعضی از موارد کوتاهی‌هایی رخ داده است.

این تحلیلگر مسائل ارزی تاکید کرد: تعدادی از صرافی‌ها نقش خدمت‌رسانی و نگرانی برای اقتصاد یا همان نقش اجتماعی خود را فراموش کرده بودند و درگیر معاملات می‌شدند که این باعث بروز تخلفاتی می‌شد که این تخلف در حوزه حواله سنگین‌تر بود؛ البته تعداد آن‌‎ها محدود بود، ولی نوسانات شدیدی توسط این تعداد محدود ایجاد می‌شد، به طوری این عده ادعا می‌کردند ارز وجود ندارد که این باعث افزایش نرخ ارز می‌شد.

وی افزود: در گام اول باید ساختار صرافی‌ها را اصلاح کنیم؛ البته اساسنامه کانون تغییر کرد و مجمع دیگری تشکیل شد که امیدواریم در نهایت صرافی‌ها به هدف نهایی خود برسند.

هدف از سیاست تثبیت

توکلی درباره عملکرد رئیس کل بانک مرکزی گفت: فرزین از ابتدای ریاست خود به دنبال ایجاد ثبات در اقتصاد و فضای پول و ارز بود و تصمیم داشت اقتصاد را پیش بینی پذیر کند که به همین منظور سیاست تثبیت را اتخاذ کرد.

این تحلیلگر مسائل ارزی افزود: هیچ فردی نیست که به سیاست تثبیت و افزایش پیش بینی پذیری اقتصاد نقد داشته باشد، همچنین امیدواریم اجرای این سیاست بتواند اعتمادی را بین مردم ایجاد کند تا فعال اقتصادی به راحتی اقدام به مبادله کنند و سرمایه گذاری خارجی، حساب تجاری و حساب پرداخت‌ها بهبود پیدا کند.

وی در پایان گفت: در حوزه مدیریت بازار ارز رئیس کل بانک مرکزی از نمره ۱۰ نمره ۹ را خواهد گرفت؛ چون فرزین بر این تاکید داشت که اول باید از حوزه ارز خیالمان راحت شود و بعد وارد فضای پول شویم و اول نیز ثباتی در بازار ارز رخ داد و بعد رئیس کل اقدام به اصلاح نظام بانکی کرد و ترازنامه بانک‌ها را مورد توجه قرار داد.

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار