نگاه دولت برای کنترل قیمت‌ها تشکیل وزارت بازرگانی است

مهدیه بحرالعلوم

نگاه دولت برای کنترل قیمت‌ها تشکیل وزارت بازرگانی است

سخنگوی دولت گفت: نگاه دولت برای کنترل قیمت‌ها، تشکیل وزارت بازرگانی است، زیرا دولت معتقد است ساختارهای موجود برای کنترل قیمت‌ها کفایت لازم را نمی‌کند.
کد خبر : 13792
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۰
نگاه دولت برای کنترل قیمت‌ها تشکیل وزارت بازرگانی است
به گزارش کاتنا و به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، علی بهادری جهرمی، امروز سه‌شنبه در نشست خبری با بیان اینکه بر اساس گزارش دستگاه‌های متولی در وزارت امور اقتصادی و دارایی، افزایش جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را شاهد بودیم، اظهار داشت: در حوزه تأمین ارز صنعت و معدن، نسبت به ۴ سال قبل، ۶۳ درصد رشد وجود داشته است.
بهادری جهرمی با توجه به حوزه تجارت، تصریح کرد: در ۱۷ کشور مقصد صادراتی، مراکز تجاری فعال شده است که هم معرّف فعالان اقتصادی تجاری در کشور‌های مختلف است و هم در اجرای تشریفات قانونی برای صادرکنندگان و فعالان اقتصادی، تسهیل‌گری می‌کنند. در همین‌باره، کسب و کار با این بازار‌های صادراتی، رونق بیشتری خواهد داشت.
سخنگوی دولت از دستورهای رئیس جمهور به چند وزارتخانه برای اجرای تدابیر رهبر معظم انقلاب، خبر داد و گفت: آقای رئیسی برای اجرای تدابیر و بیانات رهبر انقلاب، دستورهایی به وزرای نفت، نیرو، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی، ابلاغ کرده است. روز یکشنبه، هیئت وزیران با آیین‌نامه اجرایی یکی از مواد قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار، موافقت کرد و آن را به تصویب رساند.
بهادری جهرمی اظهار داشت: سال گذشته هم آیین‌نامه اجرایی ماده ۳۰ این قانون تصویب شده بود و بر همین اساس، هیچ مجوزی بدون اجرای این آیین‌نامه، صادر نمی‌شود. پیش‌تر هم برای ماده ۲۴ این قانون، آیین‌نامه اجرایی پیشنهاد شد که بر اساس آن، پیش‌بینی‌پذیری و شفافیت را برای مجموعه‌های اقتصادی، افزایش خواهد داد.
سخنگوی دولت تصریح کرد: همچنین پیرو بیانات رهبر انقلاب، کارهای بسیاری در مدت ۲ سال و نیم از آغاز دولت سیزدهم، انجام شده است؛ به عنوان مثال، با اصلاح رویه‌ها و نظامات گمرکی که دائم تغییر می‌کرد، بخشنامه‌های آن به حدود نصف و زمان بررسی و پاسخ به استعلامات گمرکی از مراجعی مانند غذا و دارو که بیش از ۱۱ روز بود، به میانگین حدود ۶ روز کاهش یافته است.
بهادری جهرمی گفت: در شاخص امنیت، سرمایه‌گذاری کشور در سال گذشته رشد داشته است و در حوزه جذب سرمایه داخلی و خارجی نیز افزایش سرمایه‌گذاری را در مجموعه‌های تولیدی داشته‌ایم.
سخنگوی دولت با توجه به جذب نخبگان در این دولت، اظهار داشت: در دولت سیزدهم، تدابیر مختلفی اندیشیده شده که یکی از آن‌ها عضویت در هیئت‌های علمی است. بر اساس اراده دولت و پیگیری‌های بنیاد ملی نخبگان، مصوباتی در این زمینه برای تسهیل فرایند جذب نخبگان و همچنین برای بورسیه شدن المپیادی‌ها نیز مصوباتی داشته‌ایم.
بهادری جهرمی تصریح کرد: مقدمات جذب نخبگان، نهایی شده است و در مرحله تأمین بودجه هستیم. معاون علمی و فناوری رئیس جمهور هم در هیئت دولت، توضیحی در این‌باره داد و آقای رئیسی، مهلت ۲ یا ۳ هفته‌ای برای تسریع جذب آنان، صادر کرد.
۳ برابر شدن ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان در دولت سیزدهم
سخنگوی دولت گفت: جذب نخبگان در شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از آنان، در دستور کار دولت قرار دارد. ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان در این دولت ۳ برابر شده، حمایت‌های مختلفی از این شرکت‌ها انجام شده و ۴هزار فرصت برای جذب نخبگان در خودروسازی‌، فولاد و صنعت نفت، ایجاد شده است.
بهادری جهرمی اظهار داشت: در حوزه جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی هم مصوباتی داشته‌ایم. فردا، روز آخر سومین فراخوان جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی است. دفتر هیئت دولت نیز در این فراخوان ۱۲ سمت برای جذب نخبگان در کمیته‌های تخصصی دولت، درخواست داده که همه این فرایند‌ها برای اشتغال نخبگان در حال انجام است.
وجود حداقل ۴۰۰ هزار میلیارد تومان ناترازی
سخنگوی دولت، درباره تغییرات ایجاد شده از طرف مجلس در لایحه بودجه و ایجاد ناترازی در آن، تصریح کرد: بر اساس گزارش سازمان برنامه و بودجه که منتشر شد و مکاتباتی که با مقامات رسمی کشور داشته‌اند، ناترازی‌هایی که به واسطه تغییراتی که در مجلس در لایحه بودجه انجام شده، بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده که عدد بسیار بالا و چشمگیری بوده و به نوعی، شاکله بودجه را تحت تأثیر قرار داده و حدود یک پنجم کل بودجه کشور، مصارفی اضافه شده که منابعی برای آن پیش‌بینی نشده است.
بهادری جهرمی گفت: با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب برای جلوگیری از کسری بودجه که آن را ام‌الخبائث نامیدند و نظرهای متعدد کارشناسان که کسری بودجه را یکی از اصلی‌ترین علل ایجاد تورم در کشور و ناترازی در سایر حوزه‌ها دانسته‌اند، انتظار می‌رود بتوان با همراهی، همفکری و نگاه کارشناسی، این مهم را در مراحل بعدی، بازنگری کرد. مراحل تصویب بودجه، هنوز نهایی نشده و برای بررسی سایر ابعاد و جزئیات آن، همچنان فرصت باقی است.
سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه تحقق رشد اقتصادی جز با تأمین هزینه‌های سرمایه‌گذاری و عمرانی، ممکن نخواهد بود، اظهار داشت: از نمایندگان مجلس خواهش می‌کنم که نگاه و خط قرمز همه ما مهار تورم باشد و بتوانیم رشد اقتصادی ۸ درصد را که در سیاست‌های کلی نظام آمده است، محقق کنیم.
بهادری جهرمی تصریح کرد: تحقق رشد اقتصادی، جز با جلوگیری از ریخت و پاش‌ها و جلوگیری از هزینه‌های غیر ضروری، محقق نمی‌شود. مهار تورم، جز از راه مهار کسری بودجه، محقق نخواهد شد.
سخنگوی دولت در اعلام راهکار‌های دولت برای رفع ناترازی حوزه انرژی، گفت: استاندارد مصرف انرژی در کشور، کمی بالا است و دولت برای حل مشکل ناترازی در تولید و مصرف انرژی، راهکار‌های غیر قیمتی را در پیش می‌گیرد. افزایش عرضه و تولید و همچنین مبارزه با قاچاق، از جمله راهکار‌هایی است که دولت برای رفع این ناترازی‌ها پیش‌بینی کرده است.
بهادری جهرمی اظهار داشت: امیدواریم با تدابیر دولت در افزایش عرضه و مدیریت همگانی در اصلاح الگوی انرژی، کشور بتواند به تراز بهتری در حوزه مصرف، دست یابد.
۶ راهکار اجرایی برای ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری
سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه تلاش دولت مردمی در جهت عدالت در استخدام و جذب نیروی کار است، تصریح کرد: برای ایجاد اشتغال، دولت ۶ مسیر را در پیش گرفته است. دولت، روش‌های استخدامی بر مبنای آزمون‌های فراگیر و عمومی را در دستور کار خود قرار داده، ۳ آزمون فراگیر و ۸ آزمون نیز به‌طور اختصاصی برگزار شده که بیش از ۱۲۰ هزار تن، ظرفیت استخدام این آزمون‌های استخدامی بوده است.
بهادری جهرمی گفت: گام دوم دولت برای ایجاد اشتغال، تسهیل شرایط خود اشتغالی است که مهم‌ترین کار انجام شده در این‌باره را می‌توان تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار، دانست.
سخنگوی دولت، همچنین از ایجاد سامانه جستجوی شغل در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان سومین اقدام دولت در این‌باره، نام برد و اظهار داشت: در حوزه اشتغال بخش خصوصی و برای دسترسی آسان و برابر آحاد جامعه، سامانه جستجوی شغل در این وزارت، فعال شد.
بهادری جهرمی تصریح کرد: در این سامانه، فرصت‌های شغلی کارآفرینان بخش خصوصی در معرض دید عموم کارجویان قرار می‌گیرد؛ به‌ویژه مجموعه‌هایی که دولت، حمایت‌های تسهیلاتی از آن‌ها داشته است، در این سامانه، هدایت می‌شوند تا جذب نیروی کار نیز به‌طور عادلانه انجام شود
سخنگوی دولت، بورسیه‌های شغلی و دولتی، جذب ویژه نخبگان در دستگاه‌های دولتی و حل مسائل کسب و کار‌ها را از دیگر کارهای دولت در زمینه افزایش اشتغال برشمرد و گفت: در این‌باره، بیش از ۶۵۰۰ کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل به چرخه تولید بازگشته‌اند که در سفر هفته گذشته رئیس‌ جمهور به استان هرمزگان، بیش از ۶۰۰ کارخانه دیگر نیز فعال و به جمع صنایع خارج شده از رکود، پیوستند.
بهادری جهرمی اظهار داشت: مجموع اقدامات دولت در این زمینه، موجب کاهش نرخ بیکاری از ۱۰ درصد در ابتدای دولت سیزدهم به نرخ ۷.۶ درصد شده که این میزان، کمترین نرخ بیکاری از سال ۱۳۸۶ تاکنون است.
۲ هزار و ۴۰۰ طرح به ارزش ۴۱۰ هزار میلیارد تومان افتتاح می‌شود
سخنگوی دولت درباره طرح‌هایی که قرار است در دهه مبارک فجر افتتاح شود، تصریح کرد: تعداد طرح‌ها بسیار زیاد و حدود ۲ هزار و ۴۰۰ طرح به ارزش ۴۱۰ هزار میلیارد تومان، آماده افتتاح بوده که برنامه‌ریزی شده است تا همه اعضای دولت، حداقل به یک استان، سفر و طرح‌های آن استان‌ها در حوزه‌های بهداشت، راه، مسکن، انرژی، نفت و سایر حوزه‌ها را افتتاح کنند.
بهادری جهرمی گفت: ۱۵ طرح بزرگ نفتی با سرمایه‌گذاری ۲.۲ میلیارد دلاری، ساخته شده‌اند که تولید نفت خام تا ۵۰ هزار بشکه و گاز تا ۸ میلیون متر مکعب افزایش می‌یابد و به هزار روستا و ۱۳ شهر و ۲۵۰۰ صنعت جدید، گازرسانی می‌شود.
تعطیلی پنجشنبه‌ها در لایحه دولت، تعیین شده بود
سخنگوی دولت، همچنین درباره نظر دولت در زمینه تعطیلی پنجشنبه‌ها، اظهار داشت: این لایحه را دولت، سال گذشته به مجلس داد که تعطیلات آخر هفته را به دو روز افزایش دهد؛ منتظریم تا جمع‌بندی مجلس انجام شود و قانون، ملاک عمل است، اما در لایحه دولت، تعطیلی پنجشنبه و جمعه‌ها، تعیین شده بود.
کارهای دولت برای احیای دریاچه ارومیه
بهادری جهرمی، درباره احیای دریاچه ارومیه، تصریح کرد: تدابیر دولت در این‌باره، دو موضوع اصلی داشت؛ یکی تأمین آب و کارهای سخت‌افزاری آن، مانند طرح انتقال آب کانی‌سیب و انتقال آب تصفیه‌خانه ارومیه بود که منابع مالی آن اختصاص یافت و طرح تثبیت کانون‌های نمکی نیز اجرایی شد.
سخنگوی دولت گفت: بخش دیگر، نرم‌افزاری، مانند جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز است. بر اساس اعلام مقامات محلی، ۷۰هزار چاه غیر مجاز در این حوضه آبریز، ساخته شده که بخش زیادی برای ویلا‌های تفریحی بود و بخشی هم برای کشاورزی، بنابر این با همکاری خود مردم و کشاورزان، تلاش شده است تا جلوی برداشت‌های غیر مجاز گرفته شود.
بهادری جهرمی اظهار داشت: الگوی کشت منطقه نیز اصلاح می‌شود تا امکان کشت‌هایی وجود داشته باشد که بهره‌وری بالاتر و مصرف آب کمتر داشته باشند. در کارگروه احیای دریاچه هم اصلاحاتی انجام شد و مقامات محلی، دبیر کارگروه شدند؛ اگر منابع آبی و بارش‌های خوب در آن منطقه داشته باشیم، وضع ارتقا می‌یابد. همچنین باید دعا کنیم که بارش‌ها در این منطقه، بیشتر و بهتر شود.
تشکیل وزارت بازرگانی؛ راهکار دولت برای مهار تورم در بازار
سخنگوی دولت، درباره برنامه دولت برای مهار تورم در بازار، گفت: راهکار دولت در این زمینه، تشکیل وزارت بازرگانی است.
بهادری جهرمی اظهار داشت: برای دولت، محیط زیست بر توسعه، اولویت دارد و اگر مشخص شود که مطالعه‌ای اشتباه بوده است، در اجرای آن، تجدید نظر خواهد شد.

برنامه دولت برای حل ناترازی در مصرف بنزین

سخنگوی دولت، درباره افزایش مصرف بنزین، تصریح کرد: در زمینه تولید بنزین، متوسط تولید با متوسط مصرف در روز‌های عادی، تقریبا برابر است؛ در روز‌های پرمصرف پالایشگاه‌ها به‌طور مقطعی، دچار ناترازی می‌شویم که وزارت نفت از روش سوآپ غیر همزمان برای تولید یا تأمین بنزین استفاده می‌کند. با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان، جهش تولید بنزین داشته‌ایم و بخش خصوصی نیز همکاری خوبی با وزارت نفت در این زمینه داشته است.

بهادری جهرمی گفت: در توسعه پتروپالایشگاه‌ها هم اقداماتی شده است. با این حال، حل این ناترازی‌ها عزم ملی می‌خواهد. همه باید در زمینه کاهش خودرو‌های تک سرنشین یا اجرای معاینه فنی اقدام کنیم. در سال‌های گذشته هم بیشتر شاهد بودیم که کلان‌شهر‌ها از طرح‌های زوج و فرد استفاده کردند.

سخنگوی دولت اظهار داشت: در زمینه مصرف نیز اولویت دولت، انتقال به سمت تولید خودروی عمومی برقی بوده که با همکاری شهرداری کلان‌شهر‌ها و وزارت صنعت، معدن و تجارت، اقدامات خوبی برای تولید اتوبوس و تاکسی و ون برقی شده است؛ ناوگان حمل و نقل فرسوده را نوسازی می‌کنیم. روز گذشته، شاهد تحویل تعدادی ناوگان ریلی بودیم.

بیشتر حملات سایبری، دفع می‌شود

بهادری جهرمی، درباره ادعای آمریکایی‌ها در زمینه عملیات سایبری علیه ایران، تصریح کرد: به‌طور مرتب، هجمه‌های مختلفی علیه مردم ایران، از جمله حملات سایبری انجام می‌شود. هدف دشمنان، هجمه علیه مردم است. وقتی به پمپ بنزین‌ها حمله می‌کنند، می‌خواهند به مردم ضربه بزنند. مجموعه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت اطلاعات و پدافند غیر عامل، بیشتر این هجمه‌ها را مهار و با آن، مقابله می‌کنند. عموم این حمله‌ها دفع می‌شود و هدف دشمنان، محقق نمی‌شود.

دولت از بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کند

سخنگوی دولت، درباره تأکید رهبر انقلاب بر توجه به بخش خصوصی و برنامه دولت در این زمینه، گفت: در لایحه برنامه هفتم به صراحت در حمایت از بخش خصوصی، موادی آمده و همچنین بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان الگوی بخش خصوصی، تأکید شده است.

بهادری جهرمی اظهار داشت: به عنوان مثال، در حوزه صنعت فضایی که تا پیش از این، بیشتر، نظامی‌ها فعال بودند، در این دولت برای نخستین بار، مجوز شرکت خصوصی فعال در این زمینه صادر شد و نمایندگان بخش خصوصی در نمایشگاه فعالیت‌های فضایی غرفه داشتند. در زمینه برق و نیرو و سایر وزارتخانه‌ها به‌ویژه پس از تصویب آیین‌نامه سال گذشته برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها، این شرکت‌ها فعال شده‌اند.

در برخی معافیت‌های مالیاتی، تجدید نظر می‌شود

سخنگوی دولت، همچنین درباره معافیت‌های مالیاتی، تصریح کرد: به عنوان مثال، کارمندان بخش خصوصی، امسال تا سقف حقوق ۱۳ میلیون تومان از مالیات معافند. بسیاری از معافیت‌های مالیاتی، ضروری هستند. طبیعی است که کسی نمی‌پسندد از حقوق زیر ۱۲ میلیون تومان یا از فعالیت اقتصادی خرد، مالیات گرفته شود. امسال به درخواست دولت، تولیدکننده‌ها تا ۷ درصد نیز از مالیات، معاف شدند.

بهادری جهرمی گفت: البته لازم است در برخی معافیت‌ها تجدید نظر شود که سازمان امور مالیاتی در این زمینه در حال کار است یا اینکه معافیت‌های گمرکی، بیشتر به کالا‌های اساسی در سفره مردم، اختصاص داده شود.

سخنگوی دولت اظهار داشت: در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی نیز کاهش مالیات بر ارزش افزوده از ۹ به یک درصد در کالا‌های اساسی آن، اعمال شده است.

توجه به ظرفیت داخلی در طرح‌های نفتی؛ جایگزین نگاه به خارج از کشور

بهادری جهرمی، درباره لزوم مشارکت بخش خصوصی در حوزه‌های نفتی نیز تصریح کرد: پیش از این، رویکرد غلط نگاه به بیرون و بی‌توجهی به ظرفیت‌های داخلی، حاکم بود. در این دولت، نگاه به درون در طرح‌ها جایگزین نگاه به بیرون شده است و پیرو بیانات رهبر انقلاب، دولت اهتمام ویژه‌ای به واگذاری طرح‌ها به بخش خصوصی دارد.

سخنگوی دولت گفت: رئیس جمهور، دستور ویژه‌ای برای بازنگری در رویکرد واگذاری طرح‌ها و استفاده بیشتر از بخش خصوصی، داده است. فرایند مناقصات، معمولاً ۴۰ ماه طول می‌کشید، اما در دولت سیزدهم، یعنی در همین مدت کمتر از ۴۰ ماه، ۶ قرارداد برای توسعه ۷ میدان نفتی و گازی به ارزش ۴ و نیم میلیارد دلار، منعقد، تنفیذ و عملیات اجرایی آن انجام شده که در نتیجه آن ۱۹۰ هزار بشکه به تولید کشور اضافه شده است.

بهادری جهرمی اظهار داشت: همچنین، ۵ قرارداد برای ۸ میدان نفتی و گازی به ارزش ۱۴ میلیارد دلار تا پایان امسال، منعقد می‌شود که تقریباً در همه این قرارداد‌ها طرف حساب ما بخش خصوصی خواهد بود و در نتیجه این قرارداد‌ها ما انتظار داریم که ۳۹۰ هزار بشکه نفت و ۳۰ میلیون متر مکعب گاز به ظرفیت تولید کشور اضافه شود.

آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۴ قانون بهبود محیط کسب و کار تصویب شده است
سخنگوی دولت در بخش دیگری از این نشست با اعلام تصویب آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۴ قانون بهبود محیط کسب و کار، تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های مهم و به‌جای بخش خصوصی، تغییرات یک شبه و مکرر مقررات و دستورالعمل‌ها بود. رفع این دغدغه در سال ۹۰ در ماده ۲۴ قانون بهبود محیط کسب و کار پیش‌بینی شد، اما عملا اجرایی نشد، زیرا دستگاه‌ها به‌بهانه‌های واهی و ذکر مواردی مانند محرمانگی، از اجرای آن سر باز می‌زدند.

بهادری جهرمی گفت: اکنون با تصویب آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۴ در دولت، دستگاه‌ها مکلف شده‌اند که قوانین و دستورالعمل‌های دارای اهمیت برای فعالیت‌های بخش خصوصی را پیش از اجرایی شدن، منتشر کنند.

سخنگوی دولت اظهار داشت: در تدوین این آیین‌نامه، نظر فعالان بخش خصوصی، اتاق‌ها و دستگاه‌های متولی، گرفته شده است. این آیین‌نامه به پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد و ایجاد فضای آرامش و ثبات برای فعالان اقتصادی، کمک بسیاری می‌کند.

بهادری جهرمی تصریح کرد: پیش از این هم، دولت برای رفع دغدغه فعالان اقتصادی، کار‌هایی انجام داده بود. اصلاح فرایند‌ها و نصف شدن دستورالعمل‌های گمرکی، ارتقاء شاخص امنیت سرمایه‌گذاری و مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوز‌ها که بر اساس آن در حال حاضر، امکان صدور ۹۷ درصد مجوز‌های کسب و کار با درگاه ملی مجوز‌ها وجود دارد، از جمله این اقدامات است.

نقض حاکمیت عراق با حمله آمریکا

بهادری جهرمی، همچنین درباره حمله آمریکا به عراق، گفت: این حمله، نقض حاکمیت این کشور بوده و جالب اینکه آمریکا به پایگاه‌هایی حمله کرده است که با داعش، مبارزه کرده‌اند؛ همزمان با حمله آمریکا، داعش نیز چند حمله داشت که همه‌چیز درباره پدر و پسر بودن آمریکا و داعش را روشن می‌کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار