ف گلپایگانی

۲۰۰۰ لایه اطلاعاتی از۳۵۰ دستگاه اجرایی در خدمت مطالعات اقلیم است

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور گفت:‌ ۳۵۰ دستگاه اجرایی ملی و استانی بیش از ۲ هزار لایه اطلاعات مکانی را در یک پنجره واحد در سازمان نقشه‌برداری به اشتراک گذاشتند که می‌توان از آنها در حوزه مطالعات تغییر اقلیم استفاده کرد.
کد خبر : 13594
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۲
۲۰۰۰ لایه اطلاعاتی از۳۵۰ دستگاه اجرایی در خدمت مطالعات اقلیم است

علی جاویدانه امروز، پنجشنبه ۱۲ بهمن در مراسم اختتامیه هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم تهران در مرکز همایش های کتابخانه ملی ایران اظهار داشت: سازمان نقشه برداری در بخش زیرساخت داده مکانی(SDI) این امکان را فراهم کرده است که داده های مکان محور در یک پنجره واحد قابل استفاده قرار گیرد.

وی افزود: حدود ۳۵۰ دستگاه های اجرایی در سطح ملی و استانی بیش از ۲ هزار لایه اطلاعات مکانی تخصصی خود را در این بستر به اشتراک گذاشتند که با توجه به این محتوای غنی اطلاعات می توانیم به حوزه های کاربردی مختلف خدمات ارائه دهیم.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور ادامه داد:‌ اکنون ژئوپورتال موضوع مدیریت بحران و همچنین در حوزه سرمایه گذاری اقتصادی، از این بستر خدمات دریافت می کنند، مطمئنا یکی از حوزه هایی که می تواند از این زیرساخت و اطلاعات ارزشمند و یکپارچه استفاده کند، حوزه مطالعات تغییر اقلیم است.

جاویدانه با اشاره به فعالیت‌های کاربردی نقشه و اطلاعات مکانی در حوزه مطالعات تغییر اقلیم گفت: بی شک وارد کردن بعد مکان در بخش اخذ داده، نگهداری، آنالیز(واکاوی) و ارائه اطلاعات، مهم است و در مطالعات اقلیم می تواند خیلی موثر باشد.

رئیس سازمان نقشه برداری افزود: از شبکه ژئو دینامیک سازمان نقشه برداری یا شبکه GNSS، علاوه بر کاربردهای تعیین موقعیت و مطالعات ژئو دینامیک، می توان در مطالعات وضعیت یونسفر(مجموعه‌ای از چند منطقه در اتمسفر زمین که در آن مناطق، اتم‌ها و همچنین مولکول‌های دارای بار الکتریکی یا اصطلاحا یونیزه شده، نسبتا فراوانند) و تروپوسفر(پایین‌ترین لایه اتمسفر زمین) استفاده کرد.

جاویدانه ادامه داد: با توجه به قدمت ایستگاه‌های مربوط به این شبکه و پیوستگی اخذ داده در آنها، می توان استفاده موثری در مطالعات این حوزه از آنها داشت.

وی گفت: سنجش از دور به عنوان یکی از گرایش های حوزه نقشه برداری، کاربردهای وسیعی در مطالعات اقلیم دارد که هم در حوزه اپتیک(چشمی) و هم در رادار استفاده می شود.

جاویدانه افزود: سازمان نقشه برداری کشور اخیر بر اساس فناوری سنجش از دور راداری نقشه جامع فرونشست کشور را تولید کرده است که اخیر رونمایی شد. در این پروژه(طرح) کل کشور از نظر پهنه فرونشست مطالعه شد و نتایج نشان داد که بیش از پنج درصد از کل پهنه ایران دچار فرونشست است. این پنج درصد مناطق غیر قابل استفاده نیست بلکه عمده آنها از مراکز جمعیتی یا مناطق دارای خاک حاصلخیز است. این نقشه می‌تواند ابزاری مناسب برای مدیریت بهتر و آگاهانه تر پدیده فرونشست باشد.

رییس سازمان نقشه برداری ادامه داد: در حوزه تصاویر اپتیک سنجش از دور نیز سازمان نقشه برداری موفقیت هایی داشته و توانسته نسبت به شناسایی منابع انتشار گاز متان، خشکسالی، ریزگردها اقدام کند و به خروجی های قابل توجهی برای کشور دست یابد.

جاویدانه با بیان اینکه حوزه هیدروگرافی(آب نگاری) یکی از حوزه های مهم در مطالعات اقلیم است، گفت: بی شک یکی از پیامدهای تغییر اقلیم مربوط به بالا آمدن سطح آب های آزاد است که شبکه های جزر و مدی سازمان در این حوزه می تواند اطلاعات قابل اعتمادی ارائه دهد.

وی افزود: شبکه جزرومدی سازمان نقشه‌برداری بیش از ۲۵ سال است که در سواحل شمال و جنوب کشور توسعه یافته و امکان مطالعه و دستیابی نتایج قابل اعتماد آن در حوزه تراز دریا را فراهم می کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار