ف گلپایگانی

تحریم کشتی‌های ونزوئلا، معامله‌ای پرسود برای غرب؟

یک تحلیلگر بین‌الملل، تحریم و توقیف کشتی‌های ونزوئلا را «تجارتی» برای کشورهای غربی ارزیابی کرد مبنی بر اینکه آنها از زنجیره روابطی که این کشور حوزه کارائیب با کشورهای ثالث برای صادرات نفت خود انجام می‌دهد، سود می‌برند.
کد خبر : 13233
تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۶
تحریم کشتی‌های ونزوئلا، معامله‌ای پرسود برای غرب؟

دولت ونزوئلا به تازگی اعلام کرد بیش از ۶۰ کشتی این کشور در نتیجه تحریم‌های آمریکا متوقف شده‌اند؛ تحریم‌هایی که طبق توصیف دلسی رودریگس معاون رئیس‌جمهوری ونزوئلا، یک «نسل‌کشی اقتصادی» علیه مردم این کشور است.

معاون رئیس‌جمهوری ونزوئلا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی تله‌سور تصریح کرد تحریم‌ها موجب مسدود شدن ۳۹ کشتی شرکت نفت دولتی ونزوئلا (PDVSA) و همچنین ۳۰ کشتی با پرچم این کشور آمریکای جنوبی است که به تجارت بین‌المللی اختصاص داده شده‌اند. وضعیتی که دلسی رودریگس به سازمان بین‌المللی دریانوردی گزارش کرده است.

باسم تاخلدین (Basem Tajeldine) تحلیلگر بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک تاکید کرد که اعمال تحریم‌ها علیه کشتی‌های ونزوئلا در نهایت به «تجارتی» برای کشورهای غربی تبدیل می‌شود که از زنجیره روابطی که این کشور حوزه کارائیب با کشورهای ثالث برای صادرات نفت خود انجام می‌دهد، سود می‌برند.

این تحلیلگر ونزوئلایی یادآور شد: در سال ۲۰۱۴، نخستین قوانین تحریمی ایالات متحده در نقش این کشور به‌عنوان «پلیس جهانی» وضع شد و در سال ۲۰۱۹ اولین کشتی‌های کشتیرانی ونزوئلا تحریم شدند.

وی افزود: تحریم کشتی‌های ونزوئلا توسط قدرت‌های غربی محکوم نمی‌شود، زیرا بسیاری از کشورها در نهایت در تحریم‌ها «همدست آمریکا» هستند، زیرا آن‌ها از مشکلات ونزوئلا در صادرات تولیدات خود، به‌ویژه نفت «منفعت می‌برند».

به گفته این کارشناس بین‌الملل، دولت ونزوئلا مجبور است کشتی‌هایی را از کشورهای دیگر اجاره کند که کرایه‌های حمل‌ونقل آن‌ها در نهایت گران‌تر است.

تاخلدین تاکید کرد شرکت‌های کشورهای غربی، نفت ونزوئلا را با قیمت‌های «ارزان‌تر» به دست می‌آورند و سپس به لطف تحریم‌های کاخ سفید، «کار بزرگی» انجام می‌دهند.

این تحلیلگر معتقد است که این اتفاق، به این دلیل می‌افتد که نفت ونزوئلا و شرکت دولتی PDVSA «همچنان برای ایالات متحده غنیمت هستند».

وی خاطرنشان کرد که به این موارد، محدودیت‌ها بر بانک‌های ونزوئلا را نیز باید اضافه کرد که گاهی اوقات ونزوئلا را وادار می‌کند به ایجاد روابط مثلثی متوسل شود. بنابراین، شرکت‌هایی مانند شورون «نفت خام را می‌گیرند و آن را با قیمت ارزان‌تری و از طریق اشخاص ثالثی که در نهایت برای رسیدن پول به ونزوئلا گران‌تر می‌شوند، پرداخت می‌کنند».

این تحلیلگر در رابطه با این نوع واسطه‌ها گفت: این کسب‌وکارهای ناشی از تحریم وجود دارد و ونزوئلا این وضعیت را در موارد متعدد بدون دریافت پاسخ محکوم کرده است؛ چرا که نظام بین‌المللی عادلانه‌ای وجود ندارد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار