ف گلپایگانی

کریسمس دلگیر انگلیسی‌ها در سایه مشکلات اقتصادی

کریسمس امسال (۲۰۲۳) در انگلیس، ششمین اقتصاد بزرگ جهان درحالی سپری شد که بسیاری از مردم این کشور در سایه مشکلات مالی و بحران هزینه‌های زندگی، جشن‌های سرد و دلگیری را برگزار کردند.
کد خبر : 12354
تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۴
کریسمس دلگیر انگلیسی‌ها در سایه مشکلات اقتصادی

روزی که به طور سنتی با نماد شادی، گردهمایی، جشن و ضیافت‌های خانوادگی در غرب از آن یاد می‌شود، سال به سال در انگلیس به دلیل مخارج بالا و مشکلات مالی مردم، به یک رویای دست ‌نیافتنی‌تر تبدیل می‌شود.

بزرگترهای خانواده که اغلب در چنین روزی میزبان فرزندان و نوه‌های خود هستند، در پی تشدید بحران هزینه‌های زندگی از پس مخارج روزانه خود برنمی‌آیند، چه برسد به برگزاری ضیافت ناهار خانوادگی و تهیه هدیه کریسمس.

تحقیقات موسسه خیریه نجات کودکان (Save the Children) نشان می‌دهد که بیش از یک سوم فقیرترین خانواده‌های انگلیسی برای سیر کردن شکم خود در کریسمس امسال به بسته‌های غذای خیریه متکی شدند. حدود ۶۰ درصد از خانواده هایی که از کمک هزینه‌های دولتی استفاده می‌کنند هم گفته‌اند که به کارت‌های اعتباری متوسل شده‌اند.

به‌طور کلی ۸۴ درصد از اقشار آسیب‌پذیر که از مزایای دولتی استفاده می‌کنند، گفته‌اند که برای تامین هزینه‌های کریسمس با مشکل مواجه هستند. بیش از نیمی از والدین نتوانستند برای فرزندان خود هدایای کریسمس تهیه کنند. ۲۱ درصد از این افراد گفته‌اند که از هدایای اهدایی موسسات خیریه استفاده کردند. این درحالی است که حدود ۶۵ درصد گفته‌اند که برای تامین هزینه های کریسمس از نیازهای ضروری مانند غذا و گرمایش صرف‌نظر کرده‌اند.

واقعیت زندگی در ششمین اقتصاد بزرگ جهان، تلخ‌تر از ‌چیزی است که به نظر می‌رسد. بر اساس گزارش موسسه نجات کودکان، والدین انگلیسی از اینکه نمی‌توانند برای فرزندان خود هدایای کریسمس تهیه کنند احساس «شرمندگی»، «افسردگی» و برخی هم احساس «شکست» می‌کنند.

این موسسه درباره تشدید فقر در این کشور هشدار داده و اعلام کرده است که مشکلات مالی سبب شده تا روز به روز خانواده‌های بیشتری با گزینه خوردن غذا یا گرم کردن خانه روبرو و به بانک‌های غذا متکی شوند.

دن پاسکینز یکی از مدیران ارشد موسسه نجات کودکان گفت: «هر پدر و مادری می‌خواهد از جادوی کریسمس برای فرزندان خود محافظت کند، اما وقتی مجبور هستند بین گرم کردن خانه یا گذاشتن غذا روی میز انتخاب‌های غیرممکن داشته باشند، چیزی برای هدیه یا پذیرایی باقی نمی‌ماند.»

وی هشدار داد: «کریسمس امسال برای بسیاری از خانواده‌ها سخت بود، اما بزرگ شدن در سایه فقر تا مدت‌ها بر کودکان تأثیر می‌گذارد.»

چندی پیش هم موسسه معتبر نظرسنجی یوگاو در گزارشی تکان‌دهنده نوشت که قشر قابل توجهی از مردم انگلیس به دلیل شرایط بغرنج اقتصادی، جهش افسارگسیخته قیمت‌ها و بحران هزینه‌های زندگی، قادر به تامین مخارج این جشن و گردهمایی‌های خانوادگی در پایان سال نیستند.

نتایج تحقیقات موسسه یوگاو نشان می‌دهد که از هر سه خانواده‌ انگلیسی که دارای فرزند هستند، یکی توانایی پرداخت مخارج کریسمس را ندارد. بر اساس این تحقیقات که از ۲ هزار خانوار بریتانیایی صورت گرفته است، حدود هشت درصد از مردم به کارت‌های اعتباری و دریافت وام بانکی برای تامین مخارج کریسمس دل‌خوش کرده‌اند و این درحالی است که نرخ بهره پایه در انگلیس به بالاترین حد طی ۲ دهه گذشته رسیده است.

بر اساس نظر سنجی موسسه یوگاو، از هر چهار انگلیسی یکی نسبت به تامین هزینه‌های کریسمس نگران است و حدود ۲ درصد از پاسخ دهندگان – معادل یک میلیون نفر از جمعیت انگلیس – هم گفته‌اند که به دلیل مخارج بالا کریسمس را جشن نمی‌گیرند.

همزمان آمار افراد بی‌خانمان نیز رو به افزایش است و موسسات خیریه بارها درباره بحران فزاینده بی خانمانی در انگلیس بدلیل کمبود مسکن مناسب و مشکلات اقتصادی مردم هشدار داده‌اند.

طبق آمار بزرگترین خیریه بی‌خانمان‌ها در انگلیس (شلتر)، ۳۰۰ هزار بی‌خانمان امروز (کریسمس) را به ناچار در خیابان‌ها چادر زده و در هوای سرد زمستانی سپری کردند.

موسسه شلتر (به معنای سرپناه) در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که آمار بی‌خانمان‌ها در کریسمس امسال ۱۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. بر اساس گزارش این موسسه، ۳۰۹ هزار و ۵۵۰ نفر در سال ۲۰۲۳ بی‌خانمان بوده و بیشتر آن‌ها در چادر و خوابگاه سکونت داشته‌اند. این درحالی است که طبق آمار سال گذشته، ۲۷۱ هزار و ۴۲۱ نفر بی‌خانمان بوده‌اند و از این نظر امسال ۳۸ هزار و ۱۲۹ نفر به صف بی‌خانمان‌ها اضافه شده‌اند.

شلتر می‌گوید که این گزارش را بر اساس آمارهای رسمی دولت، داده‌های خیریه «هوملس لینک» و پاسخ شوراهای شهر جمع‌آوری کرده است. این موسسه یافته‌های خود را تصویری از تعداد افرادی که هر شب در سال ۲۰۲۳ بی‌خانمان بوده‌اند توصیف اما تصریح کرد که ارقام واقعی ممکن است به دلیل «بی‌خانمان‌های پنهان» بیشتر باشد.

چند ماه پیش وزیر کشور سابق انگلیس که به دلیل اظهارات جنجال‌برانگیز علیه حامیان فلسطین، برکنار شد، ادعا کرده بود که بی‌خانمانی و کارتن خوابی، یک نوع سبک انتخابی است و دولت با این فرهنگ بخورد خواهد کرد. اما واقعیت این است که اقتصاد انگلیس در بدترین وضعیت نیم قرن گذشته قرار دارد و نخست وزیر این کشور هم در تحقق وعده‌ای که ابتدای امسال درباره کاهش قیمت‌ها، تورم و کسری بدهی دولت مطرح کرده بود ناکام مانده است.

اما کریسمس امسال در پی حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه، برای مردم انگلیس رنگ‌وبوی همیشگی را نداشت. دیروز و روز قبل از آن (شنبه و یکشنبه)، هزاران تن از اقشار مختلف مردم انگلیس در اعتراض به جنایات جنون‌آمیز رژیم صهیونیستی و حمایت تمام قد دولت لندن از تل‌آویو در خیابان‌ها تظاهرات کرده و موجی از خشم و عصبانیت خود را از کشتار مردم فلسطین به نمایش گذاشتند.

آمارها نشان می‌دهد که ۸۰ درصد از مردم انگلیس حامی آتش‌بس فوری در غزه هستند. اما دولت انگلیس از آغاز جنگ غزه با چشم‌پوشی از کشتار فلسطینیان، حمایت تمام عیار خود را از رژیم صهیونیستی اعلام کرده است.

ریشی سوناک با بیان این ادعا که آتش‌بس فوری، نیروهای مقاومت فلسطینی را جسورتر می‌کند، به این شرط که حملات موشکی حماس متوقف و اسرای صهیونیستی آزاد شوند از آنچه آتش‌بس پایدار نامیده، اعلام حمایت کرده است.

طبق آمارها پشتوانه عمومی حزب حاکم محافظه‌کار کاهش یافته و شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات سراسری سال آتی میلادی ندارد. کارشناسان می‌گویند که شاید این آخرین کریسمس دولت محافظه‌کار، دستکم تا پنج سال آینده باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار